Krónika, 1991 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1991-03-01 / 3. szám

Se Kelet — se Nyugat Vass László — esszé — Ulmnál már dörögtek az ágyúk, de a Duna—Tisza között minden csöndes, csak mikor már Győr felé masíroztak Napóleon katonái, akkor veri fel a dunántúli kúriák álmosító nyugalmát a rozsdás fringlák csörömpölése. Ilyen csatát jó egynéhányat elvesztett a magyarság századok folyamán és mindig az ócska fringiák miatt, mindenkor azért, mert évtizedeket késett a népek versenyében. Sokszor mérföldeket kullogott vissza a múltba, jó urai, saját békéi, gyarmatosító bankárjai j­ó­ nagy lerendezés­sel segítették ezen a vissza­úton. Tudott aludni, tündérvilágban harminc milliós többletről álmodni, de értett ahhoz is, hogy parasztok tízezereit engedje szélnek az angolszász óceán felé, vagy ide közeibe, a bukovinai szláv népolvasztóba könnyű anyagként, biztos romlásunkra. Míg más, frisebb vérű szomszédok mohó étvággyal fogyasztották a jövendőt és készültek már a nagy dunamedencei torra, — ő, a szegény rokontalan árva, Európa tedd­ ide—tedd-oda Jánoskája gondtalanul eregette rakétáit a sötétlő éjszakába. Sokszor égett már a ház a feje fölött, de valahogyan tűzmentes várban képzelte magát, csak mikor már nemesi bajszát és zsíros hajcsimbókját sercegtették a lángok, ő rohant fejvesztetten a szabad ég alá. * Európát a felvilágosodás üdítő áramlatai futják be, csak Kemenescsalját kerülik ki hosszú ideig. Dániel gazda ott viaskodott a dombok szelíd hajlásában a „fene fátumok mozdíthatatlan záraival”, borral, nővel, földdel, Olimposz isteneivel, kritikusokkal, kösz­­vénnyel és borongó derűben a halállal. Horatius akart lenni Pannóniában, Boneást zúgatta a Kemenes fölött és Flaccus aranylantját pengette a hóbaborult Ság felé. A Dunántúl enyhe dombjaiban az Olimp-tetőket vélte látni, szőlő­ligeteiben Caména, Chloe, Cypris lenge alakjai sétáltak. Zephyrek repestek az ősi topolyák között, az éjszakába fehérlő kúria fölött pedig Cynthia csillaga ragyogott. Olimposz lakóit már rég elbúcsúztatta Shakespeare és Michelangelo, ő a bikaerejű barbár elkésve dacosan csak azért is visszaidézi a mitológiai isteneket Sömjén és Nikla földjére. Bajban volt az ország? Nosza, ő a jó görögök­kel példálódzott. Rosszul vert a világ szíve? Ő az időmértékes receptet ajánlotta. Elkésett ember volt szegény Berzsenyi Dániel. Ódákat írt hűen osztálya védelmében az elitnek. Mikor még fölismerte az elmulasztottakat és a francia forradalom fáradt hullámai fölborzolták a sömjéni dombokat, s tört­mart ember volt és a „halál harangja” zengett a fülébe. Míg élt, nem találta helyét Kelet­ és Nyugat között, mikor már hordáit törte a feldőlt szekér, ott az árokban, a Pest felé vivő országút mentén ismerte meg ájultan, elborult szemekkel hazáját. Ha Pesten járt, az irodalmi társaságokban mélyen hallgatott és szökött a másik szobába, Bihari muzsikájához. Szédülten, kiábrándultan rohant haza, a sömjéni ökrök, füvek, topolyák és istenek közé. Az európai levegővel lélegző Pestet nem tudta megszokni a „bujdosó fakir”. Bujdosott, bujdosott, Kölcsey nyilától megsebezve is, közel volt hozzá a Bakony, képletesen is, a valóságban is. Szegény Csokonai sípoló tüdejével a Hortobágy sívó homokjába loholt. Balassa Bálint Danzigig követte a darvakat és hazajött nyugtalanul Esztergom alá, hogy találkozzon egy ostoba ágyúgolyó­val. És Tiborc szószólójával, szegény Katona Józseffel egyhamar végzett a poros aktatenger, s a kecskeméti homoki vinkó. Petőfi valahol belerohant a Küküllő partján az őszi kukoricásba. Ady Endre a szajnaparti Bakonytól a szálas Dunáig keresve­ kereste a halált. Ütődött „kompország” minden végzetes utasa meg is találta... Dániel gazdával a Magyar Parlag végzett és a kemenesaljai dombokra telepített olimposzi világ. A „győri csatát” ugyan ő is elvesztette, mégis, ha törött bordákkal is, de megértette az új idők szavát s megpróbált élete alkonyán eléje harangozni. Versben ugyan már nehezen ment, a próza nyelvén azonban kollektív népközösségekről a jobbágyság szoros „szerkezet”-éről ír, mint a hazai bajok egyetlen gyógyszeréről és szokatlan bátorsággal odasújt a vallásoknak is, ő, a „Fohászkodás” hajdani költője. Hosszú bolyongás után így érkezett meg mitológiák világából az otthoni tájba, szenvedő jobbágyaihoz, akiknek panaszló keserveit az időtájt mohón itta magába a kecskeméti homok. S így járt Justh Zsigmond is, a múlt századvég zseniális torzója. Békéstől Párizsig ívelt vézna pályája, regényeket írt és a szajnaparti szalonokban szerzett tudásával a magyar parasztot akarta megváltani. Amit Párizsban látott, a Comédie Francaise-ben, úgy képzelte el a békési pusztákon is, saját birtokán. Regényeiben a jövendő magyarságnak az anyaföldben Helyesbítés! A Krónika 1991. januári számában megjelent Bécs Mátyás király korában c. írás szerzőjeként Balogh Zoltán lett megjelölve. A cikket Juhász László „Mátyás király Bécsben” c. történelmi tanulmány­könyvből vettük át. Kideríthetetlen okokból „a nyomda ördöge” most sem aludt és megtréfálta a Szerkesztőséget. Balogh Zoltán „írót” nem ismerjük, tőle sem az idézett, sem más írást nem kaptunk. Elnézést kérünk Juhász László Úrtól. Szerkesztőség: 18 — KRÓNIKA

Next