Hadak Útján, 1958 (10. évfolyam, 105-115. szám)

1958-01-01 / 105. szám

A Csillag és a szputnyik 1957 év előtt kigyúlt a Csillag Bethle­hem fölött, jelentve egy új világ kezde­tét. Az epikureusok élvezethajszoló Ró­májával, az Augustusok diktatúrájával, a rabszolgatartó nagyurakkal szemben új világeszme született a jászol szalmájában. A bethlehemi jászol nem csak az isteni csecsemő bölcsője lett, hanem krisztusi világnézetben megújhodott törvényé és erkölcse is. És 1957 évvel később új „csillagot" lőtt az égre az ördögi technika. Karácsony csillaga alatt érdemes elgondolkozni rajta: hozhat-e új világot erre a földre a szput­nyik. A betlehemi csillag a megváltó Isten­ember eljövetelét adta hírül. De vájjon mit jelképez a belsejében döglött kutyá­val keringő vörös műhold? A nyugati ál­latvédő dámák a tudományért hősi halált­ halt ebecskét látják benne. A katonák az úgynevezett abszolút fegyvert, a tudósok az emberi elme új vívmányát, a politiku­sok a szovjet hatalmi versengés meghök­kentő ütőkártyáját és hatásos propaganda­­eszközét. Mi keresztények egészen mást látunk. Hiszen nem az jellemez egy rendszert, eszmét, hogy milyen magasra tud lőni va­lami műbolygót, hanem hogy milyen álla­potokat tudott teremteni itt, e földön. A sztratoszféra felett ott kering a szovjet­­ek, de itt a földön Szovjetoroszország két­százmilliós népessége és 110 millió vas­függöny mögötti rab jajgat a szabadsá­gáért. A szputnyik fent repül a magasban, de itt a bolsevista hatalom körzetében ÁVH-s terroristák gyilkolják a papokat, intellektüeleket, katonákat, írókat, nyúz­zák a kétkezi munkást s a földi ember milliói kisebb biztonságban vannak, mint egykor a Heródes poroszlói által halálra keresett csecsemők. A kegyes állatvédő szervezetek könnyeket sírnak a Lajka­­kutya kimúlása miatt, de elfeledkeznek lassan a szabadságáért halt magyarokról, a vasfüggöny mögötti rendszerek millió és millió mártírjáról. Az égen ott repül a szputnyik, de a társadalom erkölcsi fele­lősségérzete még soha sem állott olyan mélyen mint a világűr-utazó kutya korá­ban. Épp most olvastuk, hogy tavaly ilyen­kor a francia előkelőségek, szellemi em­berek még dühöngve tépték szét a szovjet­követség fogadóestéjére szóló meghívókat, mondván, hogy a magyar nép gyilkosai­val nem fognak kezet. S a szputnyik hatása alatt ugyanezek a személyiségek boldo­gan jelentek meg a bolsevizmus negyve­nedik évfordulójára rendezett szovjet­ ün­nepségen. Pedig sokkal inkább mint valaha, most adatik fel a kérdés az emberiségnek, me­lyiket választja: az égre lőtt ebet, a tech­nika szédületét, az anyag imádatát,­­ vagy a Kisdedet, aki a lélek, a szellem, az erkölcs isteni birodalma felé irányítot­ta az emberiség tekintetét? Keserűen kell látnunk, hogy ez a nyugati világ ma is csak materiális téren akar konkurrenciát csinálni a földi pokol anyagelvű urainak: „Majd mi lőjjük végül is fel a nagyobb szutnyikot, a nagyobb kutyát és még na­gyobb atomrakétát..." Pedig a világ titka és az emberiség jö­vője nem a kutyát vagy akár az embert a világűrbe vivő rakétában van. A szabad világnak inkább egy mélyebb elhatáro­zásra lenne szüksége: mi követjük hűsé­gesebben mindazt, amit a karácsonyi csil­lag szelíd ragyogása jelent. A Csillag és a szputnyik lehet ugyanis két világnézet szimbóluma is. Egyik a szabadságé, a hu­manista emberi ideálok, az erkölcs, társa­dalmi igazságosság jelképe. A másik a le­terrorizált, megkötözött lelkű társadal­maké. S a bolsevizmust elsősorban nem a sztratoszférában kell legyőzni,­vagy le­­konkurrálni, hanem itt, a lélekben, a földi társadalmak keretén belül, amire olyan nagyszerű s örök időkre szóló példát adtak a magyar szabadságharcosok. A megoldás titka itt van a földön, vagy még inkább az Istentől adott emberi lélekben, amely lázad a terror, a zsarnokság uralma ellen s amely nem eshetik bele a technika szé­dült csodálatába s annak mindenekfölött valóságának hirdetésébe. Az embert kell meglátnunk végre, aki nem lett boldogabb. Az embert, aki szenved és olyan megkötö­zött rabbá vált, mint a szputnyik kutyája. A karácsonyi csillag nem a harc, nem az osztályharc, hanem az értelmes béke csillaga, hanem a szeretete. A szput­nyik a megdöglött kutyájával egy halálra ítélt rendszer hanyatló műholdja, a rab­szolgaság, sőt a minden eddiginél ször­nyűbb világrabszolgaság jelképe. Kará­csony csillaga a józan és tiszta szabad­ságé és a reménységé. Mikor Jézus a földre szállott, a rabtar­tók akkor is zordon fegyverekkel, állig páncélban jártak. S fegyvereik most van­nak azoknak is, akik nem mezitlább vé­dik a nyugati szabadságot. Ez utóbbiak­nak fegyvertárából nem annyira a szput­nyik és nem a ballisztikus távrakéta hi­ányzik, hanem a krisztusi szellem nagy­­szerűsége, az a lelki bátorság és tisztaság, amely a jászoltól egész a keresztfáig állt helyt egy új világ eljövetelére. Két materialista világ keskeny ösvé­nyén, hontalan bujdosók fölött mégis a 3

Next