Perthi Magyar Hírek, 1988 (20. évfolyam, 2-12. szám)

1988-02-01 / 2. szám

2 oldal_____________________________PERMI MAGYAR HÍREK______________________1988 febr. _A_VÉDŐÁLLAM_SZINDRÓMÁJA_KÖZÉPEURÓPÁBAN__/Folyt az első oldalról/ Az emberi jogok tárgykörében és még kifejezettebben a kisebbségi jogok védelme terén ez a tényállapot egy dilemmát okoz alapvető jelleggel: a szerződésileg biztosított és alkotmányilag garantált emberi jogok meg­sértése egy nemzeti, nyelvi, vagy vallási kisebbség terhére az Egyesült Nemzetek illetékes szerve által kell-e elintézésre kerüljön, vagy pedig e szervezet ismert kettős mércéje alkalmazása folytán ez olyan ügyként állítódik be, mely lényegében az érintett állam szuverenitása alá tar­tozik? A kérdés tehát gyakorlatban egy másik állam hajlandóságán dől el, hogy a kisebbségi panasz kivizsgálását támogassa a felpanaszolt állammal szemben. Más szóval: itt egy másik állam támogatása a kisebbség számára nélkülözhetetlen. A saját állampolgár diplomáciai támogatása és emberi jogok nemzet­közi védelme közt így tehát egy harmadik különleges és széles kategória található, egy elhanyagolt terület: az etnikailag rokon népesség védelme. Miután e kategória rendszerint félúton található az állam saját polgárai és egy másik államéi között, amelynek szomszédosan érintkező területén és amelynek szuverenitása alatt egy nagyszabású etnikailag, vagy nyelvi­leg rokon népesség él, mint kisebbség. Ez tehát sui generis állapotnak tekinthető. Kétségtelenül e kényszerhelyzet eddig a megérdemeltnél keve­sebb figyelmet kapott, melynek embertelenül káros következményei a sze­münk előtt játszódnak le világszerte és felgyorsuló tendenciával. E sui genens állapot meg kell tehát, hogy hozza a kisebbségi panasz képviselőjének az etnikailag rokon állam valamely fokú belépését a nemzet­közi disputába ezzel, hogy az tárgyalásra képessé minősülhessen. Ez utóbbi állam a nemzetközi jog szabályai szerint nem szükséges, hogy anyagi érde­ket, vagyis material interest­et mutasson fel ott, ahol szerződési kö­tele­zettségek­et azok állítólagos megszegéséről van szó. Annál is inkább, mert az E.N. alapokmánya az emberi jogot mindenki számára faj, nyelv és vallási különbség nélkül való alkalmazását írja elő. Eltérőleg a Népszövetség alapokmányától az E.N. Charter-re nem ír elő egyenes kötelezettséget a tagok részére a felmerülő viták döntőbírói döntés elé való bocsátására, a fent említett emberi jogok tiszteletben tar­­tására való buzdítás ellenére. De bizonyos reményt ad a Nemzetközi Bíró­ság, a Court of International Justice alapszabályainak 36.cikkelye, mely a szuverenitás némi korlátozására ad lehetőséget. E ponthoz érve, az emberi jogok nemzeti szinten való érvényesítése fontosságára figyelmeztet egy vezető szakértő e téren: " A nemzetközi viszonylatban rá kell jönnünk, hogy a nemzetközi jog egy fejlődésben levő jog. A jelen fázis az átalakulás időszaka. Az államok többé nem az egye­düli alanyai a nemzetközi jognak; az egyén joga a nemzetközi közösség gondja lett, de az egyén - eltekintve bizonyos kivételektől - még nem ké­pes érvényesíteni jogait a nemzetközi szinten." De mi történik akkor, ha a nemzeti kisebbség tagjai nemcsak mint egyén, hanem mint a közösség tagja sem képes érvényesíteni az alkotmányi­lag és ünnepélyes nemzetközi szerződésekben garantált jogait? Ily eset­ben a védőállam segítése a kisebbség számára nélkülözhetetlen. * * * Egy nemzetiségi csoport tekinthető jogi konstukciónak, társadalom­­tudományi fogalomnak, vagy legszélesebb fogalmazásban anthropológiai ter­minusnak. Gallus a következőképp határozza meg ezt: " A legnagyobb, vi­szonylagosan­ állandó emberi társadalmi szervezet, mely még természetes és élettanilag alapozott ösztönökön nyugszik, ugyanakkor történelmi, mert kulturális hagyományai különbözteti meg." Rámutat arra is,hogy az etni­­kus csoportok közti viszonylatok magas fokon dinamikusak , vetélkedés­­szerűek, támadó és terjeszkedő jellegűek. Noha ez aligha tekinthető egye­dülálló kelet-középeurópai jellegzetességnek. /Folytatás a 4. oldalon/

Next