Tárogató, 1980 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1980-10-01 / 10. szám

PINTÉR LÁSZLÓ: VÁLASZ EGY KÖRLEVÉLRE ("Mi az igazság?! Ki az igaz, ki a hamis??!") Annak tudatában, hogy mindannyian tudjuk melyik levélről van szó, a következő az én meglátásom: Hogyha jól megvizsgáljuk a levéllel mellékelt cikkeket Csapó Imrétől é­s Tollas Ti­bortól, arra a következtetésre juthatunk, hogy mindketten egy és ugyanazon cél felé törekszenek, csak két különböző jövőbe­látással. És ez a cél a boldogabb Magyaror­szág és a boldogabb egyetemes magyarság jövőjének megvalósulása. Tehát magyar vi­szonylatban egyikük sem "hamis". Azért, hogy valaki részt vesz egy anyanyelvi konferencián, tanulmányúton, vagy nyá­ri kollégiumon, az elvét feladnia nem kell, sőt érvénysítheti. Az igaz, hogy mind­ezen intézmények a kommunista magyar államnak a támogatásával és politikai keretein belül működnek, de arra is gondoljunk, hogy igaz magyar emberek elgondolásaiból nőt­tek ki, akik talán együtt éreztek, tiltakoztak, meneteltek velünk 1956-ban, és most az alkalomhoz mérhetően belülről próbálják fellazítani a kommunista filozófia abron­csait.Mert ne felejtsük el, hogy nemcsak mi, akik külföldön élünk, álltunk 56 mellett. Nem hiszem, hogy a Nemzetőr Füveskertjének egyik költője, Sulyok Vince, hűtlen lenne elveihez, csak azért, mert részt vett az egyik konferencián. Kérdem, hogy lehetne kapcsolatba kerülnünk az otthoni fiatal író­nemzedékkel, munká­sokkal, mérnökökkel és másokkal, ha elzárkóznánk mindentől, ami otthon kezdeménye­­ződött? Hiszen az nagyon fontos a magyarság számára, hogy ne alakuljon ki egy áthidal­hatatlan úr közöttünk. Miért ne lehetne az anyanyelvi konferencia, és a többi hason­ló intézmény az emigráció fóruma, mely idővel oda tudna fejlődni -kellő részvétellel­­hogy tolmácsolhatná az emigráció nézeteit, kulturális és egyéb igényeit? Ezek az in­tézmények adnák meg számunkra az egyetlen alkalmat arra, hogy -úgy mondjam- hivatalo­san is beavatkozhassunk a közös magyar ügyekbe. Itt találkozhatnánk hivatalosan a Felvidék, a Délvidék és idővel talán Erdély küldötteivel is. Ezenfelül, a konferenci­ák találkozóra adnak alkalmat olyan személyekkel, mint Illyés Gyula -mert ő is részt vett egy páron-, és talán a fiatal írók egy részével is. Tollas Tibor azt mondja cikkében, hogy a Lakitelken találkozó fiatal írók főtémája a "Haza és nemzeti önismeret" volt. Csapó Imre ugyanezt "Magyarságtudat"-nak nevezi. Ami a szakmunkát illeti, a tanítók továbbképzésére is szükség lenne. És hogy ez ma­­gyarországon történne, azzal sem lenne semmi baj, mert egy tanítónak nem ideológiai, hanem a tanítás módszereit szükséges elsajátítani. Vagy válasszuk tanítóink lassú le­­morzsolódásával a magyar­ tanítás megszűnését? Az otthonról származó tankönyvek sem mérgezik meg gyerekeinket, ha mi, szülők kiegészítjük a kihagyott részeket, és meg­magyarázzuk az elferdített igazságokat. Mi rosszat lehetne felhozni csoportos hazai tanulmányutak megszervezésének a gondo­latára, gyerek­találkozókra, tanulmányi csereakciókra? Vagy talán azt hisszük, hogy az otthoni gyerekek mind kommunista besúgók? Nem lenne ez is egy jó alkalom arra, hogy az egykorú magyar gyerekek kicserélhessék véleményeiket, tapasztalataikat? Még egyszer hangsúlyoznom kell, hogy véleményem szerint itt nem megalkuvásról, elve­ink feladásáról van szó. Itt arról van szó, hogy kihasználjunk minden, az enyhülő körülmények adott lehetőséget az egyetemes magyarság sorsának jobbra fordítására. Nem szabad elítélnünk egymást különböző­ felfogásainkért, meglátásainkért ha azok ő­­szintén a magyar cél megvalósítására irányulnak, mert egyikünk sem született prófé­tának, hogy előre láthatná jövőnk alakulását, és meg tudná mondani, hogy kit fog igazolni a történelem. 13

Next