Magyar Múlt - Hungarian Past, 1984-1985 (13. évfolyam, 33-34. szám)

1985 / 34. szám

állhatott a HALÁLUTÁNI ÖRÖK ÉLETET ÉS BOLDOGSÁGOT hirdető judeó­­római keresztyénséggel, ami a­ Keresztyén középkor elején akkora­­halál­ utáni boldogságot kereső hívek öngyilkossági járványára ve­zetett. A megváltó és megváltás közös gondolatát kifejező új díszítő­művészeti forma HALAS-PÁLMETTÁS ábrázoló művészetnek nevezhető. Ennek keretében a halakból egyrészt palmettákat, másrészt a halak­ból formált palmetták segítségével Hármaslevelű életfákat, Életfá­hoz sereglő halakból Többlevelű életfákat formáló haliskola-csok­­rot, Turimadarat, Turulmadár képében­ érkező megváltási jelenetet, Szent­ bikát, Holdrózsát, stb.-t formáltak. Dienes könyvében 3 i­­lyen díszítésű ábrát (22., 24., 25.) és 18 képtáblát (1.,2.,4., 6.,7.,8.,9 pu­ff,12.,13.,22-2.,35.,36 -37., 38., 39., 43. ,48. ) talá­lunk. Hozzávetőlegesen fa díszítmények egyharmadát. Ezekhez most hozzászámítottam a korábban csak állatdíszítő stílushoz­ tartozónak vett 43. tábla felsőrészén látható korongot is, sőt valószínű,,hogy ilyesmit akarnak mutatni a 44. táblán látható Szittya—turulmadár szájában tartott és bóbitáját képező, nehezen kivehető,­palmetta díszek levelei is, amik a dísz hazai készítését igazolnák. A legérdekesebb közülük számunkra a bodrogvécsi tarsolylemez végtelenbe szökellő palmetta-hálót képző, leszállófélben levő túri­­madarainak sorozata, aminek minden madara egy hármaslevelű halas­­palmetta. S a madarak szárnyait képező palmetták olyan szoros szer­kezeti kapcsolatban állanak egymással, hogy az­ iskolaformában egy­más mellett repülő madarak felfelé kunkorodó szárnyvégei a többiek csőreit formálják. Az alkotó művész magas tudományos felkészültsé­gére mutat a szárnyak között látható légbuborékok ábrázolása. Ami arra utal, hogy mesterünk ismerte a repülésnek azt­ a törvényét, hogy a madarak szárnyai felett légritkulásból eredő ösvény kelet­kezik és talán azt is tudta, hogy ez teszi lehetővé a madarak le­vegőbe emelkedését és repülését is. Ugyancsak hasonló műszaki meg­figyeléseken alapulhatnak a szárnyvégek felfelé kunkorodó­ formái is, amik a leszállófélben lévő madarak szárnya alatt torlódó leve­gő eltávolodását könnyítik meg.­­ Talán egy korabeli magyar Da Vinci-vel állunk szemben?. -A műszaki és művészi megoldások mellett megfigyelhetjük­ még a madárfejet illető formakeresést is, amik a hegyescsőrű madárfej és az elszélesedő kandúrfej közöttt változnak. Elképzelhetően ez volt a művészünk első ilyen(­fajtájú alkotása ,s láthatóan nem volt tisztában vele, hogy sasfejű, vagy párduc­fejű madarat ábrázoljon e. Megfigyelhetjük azt is, hogy a sasfejű változatot dicsfény öve­zi, a párducfejűek pedig dicsfény nélküliek. E kettős gondolkodás láttára jutott eszembe a mezopotámiai al'Ubaid városa mellett ta­lált őstemplom homlokzatát hajdan díszítő óriás Turulmadár,­ame­lyiknek szintén párduc feje és madár teste van, bár ottna párduc homlokát is dicsfényszerű pánt övezi.­­(13) Ez lehetett őseink első Turulmadara is, ami tulajdonképen egy ősvallásbeli mitológiai lény

Next