Tárogató, 1992 (19. évfolyam, 12. szám)

1992-12-01 / 12. szám

56 WIGNER JENŐ - 90 ÉVES Wigner Jenő, az 1963. évi fizikai Nobel-díj egyik ki­tüntetettje, november 17-én betöltötte 90. életévét. Nagy magyarjaink közül így ő a legidősebb. Az a jelző sem túlzás, hogy a legeredmé­nyesebb természettudomá­nyos nemzedék tagja a kis magyar glóbuszon - Neu­mann János és Szilárd Leó oldalán. Őket egészen kivá­ló pedagógusok képezték európai rangú középisko­lákban, Wigner Jenőt pél­dául a fizikus-matematikus Rátz László a fasori Evan­gélikus Gimnáziumban. Wigner Jenő a lehető leg­szabályosabb akadémiai pályafutást mondhatja ma­gáénak: az előadótermek, laboratóriumok, professzori szobák és a kongresszusi emelvények világát. Életé­nek központja a princetoni matematikai fizika tanszék (1933-tól), ahonnan ameri­kai, angol, holland, izraeli, mexikói és német egyete­mekre járt kurzusokat tarta­ni mint vendégprofesszor. A világtörténelemmel úgy került testközelbe, hogy 1942-től 1945-ig a chicagói egyetem metallurgiai labo­ratóriumában más elméleti fizikus világnagyságok tár­saságában részt vett a Plu­tonium Project munkálatai­ban. A neutronsokszorozó rendszerek feltárásában el­ért eredményei meggyorsí­tották, hogy Enrico Fermi még időben működésbe tudta helyezni első plutóni­umtermelő atomreaktorát. Wigner elmesélte egy­szer, milyen üdítő volt szá­mára, hogy Princeton után Chicagóban is mindennap „összeálltak” - így fejezte ki magát­­ teára, beszélget­ni. Mindig kréta és tábla közelében, hogy az ötletek, föltevések, levezetések sza­bad csapongását a pedagó­gia egyik legősibb eszközé­vel szemléltethessék. „Az atombomba, akár egy első­fokú egyenlet levezetése, egy kopott fekete táblán született meg” - tréfálko­zott. A folytatás már komo­lyabbra sikerült, mert mun­káját Wigner Jenő 1947 és 1950 között az Oak Ridge-i atomkutató laboratórium­ban folytatta. 1952 és 1964 között - egyszeri megszakí­tással - az amerikai Atom­energia Bizottság tanácsadó testületének tagja is volt. A magyar tudós egész életében az invarianciának és a szimmetriának szerepét kutatta a kvantummechani­kában. Előbb a fémek szer­kezetében és az atomok fel­építésében igazolta vizsgá­lataival a természeti törvé­nyek belső azonosságát, a természet egységét. Később mindez filozófiai általáno­sításokhoz is elvezette. „Tudja, csodálatosan egy­szerűek ezek a szimmetria­tételek” - fejtegette egyik budapesti látogatásán, mi­közben az Akadémia ven­dégházának reggelizőaszta­la mellett gesztikulálva, fe­nyegetően lendületes íveket írt le eperdzsemes pirítós kenyerével az ártatlan ab­rosz fölött. Akkor mondta (81 éves korában), „én scientist va­gyok, vagyis »tudománnyal foglalkozó ember«. Ez az én esetemben azt jelenti, hogy már tudok valamit. Ezt néha a tanítványaim is elismerik.” 1983-ban ugyanis Wigner professzor még nem szakított végképp a tanítással. Húsz évvel ko­rábban a magreakciók disz­perzióelméletének kidolgo­zásáért kapott Nobel-díjat. Jellemzi, hogy ünnepi be­szédében - akkor is, ott is - azt emelte ki: közös gon­dolkodás eredménye a si­ker. Három tanítványától is tanult. Nem mond neveket - fűzte hozzá -, mert még visszakérik tőle az iskola­pénzt. Az International Who’s Who-ban az áll róla: hobbi­ja­­ a tréfálkozás, a tréfa­hallgatás. Azt is megírhat­ták volna: a tanulás, melyet a kíváncsiság lankadatlanul mozgat. Első magyar útján József Attila, Radnóti, Il­­­lyés és Nagy László köteteit vitte magával Princetonba. Egyszer azt is mondta, „nem lehetnék ebben a szép országban, amely befoga­dott, jó amerikai, ha egy másik szép országban, Ma­gyarországon nem nevelnek jó embernek, jó magyar­nak”. KRONSTEIN GÁBOR MAGYAROK VILÁGLAPJA K

Next