Eger, 1864 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1864-02-25 / 8. szám

58 d. ) Egy ötödik, és egy hatodik osztályú gymnasiumi tanulónak 45 írtjával 90 irtot; e. ) Egy harmadik, és egy negyedik osztályú gymna­siumi tanulónak 40 írtjával 80 irtot.“ A feltételek, melyekhez adományának élvezetét kö­tötte, a tanulmányokban­ kitűnő­ előmenetel: az iskolai rend s fegyelem megtartásában­ pontosság; a kér. kath. hitbeni kellő jártas­ság; példás erényesség s vallásosság, tekin­tet nélkül a pályázók osztálybeli rangjára: nemesek-e vagy sem? de igenis azon előny­re, melylyel közöttük a szegények bírjanak. Ezen alapítványokhoz sorozandók még a tudomány és nevelés érdekében tett következő hagyományai; neve­zetesen: — az egri lyceumnak és tanitó-képezdének alap­tőkéit ezer-ezer forinttal öregbite, hasonló összeget hagy­ván a kassai főtanodának is. Mint volt kassamegyebeli ál­­dozát és kanonok — nem hunyhatta be szemeit, hogy há­lás visszaemlékezésének zálogát ne hagyná hátra ezen kedves emlékű lakóhelye iránt. Eger városában a felsőbb tanintézetek, főpásztoraink és a megyei papság bőkezűségéből már rég virágzás­ban voltak, és a ki a hazában páratlan lyceumi épületün­ket, annak felosztását, helyiségeit, berendezés- és felszere­lését megtekinti, — azon gondolattal fog távozni, hogy az hivatva van, egykoron egy második magyar egyetemmé alakulni. Reméljük is, hogy egy boldogabb nemzedék egy szerencsésebb korban azt meg is érendi. Hanem ennyi tanintézet között egy mégis hiányzott Egernek, t. i. fensőbb nőnevelde, melyben tehetségesebb szülők leánygyermekei, sorsukhoz mért vallás-erkölcsi ne­velést nyerhessenek. Megboldogult Pyrker érseknek szándékában volt egy ily intézet fölállitása, de e szándékkal sírba szállt, melynek keresztülvitelére Rainer Egernek egyik legkitű­nőbb, úgynevezett „Specz“ házát megvevő 14,040 frt p. p. és azt, az Egerbe a felsőbb nőnevelés kezelésére beveze­tendő nőszerzet részére hagyományozá. Ezen hagyományban találta alapját az Egerben di­cséretesen működő angolkisasszonyok nőnöveldéje, a­me­lyet halhatatlan érdemeket szerzett nagynevű érsekünk véglegesen megalapított és Pyrker érsek s Rajner nagy­prépost szándékait — nagyszerű áldozataival életbe lépteté. Meg lehetsz nyugodva tehát nagylelkű férfiú sk­od­­ban! íme hagyományos mustármagva terebélyes fává iz­mosodott. Egy főpásztort küldött a gondviselés drága adomány­képen Egernek — ki a családok örömére, s a keresztény társadalom szilárdítására, — melynek, miként az egész világ tudja, fentartó kapcsát a vallásosan művelt nő képezi, a gondosan ápolt eszmédet létesité! . . Oroszországi viszonyok. A lengyel kérdés, daczára az újabban fölmerült dán és más nagyfontosságú kérdéseknek, még mindig a közfi­gyelem és érdekeltség tárgya, s a méltó részvétel, mely e dicső, s mindenesetre jobb sorsra hivatott nemzetet füg­getlenségi küzdelmeiben kíséri, a diplomatiai meddő jegy­zékváltások csak fokozni tudták, de nem megszüntetni. Ma talán többen vannak, mint egy évvel ezelőtt, kik fáj­dalomérzéssel keblükben választ keresnek a kérdésekre: hol fog e küzdelem végződni? lehet-e, és mi remények a­­ küzdőknek? L­e a választ a jelentől hasztalan kérjük, hasz­talan várjuk, ezt csak a jövő fogja megadni. Azonban a jövő kulcsát a jelen szolgáltatja