Képes Magyar Világhiradó, 1975 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1975-05-01 / 5. szám

hogy a művészeti izmusok nem egyénre szabott keretek, hanem egy művészi gondolat technikai kifejező eszközei. És úgy bánik a legszélsősé­gesebb technikai kifejezési módok­kal is mint a bűvész a labdákkal. Nagyon látszik, hogy túljutott és is­meri a kifejező eszközök egész ská­láját és rendező egyénisége úrrá és eredetivé teszi őt mindezek felett. És talán ez mutatja leginkább, hogy született vérbeli művész, még­pedig a javából! Művészetének másik kiemelkedő erénye: a mondanivalók gazdagsága. Mondanivalója oly sok és olyan belülről feltörő, hogy néha azt hisz­­szük, inkább gondolat vezeti ecset­jét mint festői intuíciója. Élet és ember szeretete mindent meglát és minden érdekli és mindenben meg­találja az örömöt vagy a drámát és mindezeket olyan természetes őszin­teséggel mondja el, hogy szívesen el­hisszük neki. (Talán ez is a titka annak, hogy olyan szívesen és köny­­nyen vásárolják képeit Múzeumok és magán­emberek, államférfiak és gyűjtők. És ha hozzátesszük azt a sok száz és ezer négyzetméteres muráljait, amit már három évtizeden át a mexi­kói szellemi és pénzügyi kiválóságok házaikban és a templomaikban meg­festett; azt a 99 önálló kiállítást, amit a világ minden részében absol­­vált; bizony mélyen meg kell hajol­nom termékenysége és művészi áb­rázoló ereje előtt és az előtt a ne­mes szolgálat előtt, amelyeket ugyan Mexikó nevében mutatott be ne­künk (hiszen már több mint 30 éve mexikói állampolgár), de valójában az ő művészi küldetésének képe és az egész emberiségért szolgáló mű­vészi munkáinak a kiállítása volt. Sajnos nem láthattam eredetiben az elmúlt Amerikai Egyesült Államok­ban tett körútjainak képeit, a Vati­can Pavilonban, sem a híres portréit amit mexikói lovas ruhában festett, meg Fülöp edinburghi hercegről, sem a hazai, mexikói kiállítások év­tizedes ouvre-jét bemutató kép­­cavalcade-ját, melyeket az államfő­től a hercegprímásig a mexikói élet legkiválóbbjai nyitottak meg és mél­tatták bőségesen. Nem láttam erede­tiben, csak színes vagy fekete-fehér reprodukciókban a mexikói, ameri­kai és egyéb világ­magazinok hasáb­jain, de éreztem nagyon, hogy ezek mind a legnemesebb emberi és mű­vészi szolgálat eszközei valakitől, aki névvel vagy névtelenül, valóságosan a Szolgálat Embere. Ezeket a megfigyeléseket főleg azért írom most, mert a Külföldi Magyar Képzőművészek Szövetsége, melynek örök elnöke a szintén elis­mert festő Gyimesy Kásás Ernő, ki­nevezte a Világszövetség latinameri­kai elnökének és ebben az évben, ha­marosan, nagy collectív kiállítást rendeznek 4 nagy múzeumában Ame­rikának, többek között a California Museum of Science and Industry Los Angelesben, ahol Salgó mester személyesen is részt fog venni jó néhány képével. Ugyanakkor meg kell említenem, hogy ugyanez a cali­­forniai nagy múzeum meghívta 1976. évre, mint egyetlen latinamerikai művészt egy nagy önálló kiállításra az Amerikai Egyesült Államok két­száz éves fennállásának országos megünneplésére, amely meghívást Salgó mester nagy örömmel elfogad­ta. Befejezésül még csak annyit, hogy fenti kiállítás a mezőtúri születésű Andrés Salgó művésznek a 100. ön­álló kiállítása lesz. ☆ ☆ ☆ A fenti cikket már kiszedtük, ami­kor a postás újabb csomagot ho­zott cikkel és fényképekkel — ezút­tal Gyimesy Kásás Ernőtől, amely­ben ő is foglalkozik többek között Salgó Endrével is. Helyszűke miatt sajnos nem fér már el az újabb cikk — de eltettük és egyik kora őszi számunkban azt is leközöljük. Hortobágyi csikós A három Mária. Az utolsó vacsora.

Next