Hadak Útján, 1971 (23. évfolyam, 258-280. szám)

1971-10-01 / 279. szám

a sokkal jellegzetesebb fekvésű svájci Schaff­­hausent (ugyancsak nappal) ért angolszász bombatámadásra. Ez a feltételezés azonban nem felel arra a kérdésre, hogy ebben az eset­ben mifé­le rejtélyes ok késztethette volna az oroszokat — a légi hadviselésben egyedülál­lóan! — a gépek felségjelzéseinek megtévesztő átfestésére? Miért nem pingálták át a szinte egyidejűen a Felső-Tisza völgyében tevékeny­kedő gépeik felségjeleit? Így jut el az Új Látóhatár beszámolója ah­hoz a körülményhez, amelyre a katonai veze­tés illetékes szervei a kassai támadás hírét kö­vetően és minden más lehetőséget megelőzően gondoltak­ a szlovákok szerepéhez. Persze, nem arról van szó, hogy a német ellenőrzés (és irányítás) alatt álló szlovák légierő vala­mely kötelékét bízták volna meg, akár bizal­mas utasítás formájában, ezzel a brutális fel­adattal. Inkább arról, hogy Szlovákia moszk­vai hadüzenetét követően a szlovák légierő két (esetleg cseh vagy ruszin nemzetiségű és feltehetően az iglói hadrendi repülőtéren ál­lomásozó) antináci és szovjetbarát pilótája, a hadüzenet hírére és spontán elhatározással, megrakta a gépeket bombákkal, hogy átszök­jön az oroszokhoz. Közben Kassa felett kiold­va a rakományt, a magyaroknak kívántak egyet s mást visszafizetni, véli — mint egyik lehetőséget — Ford. Dreissiger, a Kingston-i (kanadai) „Royal Military College” történe­lem tanára a „The Bombing of the City of Kassa“ című tanulmányában. Ehhez a változathoz, amely egyébként Macartney angol professzor e kérdést érintő különböző írásai révén lett nyugaton publi­­kus, a honvéd haditudósító-század egyik, a Pesti Hírlap 1942 júliusi számában megjelent riportja adta a konkrét alapot. A riport még meg is nevezi az egyik disszidált repülőt, Andrej Andele-t. (A név inkább ruszin, mint cseh vagy szlovák eredetre vall.) Az Új Látóhatár beszámolója nyitva hagy­ta azt a kérdést, hogy német vagy szlovák részesség esetén a támadók miként juthattak a Putylov-Művekben gyártott orosz bombák­hoz; miféle értelme, magyarázata lehetett az átfestett felségjeleknek, valamint — függet­lenül a bombadobók nemzetiségétől — miféle szándékok állhattak a vállalkozás mögött? Azóta alkalmam volt (többek között) nem­csak a freiburgi német Militärarchiv 1939—43 évi szlovákiai anyagába (időhiány miatt egye­lőre csak ebbe . ..) betekinteni, de számos ér­tékes hozzászólást kaptam a világ különböző részein élő kortanú bajtársaktól és történé­szektől,­­ még Magyarországról is. (Amikor ezekért a közérdekű felvilágosító és támogató hozzászólásokért itt is köszönetet mondok, sajnálattal regisztrálom, hogy néhányan azok közül, akik annak idején mint vk. tisztek munka- és hatáskörükben közvetlenül ismerhet­ték a történeteket, nem reagáltak felkérő so­raimra.­ A Hadak Útján-nak ezen és a követ­kező két ismertetése ezért néhány olyan lénye­ges körülményt vázol, amelyre az Új Látóha­­tár­ban már nem jutott hely, valamint (és legfőképpen) azokat az újabb megállapításo­kat, amelyek figyelemreméltó adalékai lehet­nek az előbb említett „nyitva hagyott“ kérdé­seknek —, még akkor is, ha a végső tárgyi bizonyítékok még mindig nem állanak rendel­kezésünkre. Elsőnek azokat a körülményeket indokolt szemügyre venni, amelyek alapján Wert Hen­rik 26-án délután, a végzetes minisztertaná­cson, a kassai bombákat a Szovjetunió szám­lájára írta. A támadásról szóló első jelentést a kerü­leti légvédelmi parancsnok, Csejthey ezds., egyidejűleg rádión és a sértetlenül maradt HM. géptáviró vonalon küldötte, már 20 perccel a bombák robbanása után, de a szol­gálati út (tehát: a ker. lgv. központon át az Orsz. Lgv. Pk.) megkerülésével a vezérkar főnökének. Ez a körülmény azért igen lénye­ges, mert e jelentés, eltekintve az egyébként is komoly károk eltúlzásától, kimondottan szovjet bombázókról szólott. — Csejthey má­sodik, az első adatait helyesbítő közlése, a­­mely kiemelte a támadók meg nem állapítható nemzetiségét és géptípusát, már a szolgálati úton, azaz az Orsz. Légvédelmi Parancsnok­ságon, át érkezett, és bár azt Justhy al­bgy., az OLPk. személyesen igyekezett miniszteré­nek, illetve a vezérkar főnökének átadni, ne­vezetteket már csak az ominózus miniszter­­tanács után érhette el. Függetlenül attól, hogy Weth ismert ka­tonapolitikai törekvései számára felettébb ka­póra jöhetett Csejthey ezds. első jelen­tése, az abban foglaltak objektív megfonto­lások alapján is elhihette. A katonai vezetés (így az OLPK. is) jún. 26-án már két napja tudta a német kát.­attasé közléséből, hogy a Barbarossa-hadmű­­veletek első óráit követően szovjet gépek rá­­támadást intéztek az akkor még nem hadvi­selő Finnország kikötői és a Pruth mögötti romániai célok ellen. Mi több, al­ig másfél órával a kassai bombák robbanása előtt, a MÁV mindig megbízható légi. hírrendszere a Felső-Tisza völgyében vasúti berendezéseket könnyű bombákkal és fedélzeti fegyverekkel A közel száz hozzászólás között támogató közreműködésükkel, illetve közléseikkel külö­nösen a következők segítették munkámat: Archivrat Noack (Freiburg); Dr. E. Stracke (Koblenz); Dr. Gosztonyi P. (Osteuropa-Bibl. Bern); Dr. M. Strebl (Ost. Nat. Bibl. Wien); Darnóy Pál (Hadak Útján); Héderváry-Konth J. (Atlanta); N. Dreissiger (Kingston); Keksz E. (Regensburg); Dr. Czigány L. (Berkely); Brown-Barna L. (Melbourne); Vöczköndy L. (Freiburg); Meléthei Barna K. (Baden-Baden); Inokai A. (Gengenbach); L. K. és Dr. Sz. V. (Budapest, illetve Miskolc.) 12

Next