Hungarista Mozgalom - Ausztráliai Szórványok Tájékoztató Szolgálata, 1972 (12. évfolyam, 1-12. szám)

1972-09-01 / 9. szám

I.-I­I­­ 2. évf. 9. szám................ . HUNGAR­I­STA TÁJÉKOZTATÓ____ . 1­972. Szeptember való borzadás és a tisztább,emberibb életmód keresése. Pitvaroson, mielőtt valaki a szekta tagjainak sorába léphetne,minden bűnét jóvá kell tennie s bocsánatot kell kérnie attól,akit­ megbántott. Meg is indultak a processziók a mezőhegyesi cukorgyár felé s vitték a va­sakat és csavar­oka­t ame­l­yeket, m­i­nt a gyár munké­sa­i, évek hosszú so­rén keresztül csentek ki. A helybel­i kocsméroshoz kosárnyi gyümölcs­­cset állított be egy parasztasszony,több évvel ezelőtt lopta tőle. Az is megesett,hogy a kikapás menyecske levélben kért bocsánatot a ga­zdá­tó­l , ak­i­nek a szeretője volt a m­a 11 évben. Annak idején egy éj­jel hiába kopogott a gazda,a menyecske nem engedte be.Most bocsána­tot kér és beval­lja,hogy azon az éjszakán egy legény volt nála. Némelyik emberben egészen brutális erővel tör fel az itált sors­ból való menekülés vágya. Egy pitvaros­ paraszt útnak indult a Szentföld felé s ma sem tért vissza,csak a gyermekeit hozatta visz­­sza toloncéton a hatóság. Elszakadnak a közös­s­ég­tő­l , ame­l­y nem ad emberi életet,s még a nyelvét is megtagadják. A pitvarosi "aposto­lok” titkos nye­l­ven,m­­­i­nt mondjuk " idegen" nyelven beszélnek egymás között. A szekta vezetője állítólag hét idegen nyelven beszél. An­nál nagyobb a hivő tekintélye,annál közelebb jutott az Istenhez,mi­nél több idegen nyelven szól., "Az én anyanye­l­vemen nem szabad be­szélnem,az Isten megragadja ez állkapcsomat és nem enged szólanom" — mondotta egyik asszony. Mások többórás ordító imádkozás után iz­zadtan összerogynak s az extázis beköszöntésekor kezdenek "idegen" nyelven beszélni,mert ilyenkor költözik beléjük a "szentlélek". Nyilván pünkösd mítoszának magyar népi "megnyilatkozásáról" van szó. De éppen annyira kétségtelen az is,hogy az "idegen nyelv" u­­táni vágy az adott élet s rend további tagadása. Abban azután kér­del­hetet­lenek,hogy az éri rétegtől nem fogadnak el semmit sem. Megadják a papnak az adót,a "császárnak a császárét", de templomba nem mennek s nem tekintik a papot lelki vezetőjüknek. Óvatosak,dipl­om­atikusak,kerül­ik az összeütközést. Minden szavukat mérlegre teszik,ha idegennel beszélnek. Teljesítik a törvényt,mint a robotot is teljesítettek de közben erő­­­ket, hadsora­­­kat szervezik. Ha beteg va­l­ak­i­j­ük, nem, h­í­vnak orvost hozzá.Az ő tagadásuk nem ismer megalkuvást, így azután a déli Tiszavidéken érdekes szektaszerű "népegészségügyi" mozgalom ke­letkezett,a "kuncizmus". E titokzatos fővárosi ember "minden betegséget" meggyógyító csoda­szérumot árult s műve 11,kitünő parasztemberek karján is láttam az ijesztő hegyeket, oltásainak nyomát. Azt állítja mindenki,hogy meggyógyult tőle. Ez is csak azt bizonyítja,hogy szörnyű népi összeomlás történt a haj­dan nem közönséges szoc­ológ."al­ku­l táráva­l rendelkező v­i­har­sarokban. A nép immár öntudatlan énjébe menekül,te­l­je­sen ösztöneire bízza ma­gát,homályos sejtéseire,különös sugallataira hallgat. Természetesen a szektákban "nyilatkoznak meg" a nép immár bomla­ni kezdő idegrendszere is. Az éhező parasztok rájöttek az idegrend­szer tö­ncsigázásának "természetfölötti" gyönyöreire is. Az idegba­jos,reszkető vésztői leány óriási sikert aratott­. Csak egy közeli faluba kellett átköltöznie s mindjárt próféta lett be i -­­e.Reszketé­­se tömegeket ragadott magával,a hívek térden állva addig reszkettek, míg önkívületbe nem estek. Az éhezés jó segítőtárs ehhez,az önkívü­let pedig hatásos "természetfeletti" vigasz az éhes ember számára. A szektát azonban mégsem lehet elintézni azzal,hogy betegség.Éppen annyira egészség­es,menekülő szándék a szociális betegségből. S e nagy népmozgalmat nem lehet közigazgatási úton elintézni,mint né­mely lelkipásztorok szeretnek. Pitvaroson becsukta a csendesség a templomukat s beszüntette a templom mel­letti medencében történő uj­­jákereszteléseket. A szekta azonban nem halt meg,csak katakombasze­rű életbe kényszerült,ami azt jelenti,hogy még jobban megerősödik. Nem sokkal előbb Kissárréten harapódzott el hetek alatt a szekta­­mozgalom. 1 936 őszén a szegedi tanyák népe csatlakozott szinte pillanatok alatt az új apostolokhoz. A szekta szociális életünk lázgörbéje s a lázat kellene gyógyítanunk. Igazán megdöbbentő,hogy a lélek hivatott szolgái ismerik be a "lelki fegyverek" csődjét s kiáltanak közigazgatási segítség után. A szekták jelentősége nem becsülhető le és mai nagy elterjedé­sük minden tekintetben az "idő jele". A kereszténység nagy belső

Next