kezünkbe, és a helyzet kellő felismerése nemcsak sok előbb érthetlent tesz érthe­tővé , hanem az ok és okozat közötti összefüggés elvénél fogva, és a következtetés törvénye által, még a jövőbe is enged pillantani. Valamint viszont a jelen a múltra viszi vissza emlékezetünket, és a romok a dúló vihar’t, a hul­lámzó habok az okokat juttatják eszünkbe, melyek azokat felkorbácsolák. A fa, mely ma oly erősen küzd az idő vi­szontagságaival, egykor csak mag és gyönge csira volt; hasonlóképen van az emberiség és nemzetek történetében. Itt is megvan mindennek a maga magva; meg amaz ese­ményeknek , melyek a nemzeteket a nemzeti dicsőség ze­nitjére emelik; meg ama halálnak, „hol a temetkezés fö­lött egy ország vérben áll.“ Szerencsés nemzet, mely azt fölismeri! És ebben van haszna és fontossága az alapos történelmi tanulmányoknak. Úgy véljük tehát, nem teszünk érdektelen szolgála­tot, ha e lapokban az oroszországi viszonyoknak biztos adatok nyomán rövid vázlatát adjuk; később e czikksoro­­zattal összefüggőleg Lengyelországról is fogunk szólani. I. Vallási ügy. Ismertetésünket a vallási kérdéssel kezdjük meg. A vallás az egyes ember, nemzetek és birodalmak történeté­ben egyaránt elhárító jelentőséggel bír, és valamint vissza­élnek vele nemtelen czélokra egyesek, úgy vajmi sokszor használtatik az politikai czélokra takaró köpenyül! Midőn I. Péter czár, kit Oroszország ujjáteremtőjé­­nek méltó joggal nevezhetni, a főpapi méltóságot s hatás­kört is császári koronájával egyesité, az első jogtalansá­got követé el a vallás-és lelkiismereti szabadság ellen. Utó­dai követték nyomdokait, de különös munkája a gondvi­selésnek, hogy midőn a leigázott nemzetek fölött a zsar­nokság vasvesszejét engedi suhogni, a vallásban oly lelki erőt s vigaszt fakaszt, mely a legnagyobb zsarnok dühét is lehűti, s szándékai kivitelének útjába győzhetlen aka­dályokat gördít. így volt ez egykor másutt és mindenütt, igy van ma is Lengyelhon vérrel áztatott földjén. A füg­getlenség jelszava, mely zászlaján olvasható, vallási és po­litikai jogaik kivivására lelkesíti a hős lengyeleket; de a mi lelkesedésüket leginkább fokozza, mi nemcsak a csa­tatéren, de az utczákon, és a családok tűzhelyénél is lát­ható elszántság, vértanúi önfeláldozás s halálmegvetés megfoghatóan fényes példáit mutatja; kétségbeesett elke­seredése a szivnek, mely hazája romjain meghal, hogy az éljen: — ama lelki és elviselhetlen fájdalomból ered, hogy hitelveik szerint szabadon nem imádhatják Istenöket, mert kath. hitökben megsértve, bántalmazva vannak. Lengyelországban a róm. katholikusok ellen intézett üldöző rendszabályok 1832. évben kezdődtek az által, hogy a róm. k. egyházak és zárdák a g. egyháznak adat­tak át, azon ürügy alatt, hogy az oda telepitett orosz gyarmatok lelki szükségei födöztessenek. A nagymérvű orosz gyarmatosítás e szerint főeszközül szolgált a felol­vasztásra , mihez a viszálkodás felhasználható anyagául járult: a vegyes házasságok kérdése, mely akkoriban Né­metország különféle részeit s Posen herczegséget is nagy izgatottságban tartá. Például az augustowai püspöknek e tárgyban köröztetett pásztori levele valóságos kihívásnak tekintetett, melyben ilynemű frigyek megáldását még té­­ritvény mellett is azon oknál fogva tiltá be, mert úgymond,

Next