Krónika, 1976 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1976-01-01 / 1. szám

Művészportré MAROSÁN GYULA Borszéki György Szinyei-Merse Majálisa már a Szépművészeti Múzeum falán függ, Ady már verssel üzent Rippl-Rónainak, de Derko­­vits még az asztalosműhelyben gyalulja a forgácsot. Párizsban Picasso akkor költözik a Rue de Victor Hugó 22 sz. alá, ahol a Cocteau áll modell kubista harlequin képeihez. Mondrian legutolsó vásznain vertikális és horizontális vonalak dominálnak. Kanadában viszont Emily Carr még mindig hallgat, de a szomszédban Max Webernek már nem kell koplalnia, a múlt héten a bankár ötven dollárt adott egy képéért. Zürich és Berlin között Dadia néz ki a vonatablakon és négy furcsa sor kel hirtelen életre. Bartók román nép­dalgyűjteménnyel érkezik haza. Göricénél az útmenti árokszélen, arccal előre hullva a sár­ban, utolsót rándul Kovács XIV. János szakaszvezető jobbkeze. Ottó főherceg fiának lova csak egy év múlva botlik meg a koronázási dombon. Az idő méhében már elt érik Trianon és Csontváry forradalmi művészete, de a Sziget árnyas padjain, nem messze az Arany János szobortól, Krúdy még megpihen egy-egy órára és szinbadról álmodik. Az év amelyben született, 1915. Önarckép Mátyás király Bécs előtt 12 KRÓNIKA

Next