Zsigmond Ferenc: Orosz hatások irodalmunkban. (Értekezések a Nyelv- és Széptudományok köréből. XXVI. kötet 6. szám, 1945)

de a férfi egy férjes nőnek, Néreinének a hálójában vergődik éveken át, végül pedig, mint alkoholista, kórházban hal meg. A novella befeje­zése: „Füst!.. . Ész, talentum, a szelleme, az élete: füst... füst.. ." Sárközi György Mint oldott­­éve c. háromkötetes regényének utolsó lapján a főalak, Mednyánszky Cézár „kiveszi szájából a szivart, amely már tövig égett s forró lett ajka között. A csutkát belenyomja egy kis réztányérba, a füstje gazdátlanul kering egy ideig fölfelé Nem fogalmazza meg magában a hasonlatot, de gondolatban összekapcsolja a maga életével a tövig égett szivarcsutka képét. Feketedő parázs, el­szálló füst, s egy csipetnyi hamu.. . Ennyi az ő élete, — s ennyi min­den élet". (Megmérgezi magát, s meghal.) — Emléki „a füstbe bá­mulva, orosz regényhős módjára végiggondolt életén .. .110 A „füst"-motívumnak humoros változata is van. Mikszáth Kál­mán Az én kortársaim I. kötetében az egykor oly hatalmas szabadelvű párt bukásáról beszél. A párt klubhelyiségében az öreg postatisztnek nem lévén többé semmi dolga, jókedvűen eregeti tajtékpipájából a füs­töt, „hiszen úgyis minden füst, és órákig elnézegeti a szétfoszló kékes karikákat a levegőben ..." Bizonyosan Turgenyev Füst c. regényére gondolt Wohl Stefánia­­ is, mikor kétkötetes regényének (1887) ezt a címet adta: Aranyfüst; ez is jelképes értelmű szó, jelentése rokon a „füst"-ével; a kiegyezés utáni magyar társadalom és közélet csillogó felszíne alatt, mely olyan vékony és laza, mint az aranyfüst, sivárság, bűn, hazugság, nyomorú­ság és elmaradottság lappang.111 Természeti jelenségnek átvitt értelemben való, jelképes alkalma­zása, pl. regény végén az alapeszmének ilyen eszközzel való megvilágí­tása, a művészi eljárás legkézenfekvőbb, legbeváltabb módja. De más íróra szorulni a jelkép megválasztásában („füst"), mikor ezer meg ezer jelkép közt válogathat az igazi költő, a leleményhiányra vall. Hadd említsünk egy eredeti, tehát hatásos regénybefejező és alapeszme-meg­világító jelképet, mely egyúttal szintén címe is a regénynek. Herczeg Ferenc első regényére, a Fenn és lennre (1890) gondolunk. A regény­­ 110 Krúdy Gyula: Aranykéz utcai szép napok. 3. kiad. 31. 1. 111 Az „aranyfüst" és a turgenyevi „füst" szóra vonatkozólag lásd Farkas Imre cikkét. Aranyfüst, Pesti Hírlap 1941. febr. 27. (Wohl Stefánia keresztnevét összetéveszti a testvéréével, Jankáéval.)

Next