Krónika, 1981 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1981-05-01 / 5. szám

Flórián Tibor: Kisebbségi élet — hazai élet — külföldi próbatétel N­ yíló értelmem első 26 évét — tíz éves koromtól a harminchatodik évemig — honi földön, de Észak- Erdély visszacsatolásának rövid időszakát kivéve mind­végig idegen uralom nyomása alatt éltem. A lefelé hajlí­tó, megtörni akaró súly kiváltotta ellenállásomat és erő­teljesen fölfelé növésre, fejlődésre kényszerített. A magukban bízó és népükhöz hűséges emberek számára a legjobb tanításnak, a legerősebb jellem- és akaratalakí­tó erőnek tartom a kisebbségi életet. A nemzet független részének hűségre, emberségre és sovinizmustól, elfogultságtól, önzéstől és lenézéstől mentes nemzetszeretetre példát a kisebbségi élet iskolá­ját megjárt fiai és leányai adnak, ők tanulták meg a vé­delem és az önfenntartás legjobb módszerét, és azon az úton járnak, mely az emberiség legjobbjai közé emeli a magyar nemzetet. Védeni saját jogainkat és tiszteletben tartani a másét. A szellem és a munka nemes versenyének útján ők járnak elől, és a kicsiből nagyra emelkedő szellemi és gazdasági növekedés példamutatói. M­ost a magyar nemzet középső része, az erőteljes otthoni törzs is idegen erők és eszmék súlya alatt él, és sorsa a legnagyobb erőkifejtésre kényszeríti. Meg­tanul fegyelemmel és okosan élni. Hagyományaiba, éltető gyökereibe kapaszkodik, ápolja múltjának feldúlt sírdombjait, és emelkedő jövőjének gyümölcsfáival ülteti be a tájat, hol délibáb helyett aratógépek és öntöző rendszerek emelik magasba megalázott öntudatát. A külföldi élet, a honi talajtól távol, gyökértelenül, idegen nyelvek, szokások porlasztó közegében a 8- ik törzsnek is szigorú oktatást adott. Mi már túl vagyunk a külföldi élet iskolájának elemi és gimnáziumi fokozatán, de vajon hányan lesznek közülünk, akik csonkítatlan és az idegen hatások kemény próbáin ed­zett, nemes emberséggel telített magyar nemzeti tudattal és népünk jövője iránti felelősséggel léphetnek a felső­oktatás még nagyobb veszélyeket rejtő fokozatába? A felső­oktatást azok nyerik el, akik a befogadó országok életében jelentős szereppel vesznek részt. Ez a szerep a népünktől néha idegen érdekek hálójában meg­tanítja felső­iskolásainkat okosan élni, beszélni és cselekedni. Olyan magatartást kell tanusítaniok, mely származásunknak, magyar történelmi sorsunknak, a Kárpát-medencében élő népünknek és a befogadó országnak látszólagos érdekellentéteit mindkettő számá­ra kedvező cselekedetben, igazságra törekvő eszmében oldja­ föl. H­elytállni lehet nemcsak viharban, szirtfokon, ostromlott városban, vagy süllyedő hajón, hanem bibliával a szószéken, Jézust kiáltó szóval, zsoltárt énekelve a templomban, az erős marokra fogott kasza paraszti lendületével, szívós, türelmes gátrakással, kata­komba-építéssel, hűséggel, talpalatnyi hittel, búvó­patakként rejtőző gondolattal, meg nem fáradó eszmé­vel, tisztán megőrzött szavakkal, édes anyanyelvvel. A védekezésre kényszerített nép egyre inkább meg­tanulja a leckét. Megtanul túlélni mindent és fenn­maradni az árban. Kisebbségben, otthon, vagy idegen­ben, védekezése legfontosabb bástyája az anyanyelv lesz. Kisebbségben és külföldön úgy szólni két nyelven, hogy anyanyelvünk tiszta maradjon. Otthon védekezni a pártszólamoktól és az utcák nyelvének nyegleségeitől. Őszi szélben pergő levelek leszünk, ha anya­nyelvünk törzséről leszakadtunk. Idegen népek, idegen tervek kertjében rothadó avar, lassú enyészet, melyből jövőre nem nő sem fű, sem virág. Anyanyelv nélkül nincs feltámadás! KRÓNIKA 3 Megemlékezés a Hősök napjára Nézd, az a láng az égig ér, s mint halvány látomás lebeg. Kék füstre száll, tépi a szél, jaj az a lány neked mesél, s meg kéne értened. Örök mécs ég a hősökért és szürke gond rohan veled — talán nem is tudod, miért áldoztak annyi hősi vért, mert észre sem veszed. Tapolczay Lukács 1981. MÁJUS

Next