Hídfő Könyvtár, 1970 (5. évfolyam, 1-4. szám)

1970-02-01 / 1. szám

KÖNYVEK: Tollas Tibor: Eszterlánc (F.F.) Nehéz feladatot vállal magára XX. századunk második felében, aki költőnek, festőnek, szóval művésznek képzeli magát. Picasso, Klee, Dufy meg a többi, valóban nagyok kitermelték az epigonok százait, de kérdés, akad-e majd az epigonok közül, aki eléri a Parnasszusnak azt a magaslatát, amelyet ecsetjükkel célba vettek. Mert absztrakul festeni nem nehéz feladat. A nehézségek ott kezdődnek, amikor a festő jól is akar festeni, illetve megkísérli a művészi Schallmayer áttörését. Picasso három ecsetvonással is művész marad — de a követők? A képek százait dobhatják vá­szonra, művészetük mégis csak múló jelenségnek számít. A német­francia városokban szinte nyüzsögnek a művészek. Szakállasok és szakálltalanok egyaránt. Köröket alkotnak és annyira up to datek, hogy nincs szükségük sem tanulmányra, sem akadémiára, semmiféle pedagógiai képzettségre. Néha felkapja őket a helyi sajtó, eladnak pár képet és aztán visszahullanak az ismeretlenség végtelenségébe. Picasso — saját önéletrajza szerint — hosszú és fáradságos munka és millió ceruza és ecsetvonás után jutott el oda, ahová élete delén megérkezett ,­ míg a nála modernebb fiatalok ott akarják folytatni, ahol a nagy mester abbahagyta. A fiatal festők nagy része nem jó, hanem új képeket akar csinálni. Valami noch nicht dagewesent, valami olyasmit, ami még nem volt, amire felfigyel a meggazdagodott sarki fűszeres és megvásárolja , mert ilyen képet ő még sehol nem látott. Sőt még a szomszédja sem. A művészi hiányt iparkodik a festők 90 százaléka technikai újítással pótolni. Hogy ez azután használ-e vagy sem, az ítéletet nem is századok, hanem rövid hónapok után mondja ki a kritika. Soha a múltban annyi művészi kiállítás nem volt, mint manapság. Nemcsak a nagy, de a közép- és kisvárosokban is hemzsegnek a képszalonok és kiállítási termek, amiket ha megtekint az ember, akkor látja, hogy milyen útvesztőbe jutott korunk művészete. A kiállított képek nem mutatnak egységes irányt. Az egyik falon impresszionista iskolát mutató kép, míg vele szemben az absztra­­kizmus híveinek a képei lógnak. Valahogy így vagyunk modern költőinkkel is. Ebben a tekintetben egy kalap alá vehetjük úgy

Next