Hídfő, 1982 (35. évfolyam, 850-874. szám)

1982-03-01 / 853-854. szám

1982. március HÍDFŐ CSÁKI TIBOR Elbutított nemzedék Olvastam a „Mozgó Világ“, a Magyarországon megjelenő folyó­iratok legszínvonalasabbikát, ami­nek egyes példányait időről-idő­re betiltanak a hazai cenzorok, aztán néhány hónapos kihagyás után ismét megjelenhet, a benne levő igen kritikus cikkekkel együtt, mindaddig, míg valame­lyik pártideológus el nem olvas­sa, hogy aztán ismét néhány hó­napra „kivonják a forgalomból“. A tavalyi számokban több ér­tékes cikket olvashattunk, de ta­lán a legszókimondóbb Czakó Gá­bor kesergése a mai magyaror­szági iskolarendszer felett. Ez a szocialista iskolatípus odáig „fej­lődött“, hogy a mai otthoni diák szinte semmit nem tanul meg történelmünkből anyanyelvünk szépségeiből még kevesebbet, s mégis érettségit, diplomát szerez­nek, hogy aztán valamelyik isko­lában tanárként működve, to­vább adják ezt a „nem tudást“. Jelenleg az otthoni beiskolázás 1-2 százalék híján teljes, a meg­felelő korú népességnek csaknem kilenctizede részt vesz a középfokú oktatásban, — az ipari iskoláktól az érettségit adó középiskolákig —,az összes érettségizetteknek kb. a fele 30 éves koráig valami­lyen diplomát szerez. A statisz­tika tehát csodálatos, az otthoni oktatásügy mégis súlyos, és tar­tós válságot él át. Pontos és országos felmérések eddig nem kerültek napfényre, de pl. egy 1975-ös felmérésből megtudhatjuk, hogy az elsőéves ipari tanulók egynyolcada csak akadozva tud olvasni, kísérletet sem tesz az egyes szavak értelem­­szerű összekapcsolására: a szóta­golva olvasók aránya eléri a 21 százalékot, a 2-3 jegyű számok egymásból való kivonásával a fi­atalok 25 százaléka „nem boldo­gult“. Czakó cikkéből idézzük: „áradnak a híradások a kö­zépiskolásokról, akik Rajkot és Rákosit egyaránt háborús bűnös­nek tartják, és általában ezen a szinten ismerik újkori történel­münket, a régit még így sem, akik magyar zászlónak vélik a vöröset, akiknek a hazához- nem­zethez való kötődésük megszűnt, vagy ki sem alakult; tanárjelöl­tekről és tanárokról, akik nem beszélik az általuk tanított nyel­vet, és más tárgyakból a tanítvá­nyaik szintjét sem ütik meg, min­denféle tanult vagy kinevezett ér­telmiségiekről, akik a legjobb esetben szakbarbárok, és szerény­telenül hirdetik, hogy évek óta nem vettek könyvet a kezükbe, egyetemekről főiskolákról, melye­ken a beiratkozottak 95 - 97 szá­zaléka diplomát szerez, vagyis úgyszólván mindenki, aki pl. köz­lekedési baleset során nem halt meg.“ Az, hogy az otthoni iskolarend­szeren belüli tanítás ilyen nem tudással rendelkező nemzedéket nevelt és nevel fel, ennek okai sokrétűek. Sorolj­unk föl itt né­hányat, talán a legjelentősebbe­ket: — a kötelező népoktatás és gazdasági érdek azokat is iskolá­ba kényszeríti, akik a tanulásra szellemileg alkalmatlanok, egy­szerűbben: akik buták. — a diák tudásvágyára az isko­la nem képes, nem akar, vagy még inkább nem mer felelni. — tekintve, hogy a „szocialis­ta erkölcs“ bölcselete alig több önmaga kijelentésénél; sok száz „filozófus“ több nemzedéke kép­telen volt tanítható és minden keresz­tkérdést kibíró rendszerré fejleszteni. — a régi, szigorú tanártípus, aki buktatni is mert, neki nem kellett félni attól, hogy ezzel ront­ja iskolája statisztikáját, eltűnt. — a felsőoktatású intézmények sem nem akarnak, sem nem ké­pesek egyetemes képzést nyújta­ni. — iskolák, amelyben a tanár az isten, s amit ő kinyilatkoztat,azt, szajkózza súnyítva a diák, — a protekciórendszer. Itt csak a fontosabb okokat pró­báltuk felsorolni, s ami ebből kö­vetkezik: olyan nemzedék felnö­vése a szocializmus keretein és szabályain belül, amely csak ma­kogva képes anyanyelven dadog­ni, akik a történelemből csak azt tanulták, hogy melyik király kö­vette a másikat, elnyomva a né­pet, s csak annyit, ami ebből a tankönyvben áll. A „Mozgó Világ“ cikkírója fel­teszi a kérdést: „lehet, hogy az analfabéták társadalmi aránya konstans? Vagyis ugyanannyian nem írnak - olvasnak, mint nyolc­van éve, csak éppen eltakarják őket a gazdaság és propaganda ér­dekében kiállított bizonyítvá­nyok? Még egy idézet: „ha jó erkölcsű népet akarunk ne­velni, akkor bizony be kell vezet­ni az oktatásba valamilyen hasz­nálható etikát (vallás), ha népét, hazáját szerető ifjúságot akarunk, akkor meg is kell tanítani neki a nép és haza létezésével kapcso­latos tényeket, nem csupán a ki­sebbrendűségi érzéseket keltőe­ket, de azokat is amikre büszkék lehetünk, akkor is, ha ezeket bi­zonyos Kárpát-medencei nacio­nalizmusok nem nézik jó szem­mel.“ Nem hiszem azonban, hogy erre vállalkozni merne az otthoni rendszer. Aki keveset tud, az nem tesz fel kérdéseket, s aki nem kérdez, az nem akar megváltoz­tatni semmit. Csáki Tibor SÁNDOR, JÓZSEF, BENEDEK Kibújik a tavaszi nap, Leemelem kalapomat, Áldjon meg, mint néma pap, Növessze meg hajamat. Mint fürge, tréfás követek Tárják körötte kezüket, Esnek hanyatt a vidám Felhők az ég udvarán. Hanyatt esnek, hemperegnek, Úgy gúnyolnak, иду nevetnek, Úgy nevetik azt, ki még Most is lógatja fejét. Talpra szöknek, иду bókolnak, Nevetve bemutatkoznak: Sándor, József, Benedek ... Zsákban hozunk meleget. Szeretetet, meleget, Egy kis könnyű életet, Madarakat, éneket, Egy zsák síró gyereket. Vigasztaló, békéltető, Vizcsordító tavasz elő, Locsogva és fecsegve Téríts vissza hitedre. Hajdanában híved voltam, Régi kedvem, lelkem hol van! Megifjultam, fényesen ott táncol az ághegyen. ILLYÉS GYULA A Hídfő nem üzleti vállalkozás. Ezért tudja megírni azt, amit mások elhallgatnak 3. oldal

Next