Magyar Múlt - Hungarian Past, 1984-1985 (13. évfolyam, 33-34. szám)
1985 / 34. szám
állhatott a HALÁLUTÁNI ÖRÖK ÉLETET ÉS BOLDOGSÁGOT hirdető judeórómai keresztyénséggel, ami a Keresztyén középkor elején akkorahalál utáni boldogságot kereső hívek öngyilkossági járványára vezetett. A megváltó és megváltás közös gondolatát kifejező új díszítőművészeti forma HALAS-PÁLMETTÁS ábrázoló művészetnek nevezhető. Ennek keretében a halakból egyrészt palmettákat, másrészt a halakból formált palmetták segítségével Hármaslevelű életfákat, Életfához sereglő halakból Többlevelű életfákat formáló haliskola-csokrot, Turimadarat, Turulmadár képében érkező megváltási jelenetet, Szent bikát, Holdrózsát, stb.-t formáltak. Dienes könyvében 3 ilyen díszítésű ábrát (22., 24., 25.) és 18 képtáblát (1.,2.,4., 6.,7.,8.,9 puff,12.,13.,22-2.,35.,36 -37., 38., 39., 43. ,48. ) találunk. Hozzávetőlegesen fa díszítmények egyharmadát. Ezekhez most hozzászámítottam a korábban csak állatdíszítő stílushoz tartozónak vett 43. tábla felsőrészén látható korongot is, sőt valószínű,,hogy ilyesmit akarnak mutatni a 44. táblán látható Szittya—turulmadár szájában tartott és bóbitáját képező, nehezen kivehető,palmetta díszek levelei is, amik a dísz hazai készítését igazolnák. A legérdekesebb közülük számunkra a bodrogvécsi tarsolylemez végtelenbe szökellő palmetta-hálót képző, leszállófélben levő túrimadarainak sorozata, aminek minden madara egy hármaslevelű halaspalmetta. S a madarak szárnyait képező palmetták olyan szoros szerkezeti kapcsolatban állanak egymással, hogy az iskolaformában egymás mellett repülő madarak felfelé kunkorodó szárnyvégei a többiek csőreit formálják. Az alkotó művész magas tudományos felkészültségére mutat a szárnyak között látható légbuborékok ábrázolása. Ami arra utal, hogy mesterünk ismerte a repülésnek azt a törvényét, hogy a madarak szárnyai felett légritkulásból eredő ösvény keletkezik és talán azt is tudta, hogy ez teszi lehetővé a madarak levegőbe emelkedését és repülését is. Ugyancsak hasonló műszaki megfigyeléseken alapulhatnak a szárnyvégek felfelé kunkorodó formái is, amik a leszállófélben lévő madarak szárnya alatt torlódó levegő eltávolodását könnyítik meg. Talán egy korabeli magyar Da Vinci-vel állunk szemben?. -A műszaki és művészi megoldások mellett megfigyelhetjük még a madárfejet illető formakeresést is, amik a hegyescsőrű madárfej és az elszélesedő kandúrfej közöttt változnak. Elképzelhetően ez volt a művészünk első ilyen(fajtájú alkotása ,s láthatóan nem volt tisztában vele, hogy sasfejű, vagy párducfejű madarat ábrázoljon e. Megfigyelhetjük azt is, hogy a sasfejű változatot dicsfény övezi, a párducfejűek pedig dicsfény nélküliek. E kettős gondolkodás láttára jutott eszembe a mezopotámiai al'Ubaid városa mellett talált őstemplom homlokzatát hajdan díszítő óriás Turulmadár,amelyiknek szintén párduc feje és madár teste van, bár ottna párduc homlokát is dicsfényszerű pánt övezi.(13) Ez lehetett őseink első Turulmadara is, ami tulajdonképen egy ősvallásbeli mitológiai lény