Hídfő, 1980 (33. évfolyam, 800-824. szám)

1980-02-01 / 804-805. (802-803.) szám

1980 február Bécsból kaptuk a hírt, hogy a magyar újság­írógárda régi tagja, Klamár Gyula elhúnyt. Odahaza Budapesten, a pol­gári baloldal katonája volt és becsü­letére legyen mondva ugyanazt az irányt képviselte bécsi emigrációs évei alatt is. Az osztrák fővárosban a Holden kiadóvállalat támogatásá­val szerkesztette a Bécsi Magyar Híradó című hetilapot, amely idegen­ben is a pesti Lipótváros és kapcsolt részeinek hangján szólott az olvasó­hoz. Haragudott a kommunistákra, de még jobban a nyilasokra és olykor mint Rákosi Mátyást ültette a vád­lottak padjára. Lapjának inkább ol­vasói mint hívei voltak, s emiatt a Bécsben megjelenő, egyébként igen jól szerkesztett újság — nem igen, jutott túl az osztrák köztársaság ha­tárain. Egy örökre elsüllyedt világ utolsó tollforgatója volt. Ha katona lett volna, nem rohamcsapatban, hanem a hátsó részek valamelyik csendes irodájából figyelte volna a harcok menetét. Bécsi értesülésünk szerint halálá­val megszűnt a Bécsi Magyar Hír­adó, mely tény az emigráns magyar újságok számára a süllyedő hajóról szétküldött SOS kiáltás kell hogy le­gyen. Meghal a lap szerkesztője és nincsen senki, aki meghosszabítsa az újság életét. Az idősebb, még ott­hon nevelődött újságírógárda lassan befelé fordul. A temetőben nemcsak a szerkesztőt, de annak lapját is el­földelik mert hiányzik, aki felemelje a halott kezéből kihullott tollat. Az otthon felnőtt fiatalokat akaratuk el­lenére is megverte a harminc év óta permetező idegen ideológia, az ide­kinn születettek pedig nincsenek tisztában sem a régebbi sem a kö­zelmúlt magyar történéseinek nagy összefüggéseivel. A nyugati országok­nak a magyar sírok de a szellem, a magyar szellem bölcsői — üresen maradnak. A szomorú menetet Mar­­schalkó Lajos nyitotta meg. Utána következett Szitnyai Zoltán, Ruttkay Kálmán, hogy aztán Nyisztor Zoltán után a Bécsben elhúnyt Klamár Gyu­la zárja le egyenlőre a szomorú me­netet. És ki veszi fel a tollat, ha a ter­mészet kemény parancsa szerint egy szép napon elmegy Tollas Tibor, Fi­­ala Ferenc, Vörösváry István és még azon néhány ember, akik híven és becsülettel szolgálták és szolgálják a magyar gondolatot. Igaz, Ameri­kában reményt nyújtóan működik a fiatal Dunai Ákos, itt Európában az Ausztriában élő Csáki Tibor, de ha az egész horizontot nézzük, akkor a helyzet nem vigasztaló. De addig? — Reményik Sándor tehetne kell, hogy törvénye legyen minden magyar tollforgatónak. ------------------*-----------------­ HÍDFŐ Az első olympiai játékok megrendezője a francia Pierre de Coubertain báró minden bizonnyal megfordul párizsi sírjában, ha látja azt a szégyenteli tülekedést, ami az általa elindított nagy és nemes gondolat körül lezaj­lik. Hol vannak már azok az idők, amikor az olympiai játékokra kisze­melt fiatal versenyzők összegyűjtött zsebpénzükkel indultak útnak, hogy olcsó szállodák kényelmetlen ágyá­ból felkelve menjenek az ifjúsági nagy viadalára. Az ötkarikás olym­piai lobogó alatt ott olvasható: „Hívom a világ ifjúságát." És évti­zeden át menetelt a versenyekre a világ ifjúsága, hogy viselkedésével és sportszerű magatartásával példát mutasson azoknak, akik otthon ma­radtak. A nemes sportszerűség és a minden anyagi zöngétől mentes lel­kesedés hajtotta őket, hogy becsüle­tet szerezzenek annak az országnak, melynek fiai voltak. Emlékezzünk még — talán az utolsó valóban ama­tőr 1936-os berlini olympiai játé­kokra, ahol kis hazánk nagy nem­zeteket megelőzve, a harmadik he­lyen végzett. Az