Major Máté (szerk.): ÉPÍTÉS-ÉPÍTÉSZETTUDOMÁNY - A MTA MŰSZAKI TUDOMÁNYOK OSZTÁLYÁNAK KÖZLEMÉNYEI, 13. KÖTET (1981)

1981 / 3-4. szám - HORLER MIKLÓS: Viollet-le-Duc egy centenárium távlatából

grafikus, író és pedagógus portréja. Ahogy a kollokvium zárszavában P. M. Auzas megfogalmazta: egy zseniális ember, tévedéseivel és túlzásaival, gyar­lóságaival és árnyaival, de fényeivel együtt. A kiállítás katalógusában­ gazdag bibliográfiát adtak közre, mely a Viollet-le-Duct személyével foglalkozó írások jegyzékét tartalmazza a halála óta eltelt időre visszatekintve, beleértve a Franciaországon kívül megjelent irodalmat is.­ Ebből a bibliográfiából rendkívül érdekesen rajzolódik ki az az utolsó évtize­dekben egyre fokozódó érdeklődés, mely iránta széles körben megnyilvánul. Ennek jellemzésére talán elég az európai építészettörténet egyik legnagyobb tekintélyét, Nikolaus Pevsnert említeni, aki 1936-ban megjelent „A modern mozgalom előfutárai William Morristól Walter Gropiusig" c. művének első kiadásában még meg sem említi Viollet-le-Duc-ot, az 1949 évi második kiadás­ban a jegyzetekben találkozunk vele, míg az 1960 évi átdolgozott kiadásban már méltó helyére talál. Ugyanő 1969-ben és 1972-ben már külön két tanul­mányt szentel Viollet-le-Duc és Ruskin, ill. Reynaud kapcsolatának s végül a centenáriumi kollokviumon is részt szándékozott venni, csak egészségi álla­potára való tekintettel mentette ki magát a megnyitás előtt. Hasonlóképpen nálunk is csak az utolsó évtizedekben kezdett teret kapni a XIX. sz. különböző jelenségeivel foglalkozó szakirodalomban, bár önálló, monografikus jellegű méltatása mindeddig nem látott napvilágot. A XIX. sz. műemlékvédelmével foglalkozó későbbi írások általában Forster Gyula 1906-ban megjelent alapvető munkájára támaszkodnak,­ aki maga is Hallaus kriti­kájára hivatkozva, sommásan elmarasztalja, de részletesebb értékelésével nem foglalkozik. Az ő nyomán Lechner Jenőnek­ és Lux Kálmánnak­ a húszas évek­ben publikált cikkei, aztán Csányi Károly 1945-ben,­ majd Gerő László 1958-ban­ megjelent és a műemlékrestaurálással foglalkozó önálló munkái csupán néhány bekezdést szentelnek neki, mint a középkori építészet nagytudású kutatójának s egyben a XIX. sz.-i purista restaurálási iskola elindítójának. Mint a középkori művészettörténettudomány XIX. századi kezdeteinek egyik európai jelentőségű alakjával első ízben Marosi Ernő foglalkozott a magyar művészettörténetírás romantikus korszakáról írott 1965-ben megjelent alap­vető tanulmányában.­ Ezt követően ugyanő az európai művészettörténeti gon-­ ­ Viollet-le-Duc. Galéries nationales du Grand Palais 19 février — 5 mai 1980. Editions de la Réunion des m­usées nationaux, Ministere de la Culture et de la Communication. Paris 1980. A kiállítást rendezte és a katalógust szerkesztette: Bruno Foucart. (A további idézetekben: Katalógus 1980.) 2 Ghislaine Cazenave — Régine Couennaux: Bibliographie présentée par ordre de paru­tion, des articles et ouvrages consacrés ä Viollet-le-Duc apres sa mort. (1879 —1980). Katalógus 1980. 409-415. 3 Forster Gyula: A műemlékek védelme a magyar és külföldi törvényhozásban. Buda­pest, 1906. 219. 4 Andre Hallays: En Flanant. Journal des Débats 1899. jan. 6. 244, 265 — 266., 1901. nov. 22. 5 Lechner Jenő: Műemlékek és műemlékvédelem Magyarországon. Magyar Mérnök és Építész Egylet Közlönye 1921. évf. 247-250, 258-261. 6 Lux Kálmán: Építőművészeti emlékeink helyreállítása. Technikai fejlődésünk törté­nete. Bp. 1928. 547. ''Csányi Károly: A műemlékrestaurálás. Bp. 1945. 4, 5. 8 Gerő László: Építészeti műemlékek feltárása, helyreállítása és védelme. Bp. 1958. 45, 82, 89. 9 Marosi Ernő: Das romantische Zeitalter der ungarischen Kunstgeschichtsschreibung. Annales Universitatis Scientiarum Budapestiensis de Rolando Eötvös nominatae. Sectio Historica Tomus VII. Bp. 1965. 57-58, 60 — 61, 64. 322

Next