Krónika, 1980 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1980-04-01 / 4. szám

nősen áll ez a mi költészetünkre, amely minden nép poézisén túltesz a borúlátásban. Az aztán más kér­dés, hogy ez kollektív lelki jelenség-e, vagy egyé­nenként tudatalatti okok következménye. Minden­esetre az európai irodalomban a miénk az egyetlen, amely a nagy történelmi válságok idején nem­zethalálról beszél. Kölcsey valamennyi elődjén túltesz. „Himnusz a magyar nép zivataros századaiból” című versé­ben, mely nemzeti imádságunk, végigvezet törté­nelmünkön. Költeménye líránk egyik legnagyobb remeke. Formájában, lélektani felépítésében, igaz­ságkeresésében egyaránt tökéletes. Kicsit, mintha Isten felelősségrevonása lenne, de ugyanakkor bűneink meggyónása is. Először csak víg esztendőt kér, melyre jog­alapja, hogy népe megbűnhődte már a múltat, s jövendőt. Ezután bemutatja azt a tejjel-mézzel folyó Kánaánt, amelyet őseink szereztek nekünk. Felsorolja nemzete nagy tetteit. Majd hirtelen vezek­lővé válik a hangja: „Hajh, de bűneink miatt Gyűlt harag kebledben" . . . Azután kimondja az 1241 óta érvényes igazságot: „Bújt az üldözött, s felé Kard nyúlt barlangjában" ... Mennyi tragédiát, megaláztatást, igazságtalan­ságot foglal remekbe ebben a két sorban. Végül a vers csúcspontján levonja évszázadok keserű küzdelmeinek, véráldozatának követ­kezményét: „S ha Szabadság nem virul A holtnak véréből. Kínzó rabság könnye hull Árvák bő szeméből." Ezután van-e még remény? Egyetlen: az Isten segítő keze: „Szánd meg Isten a magyart hit­vészek hányának, Nyújts feléje védő kart Tengerén kinjának." Ez a Himnusz páratlan a világon. Nem nem­zeti dicsekvés vagy öntömjénezés, hanem buzgó ima, amely nem veszít soha Istenbe vetett hitéből. Az áhítatot fokozza a csodálatos fohászhoz méltó dallam, mely Erkel Ferenc szerzeménye. 1980. ÁPRILIS Kölcsey pesszimizmusa nem a romantika divathóbortja, de nem is erőltetett világfájdalom. Véres valóság, mely már egy kicsit patologikus. Ellentmondásnak látszik, de ő a széles perspektívájú kozmopolita a legmélyebben magyar. Lehet, hogy kinevetnek érte, de véleményem szerint ő volt az első falukutató. Ő, aki nem ivott, nem dohányzott, nem szerette a zsíros anekdotákat, messze elkerülte szomszédai rusztikus szórakozásait, igen élesen fi­gyelte a jobbágyság tűrhetetlen állapotát. Jól látta, hogy az a színmagyar réteg, amely földesurától évi 12 véka gabonát kap, egy kevés háztáji kerttel, ami­ből képtelen megélni családjával, hiszen még egy embernek is kevés. Jól látta, hogy ez az okos, szor­galmas, engedelmes, tisztelettudó, milliókat kitevő társadalmi réteg, amely színmagyar és hálás egy igaz emberi szóért, sokkal inkább „nemzet”, mint azok a kétes nemzetiségű zsoldosvezérek, akik tíz­ezer­ holdas latifundumokat kaptak a „dinasztia iránti hűségükért”, ami azt jelentette, hogy a nem­zet érdekeit lelkiismeretfurdalás nélkül a bécsi udvar érdekeinek alárendelték, sőt nem egy esetben elárul­ták. Ennek a keserűségének ad kifejezést a költő, amikor a „Zsarnok” című versében így kiált fel: „Keblében vitte kisdedét, s panaszát Poroszlód korbáccsal ölte el! S terád bízatott-e ezrek boldogsága. Hogy árulhasd pénzért véreket? S neked ád majd márványt, s nagy nevet a hízelkedés. Óh rabló, sírodon?" A pesszimizmus volt alaphangja a diétán is, magával rántva és szinte megbűvölve beszédeivel a nemzet elitjét, a felvilágosodás híveit. De ez a pesszimizmus konstruktív volt, az út előkészítése Széchényi István és Vörösmarty Mihály számára. Ez a nemzetért való égő és sürgető aggódás hozta létre a Lánchidat, a Duna szabályozását, a Vas­kaput, a Nemzeti Kaszinót, az első magyar Takarék­­pénztárt. Ez emelte magas színvonalra szellemi életünket, ennek az eredménye: a Hitel, Világ és Stádium. Az 1848. március 15-én kinyomott 12 pont­ban nem volt semmi újdonság, mert Kölcsey ugyanezeket az emberi és nemzeti jogokat követelte az országgyűlés képviselői és követei előtt, 1832—33-ban. Amikor lemondása után visszavonult Biharba, ott is csak egy feladat lebegett előtte: magyar nemzetének szellemi és anyagi felemelése a szá­zadok óta polgárosult németek és angolok, valamint a forradalom óta polgárrá vált franciák nívójára. KRÓNIKA 9

Next