Krónika, 1980 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1980-04-01 / 4. szám

amikor a besenyők nyomására a magyar törzsek nyugatabbra költöztek, a Dnyeper és Szeret közé (Etelköz), a Kazár Birodalom nyugati oldala vé­delem nélkül maradt. A következmény nem késett: 955-ben a nyugati részek elvesztek, s az ország a tulajdonképpeni Kazária területére szorult vissza. 101­7-ben ez a kazár állam is megszűnt s a nép beá­gyazódott a növekvő orosz hatalomba. Kazáriába az előző évszázadokban sok zsidó család vándorolt be, s azok leszármazói beszivárog­tak a királyi udvarba és sikerült nekik a királyt átté­ríteni a zsidó hitre. Az áttért király aztán a maga vallására kényszerítette egész népét. Ezek az ese­mények 740 táján forrongást idéztek elő az or­szágban és az elégedetlenek a távozó magyarokhoz csatlakoztak, köztük három kabar törzs is, és együtt folytatták útjukat a Kárpát-medencébe. Koestler Arthur a kabar csatlakozást úgy állítja be, mintha akkor a magyarok „vérátömlesztésen” mentek volna keresztül, ténylegesen és képletesen, és annak volna tulajdonítható a honfoglalók harcias természete, kétnyelvűsége (magyar és türk), vala­mint gyors kulturális emelkedése. A magyar törté­nészek nem osztják Koestler nézetét. Rámutatnak arra, hogy a kabarok a magyar etnikumban csak egészen alárendelt szerepet játszhattak, hiszen a magyar nyelv a kabarok beolvadásával egy jottányit sem változott meg. Turkológusaink szerint a ma­gyar nyelvben mindössze 200 türkből eredeztethető szó található, de azok sem a kazár-magyar érint­kezések korából való átvételek, hanem korábbi idők emlékei. A kazár-magyar dolog ezzel el volna in­tézve. De hová lettek a zsidó vallásra áttért kazár tömegek és a közéjük keveredett magyarok a kazár állam bukása után? Koestler szerint a kazárok nem pusztultak el, hanem Ukrajna és Lengyelország területén mind a mai napig fennmaradtak, meg­őrizve zsidó kultúrörökségüket. Ebből a zsidó hitre tért kazár-magyar­ tömbből jött létre a mai zsi­dóság 95 százaléka. Vagyis a mai zsidó népesség­ben csupán félmillió lenne Ábrahám, Izsák és Jákob leszármazottja, szemben a 11 millió türkkel. A mai zsidóságnak tehát (Koestler elmélete szerint) alig van valami köze a régi Palesztinához és Izrael annyit hangoztatott történelmi joga csak fikció, és semmi értelme sincs annak, hogy nekik a szemita őstör­ténetet tanítsák... A gondolatokat tovább lehet fűzni, de ebből is érthető, hogy Koestler felfedezése miért keltett oly nagy megdöbbenést zsidó értel­miségi körökben. Nálunk viszont az állítólagos új rokonság elmélete szinte észrevétlen maradt. 4. Honfoglalás alatt a „rövid” őstörténetben Árpád népének a Kárpát-medencébe való bete­lepedését értik, ami a IX. század végén zajlott le. Az a nézet, hogy a honfoglalók — mint menekülő csoport — a besenyők és bolgárok elől futva, asszo­nyok nélkül érkeztek volna az új hazába, helyesbí­tésre szorul — írják hazai tudósaink. Hiszen Árpádék már évekkel a besenyő támadás előtt elhatározták a Kárpát-medencébe való áttelepülést és hadaik felderítés céljából 962 óta több ízben megfordultak ezen a tájon. Szerintük a bolgár-be­senyő támadás csak siettette a régóta elhatározott terv végrehajtását, tehát nem tekinthető a hon­foglalás döntő indítékának. Ami pedig a bolgár-besenyő pusztítás méreteit illeti, túlzás azt képzelni, mintha az megtörte volna a honfoglalók katonai erejét. Hiszen Árpád hadai a Kárpát-medencébe érve még olyan fölényes erőt képviseltek, hogy az egész területet négy esztendő leforgása alatt (896-900) birtokba vehették, 907-ben pedig súlyos csapást mérhettek a bajorokra és az Enns folyóig kiterjeszthették uralmukat. A magyar katonai erő mindezek megvalósítása után további ötven évig egész Európát rettegésben tartotta. Szó sem lehet tehát arról, hogy az egyesült bolgár­besenyő támadás tönkreverte volna a magyar katonai erőt a Kárpátok előterében, vagy hogy a honfoglalók asszonyaik nélkül érkeztek volna új hazájukba, hiszen a honfoglaláskori temetőkben a nők és férfiak aránya egyforma. 5. A magyar kalandozások kiváltó okairól is sok meddő vita folyt a múltban. Jelenleg már ebben a tekintetben is világosabban látunk. Az új haza katonai biztosításának szükségességétől eltekintve, a kalandozások kétségkívül zsákmányolással is együttjártak, mint ahogy abban a korban minden­féle győzelmes katonai vállalkozás zsák­mányszedéssel végződött. Az is lényeges új észrevétel, hogy a kalandozó hadjáratokban sohasem a nép vett részt és nem is nép ellen folyt a küzdelem. A razziák csak egyes főemberek kíséretének vállalkozásai voltak és leg­többször valamely baráti fejedelem meghívására, kifejezett kérésére indultak útra. 899-től 970-ig ezek a megsegítő vállalkozások bajor, olasz, cseh, bolgár, bizánci vagy orosz felkérésre történtek. De tudunk olyan hadjáratról is, amely a pápát volt hivatva megsegíteni. Tehát nem rablóhadjáratokról, nem cél és értelem nélküli kalandozásokról volt itt szó. Bár a tények így állanak, nyugat-európai kézi­könyvekben mégis gyakran elítélőleg szólnak a 6 KRÓNIKA

Next