angol sajtó szerint azonban, a népesség számát figye­lembe véve, az első helyen végez­tünk. A második nagy háború utáni első olimpiászon még tartott a régi dicsőség a régi versennyzők jóvol­tából, de a későbbi játékokon már hányófélben volt az a tűz, ami oly fennen lobogott a sokszor igaztala­­nul megvádolt „Horthy fasizmus" idején. Az első árnyékot a mindenütt je­lenlevő üzlet vetette az ötkarikás zászlóra. Mint falánk­­ók úgy há­lózták be a sportárugyárak és üzle­tek a sportolókat és egyesületeket. A legtöbb versenyzőt már nem is az olympiai aranyérem, hanem az azzal járó pénzkereset érdekelte. Lassan odajutottunk, hogy a díjat nyert atléta vagy síbajnok, mint eleven árureklám lép ma már győztes do­bogóra, a lelki szemei előtt nem az ötkarikás zászló, hanem a zsebrevá­­gandó csekk lebeg. Prostituálták a nemes célokért fogant olympiai gon­dolatot és legtöbb versenyző már a versenyek előtt kiszámíthatja, hogy mennyit vág majd zsebre, ha jó eredményt ért el. Azután jött a második árnyék: a politika. Tegnap még nem létezett kis afrikai országocskák kezdték, hogy így meg amúgy nem vesznek részt a játékokon, ha ez vagy amaz ország is indul. A példa ragadós volt és ma az USA is kijelentette, jött Moszkvába, ha addig a szovjet kivonul Afganisztánból, így lett Coubertain báró nemes hogy csak akkor küldi el verseny­elgondolásából az üzlet és politika kettős találkozása. ----------------------------­ Wisinszky Lengyelország kardinálisa Há­rom Királyok napján megrendítő beszédet mondott ünnepi miséjére összegyűlt hívei előtt. A lengyel kardinális — hasonlóan Mindszen­­tyhez — minden megfélemlítés és terror ellenére is bátran hallatja szavát a fennálló kommunista rendszer ellen s példát mutat azon csalfa hitbe esett paptársainak, akik az ateista kommunizmussal való megegyezést keresik. A len­gyel hercegérsek nem a megju­­hászkodó, hanem a harcos Egyház fia és elítél minden olyan kísérle­tet, amely egy tető alá akarja hoz­ni a tüzet és vizet, az igent és a nemet. Három Királyok napján el­mondott prédikációjából idézzük az alábbi négy megállapítást: Egyszer szabad hazudnunk. De ha a hazugságok állandóan meg­ismétlődnek, akkor az emberek el­vesztik a hatóságokba és az állam­vezetésbe helyezett bizalmukat. Minden hatalomnak számolnia kell a nép intelligenciájával. Az igazságot és a lényeget akkor is ki­olvassák a sorok között, ha maga a szöveg a valóságnak éppen az ellenkezőjét állítja. Lengyelországban az osztályok közötti különbség már a magas egeket ostromolja. Szüntessük meg végre azokat a végeláthatatlan embersorokat, amelyek az élelmiszerüzletek előtt állanak. Ez a tünet immár állandó jellegű és csak arra jó, hogy szét­bomlassza az emberek életét. Lengyelországban szintén kom­munista rendszer bitorolja a hatal­mat, annak minden velejárójával egyetemben. Ott is van terror, megfélemlítés és mégis akad olyan Egyházfő, aki az uralmon levők szemébe meri vágni a puszta, le­tagadhatatlan igazságot. Amit a lengyel kardinális Varsóban mon­dott, azt éppen úgy elmondhatná Lékai magyar bíboros is Eszter­gomban vagy Budapesten. De a két bíboros között óriási a különb­ség. Az egyik a megegyezést ker­geti a jelen nyugalma végett és így elárulja a jövőt. A másik —­ a lengyel — éppen hazája boldo­gabb jövője érdekében rámutat a jelen visszáságaira és felelőségre vonja azokat, akik a maguk ide­jétmúlt ideológiáját fontosabbnak tartják a nép igazi érdekeiért. Valahogyan ez a különbség a két nép kardinálisa között 11. oldal A Hídfőben mindig azt olvashatja, amit mások elhallgatnak.

Next