Krónika, 1978 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1978-06-01 / 6. szám

hihetetlennek látszó tétel volt, hiszen azt tanították, azt tanultuk, hogy a késő­ avarok elpusztultak, s aki megmaradt közülük, elszlávosodott. (Mai napig is sokan így vélik.) Majdnem egy évtizede, hogy újra és újra meg­vizsgáltam ezt a régi feltevésemet és meglepő ered­mények születtek ebből a vizsgálatból. Íme, röviden: az összes leletek térképre vetítéséből kiderült, hogy régi gondolatom jó volt, mert a két nép települése valóban kiegészíti egymást. Az igazi meglepetés akkor következett be, amikor e két település térképét rá­vetítettem a XI. századi magyar nyelvterületre. (Ezt Kniezsa István dolgozta ki.) Ugyanis azt kellett tapasztalnom, hogy mindazoknak a területeknek, ahol Árpád magyarjai szálltak meg, mind pedig azoknak, amelyeket a kései avarok szálltak meg, falunevei majdnem kivétel nél­kül színmagyarok. Mármost azt természetesnek vesszük, hogy Árpád magyarjainak területén a falu­nevek magyarok, de kik adták azokon a területeken a magyar neveket, amelyeket Árpád magyarjai nem szálltak meg? Hát azok, akik ott laktak, azaz a kései avarok, akik 670 táján özönlöttek be a Kárpát­medencébe. Nem mertem hinni feltevésem megalapo­zottságában és elkezdtem magam megcáfolni. Ám e munkák majdnem mind fonákjukra fordultak s ahelyett, hogy cáfoltak volna, erősítettek. Íme né­hány mozzanat: az embertan (Lipták Pál) azt tanítja, hogy a középkori és a mai magyarság inkább a késő-avarok leszármazottja, mint Árpád hon­foglalóié. Ez pedig a természettudomány nyelvén erősíti a kettős honfoglalás tételét. Nyoma van az első honfoglalásnak az orosz őskrónikában, a bizánci történelemírásban és a nyugati forrásokban is, nevezetesen Widm­indnál, a szászok tör­ténelmének tudós­ítójánál. De nyoma van a magyar krónikákban is, ahol Árpád honfoglalását, mint a „Magyarok második bejövetelét” írják le. Egyéb­ként a Képes Krónika és Kézai a honfoglalást nem 896-ra, hanem 670-re és 700-ra teszi! Egy sereg érdekes és szép adat szól a kettős honfoglalás tétele mellett, mint például az „égig érő fa” meséje, a Szent László legenda falképsora, a középkori magyar címeres gyakorlat állatkos-soro­­zata, a Turul-monda és a Csodaszarvas-monda, az, hogy beszédünk finnugor fogantatású, ének­beszédünk török, de legfőképpen eredetmondánk, amely valóságosan megírja, hogy két testvérnépből ötvöződtünk, hiszen ősünk Hunor és Magyar. Mindezekről részletesen beszéltem torontói előadásomon a Kultúrközpontban, s ezek a sorok elsősorban azt szolgálják, hogy az ottvoltak számára felidézzem azt a szép estét, amit ezzel a kis tanul­mánnyal is meg szeretnék köszönni. Az előadás után: Pédery-Hunt Dóra szobrászművésznő, László Gyula régészprofesszor, Endes Lászlóné (mint házi­asszony), és Kovács Ernő dr., a Kultúrközpont Igazgatósá­gának tagja.­ ­ KRÓNIKA RŐZSESZEDŐK Tollas Tibornak Mint mások erdejébe tévedt csősz­ teste, görnyedő szegények, kiknek hátán máglyává nőve fekete könnyet sír a rőzse, s kik csúszós aljban, fojtó sárban várnak a bújtató homályban; de védik egymást és kiáltják, sebükben egymás arcát látják, hogy csöpp jussukkal, egyre többen szállhassanak a sárga ködben, így kellene itt is kiválni­ egymás fájdalmát kiabálni, s ha félve is, habár zokogva, de minden arcot visszamondva figyelni cselre, csősz­ időre — elrántani egymást előle —, hogy szép hitünkért egyre többen szállhassunk csősztelen ködökben. Ravasz-okosan és keményen, úgy, mint a csontok lent a mélyben, vagy, mint a más földjére tévedt, egymásra gondoló szegények. Fáy Ferenc

Next