Hungarista Mozgalom - Ausztráliai Szórványok Tájékoztató Szolgálata, 1972 (12. évfolyam, 1-12. szám)
1972-09-01 / 9. szám
I.-II 2. évf. 9. szám................ . HUNGARISTA TÁJÉKOZTATÓ____ . 1972. Szeptember való borzadás és a tisztább,emberibb életmód keresése. Pitvaroson, mielőtt valaki a szekta tagjainak sorába léphetne,minden bűnét jóvá kell tennie s bocsánatot kell kérnie attól,akit megbántott. Meg is indultak a processziók a mezőhegyesi cukorgyár felé s vitték a vasakat és csavarokat amelyeket, mint a gyár munkésai, évek hosszú sorén keresztül csentek ki. A helybeli kocsméroshoz kosárnyi gyümölcscset állított be egy parasztasszony,több évvel ezelőtt lopta tőle. Az is megesett,hogy a kikapás menyecske levélben kért bocsánatot a gazdától , akinek a szeretője volt a ma 11 évben. Annak idején egy éjjel hiába kopogott a gazda,a menyecske nem engedte be.Most bocsánatot kér és bevallja,hogy azon az éjszakán egy legény volt nála. Némelyik emberben egészen brutális erővel tör fel az itált sorsból való menekülés vágya. Egy pitvaros paraszt útnak indult a Szentföld felé s ma sem tért vissza,csak a gyermekeit hozatta viszsza toloncéton a hatóság. Elszakadnak a közösségtől , amely nem ad emberi életet,s még a nyelvét is megtagadják. A pitvarosi "apostolok” titkos nyelven,mint mondjuk " idegen" nyelven beszélnek egymás között. A szekta vezetője állítólag hét idegen nyelven beszél. Annál nagyobb a hivő tekintélye,annál közelebb jutott az Istenhez,minél több idegen nyelven szól., "Az én anyanyelvemen nem szabad beszélnem,az Isten megragadja ez állkapcsomat és nem enged szólanom" — mondotta egyik asszony. Mások többórás ordító imádkozás után izzadtan összerogynak s az extázis beköszöntésekor kezdenek "idegen" nyelven beszélni,mert ilyenkor költözik beléjük a "szentlélek". Nyilván pünkösd mítoszának magyar népi "megnyilatkozásáról" van szó. De éppen annyira kétségtelen az is,hogy az "idegen nyelv" utáni vágy az adott élet s rend további tagadása. Abban azután kérdelhetetlenek,hogy az éri rétegtől nem fogadnak el semmit sem. Megadják a papnak az adót,a "császárnak a császárét", de templomba nem mennek s nem tekintik a papot lelki vezetőjüknek. Óvatosak,diplomatikusak,kerülik az összeütközést. Minden szavukat mérlegre teszik,ha idegennel beszélnek. Teljesítik a törvényt,mint a robotot is teljesítettek de közben erőket, hadsorakat szervezik. Ha beteg valakijük, nem, hívnak orvost hozzá.Az ő tagadásuk nem ismer megalkuvást, így azután a déli Tiszavidéken érdekes szektaszerű "népegészségügyi" mozgalom keletkezett,a "kuncizmus". E titokzatos fővárosi ember "minden betegséget" meggyógyító csodaszérumot árult s műve 11,kitünő parasztemberek karján is láttam az ijesztő hegyeket, oltásainak nyomát. Azt állítja mindenki,hogy meggyógyult tőle. Ez is csak azt bizonyítja,hogy szörnyű népi összeomlás történt a hajdan nem közönséges szocológ."alkul tárával rendelkező viharsarokban. A nép immár öntudatlan énjébe menekül,teljesen ösztöneire bízza magát,homályos sejtéseire,különös sugallataira hallgat. Természetesen a szektákban "nyilatkoznak meg" a nép immár bomlani kezdő idegrendszere is. Az éhező parasztok rájöttek az idegrendszer töncsigázásának "természetfölötti" gyönyöreire is. Az idegbajos,reszkető vésztői leány óriási sikert aratott. Csak egy közeli faluba kellett átköltöznie s mindjárt próféta lett be i -e.Reszketése tömegeket ragadott magával,a hívek térden állva addig reszkettek, míg önkívületbe nem estek. Az éhezés jó segítőtárs ehhez,az önkívület pedig hatásos "természetfeletti" vigasz az éhes ember számára. A szektát azonban mégsem lehet elintézni azzal,hogy betegség.Éppen annyira egészséges,menekülő szándék a szociális betegségből. S e nagy népmozgalmat nem lehet közigazgatási úton elintézni,mint némely lelkipásztorok szeretnek. Pitvaroson becsukta a csendesség a templomukat s beszüntette a templom melletti medencében történő ujjákereszteléseket. A szekta azonban nem halt meg,csak katakombaszerű életbe kényszerült,ami azt jelenti,hogy még jobban megerősödik. Nem sokkal előbb Kissárréten harapódzott el hetek alatt a szektamozgalom. 1 936 őszén a szegedi tanyák népe csatlakozott szinte pillanatok alatt az új apostolokhoz. A szekta szociális életünk lázgörbéje s a lázat kellene gyógyítanunk. Igazán megdöbbentő,hogy a lélek hivatott szolgái ismerik be a "lelki fegyverek" csődjét s kiáltanak közigazgatási segítség után. A szekták jelentősége nem becsülhető le és mai nagy elterjedésük minden tekintetben az "idő jele". A kereszténység nagy belső