Eger, 1865 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1865-02-23 / 8. szám

62 sunk és annak völgyében fekvő birtokokban, u. m. P­u­s­z­­ta-Szikszó, Maklár, Nagytálya, Kistálya, Ty­­hemér, Rlm­agy­ári, Czegléd, Bakta, F­el né­m­­etil, mind a két Tárkány, Szarvaskő, és Sze­le­s­k­e, nemkülönben Egerváros „Harangozó“***) s töb­bi utczáiban tartózkodó szabó s posztónyiró mesterek ré­széről bemutattatott nekünk a mi elődünk Héderváry L. egri püspök ur pargamenre írott levele“ sat. Az újabb czik­­kek pedig következők: „Hogy ezentúl minden évben a társulatban létező ta­gok lelki üdvére és vigaszára 8 énekes misét mondassanak, és pedig: sz. István király, sz. Mihály főangyal, mindszen­tek, karácsony, husvét, űrnap, pünkösd és a B. Sz. M. fo­gantatása ünnepein. „ Ha ki a szabó vagy posztónyitás mesterségét ért­vén, e társulatba fölvétetni akar, tartozik a társulatnak két ebédet *) adni, melyeket a czéh által választott két mester annak módja szerint rendezzen el. Ezenfelül az uj mester köteles két forintot, két font viaszt az említett misék ün­nepélyére a társulatnak adni. „Úrnapján és ennek nyolczadán köteles minden mes­ter, ki Egerváros­ban vagy ennek völgyében lakik, segé­deivel együtt a körmeneten 1 forint birság alatt megjelen­ni, midőn minden mester a fennebb említett misékre 12 dénárt teend le.„ E szabályok tiltják a szabó és posztónyitó iparágak együttes üzését: „kiki a kettő közöl eg­gyel elégedjék meg“. Szintén nem volt szabad a mestereknek legénye­ket vagy inasokat tetszésük szerint fogadni, „a czéh tar­tozván a városba jövő legényeket igaz meghatározás szerint a mesterek között szétosztani; nehogy a szegé­nyebbek, segédek hija miatt, elnyomattassanak“ . . Végre a mesterek fölmentettek a város és várkapuk körüli szol­gálatoktól sat. Egernek tehát a tizenötödik század közepén m­ár ren­dezett czéhe, alkalmasint czéhei voltak; mert az alig hihe­tő, hogy e fontos helyen, hol annyit csatáztak, melynek akkori püspökei egyszersmind jeles hadvezérek lévén, itt állandó őrséget tartottak, — több fém­műves is ne léte­zett volna; sőt, mivel a Héderváry-levél „régi szabad­ságok és engedvé­nyekről“ szól, fel lehet tennünk, hogy itt már jóval előbb számos kézművesek testületekbe á­tottak, melyek érdemeik szerint különféle engedélyeket nyertek, de forma szerint még ezéheket nem alkottak. A mondottakból kettőt vonunk el: 1) Városunkban tehát az időben a kézművek a házi­ipar köréből már kinőttek, a­mint ez a falukon, hol otthon szőnek, varrnak, ácsolnak, vagy ezermesterek dolgoznak, még ma is szokásban van. A kézművesség magasabb fo­­­kon áll a házi­iparnál, mert önálló s szakképzettségi alapon nyugszik; másrészt föltételezi, hogy a lakosok fejlettebb ízlése s vagyoni állása jobb és szebb műveket követel, s a tanult kezeknek állandó foglalkozást s keresetet ad ; in­nen Egernek akkori műveltségi állására lehet következ­­tetni. 2) Hogy a fennebb közlött levél örökösei, a t. sza­­bóczék­, utódai azon derék iparosoknak, kik Egernek vi­haros múltjában h­iven osztoztak. Ők bizonyosan közőlük többen ott küzdöttek az oltárért s tűzhelyért 1552-ben az egri hősök között, s azon történeti fényben, mely Európa előtt Dobónak kardjáról felvillant, részök volt ; azért e parlament egyszersmind az ő nemeslevelök, mely ré­giségük és régi érdemeik mellett bizonyít. S úgy látszik, lelkiismeretesen őrizték is ezt, mert midőn 1596-ban Ma­homed 180 ezerből álló serege Eger alá közeledett, gon­dosan elrejtették azt; de midőn a török kiűzetése után Fenesy György püspök ide jött, megjelentek előtte: Br­e­­zovay Mihály, Magyar Izsaiás, Goldiusz Mihály, Sipos István, Hartyányi György, Lovas György, Vinc­ze György, Ud­vard­y Pál, N­auszmán Hen­rik, Bátry Mihály és Tallhi János*) szabómesterek, s ősi kiváltságaik megerősítéséért újból könyörögtek, mi nekik, mint fennebb említők, 1595. május 20-kán meg is adatott. Viszhang az „egy indítványára. Az e lapok hasábjain felmerült „egy indítvány“ czi­­mű indítványt hazafius örömmel olvastam­ s e csekély so­rok visszasugárzásai azon hatásnak, melyet az lelkemre tőn. A fejlődés burkába takart, s el is hervadható bimbó­ként fejelő állapotunkban, és zilált viszonyaink közt rész­idő jár az indítványokra, s csakis oly eszme várhat felka­rolásra, mely mig egy részről a vagyoni jólét vagy szelle­mi műveltség vagy polgárosodási csmn tényezőjének ismer­tetik el, más részről sok oldalról zaklatott tárczánkat finom nevelési gyöngédséggel megkíméli. Ilyen az „egy indít­vány.“ Nem ereszkedve azon bizottságnak, — mely az in­dítvány elfogadása óhajtott esetére a kérdés „hogyan“-ját részletezés a körülmények szerin­t körvonalazza a teendőibe, csupán a műkincstár alakultának első mozzanatánál feje­zem ki óhajomat, hogy mindenekelőtt a lelkes Hevesme­gye fiainak literét kell egy tollal megtapintani. T. i. Ha indítványozó vagy egy jó barátja e megye min­den egyes járásába vagy kerületébe egy pár lelkesült ha­zafihoz felszólítást s aláírási ívet intézne, melyre az illetők az indítványhoz leendő hozzájárulásukat följegyeznék, s kijelentenék egy különös rovatban azt is, hogy örökre vagy csak letéteményképen adják-e át a birtokukban levő képeket? E tudakozódás eredménye hérmérője lenne az indít­vány pártoló részvétének, s egyszersmind biztos tájékozá­sul szolgálna. Miért kívánnám nemcsak a véglegesen odaajándéko­zott, de letéteményképen is átengedendő műkincseket is beszerezni? annak kulcsa azon lélektani szempontban rej­ *­**) Ezen helyek, mint az „Egri völgyiben fekvő birtokok, soroltatnak el az Oláh Miklós és Fenesy Gy. által kiadott levelek­ben is. *) Nincs megírva, minők voltak ezen ebédek ; azonban a kecskeméti kovácsok articulusában a török világból a mesterasz­tal részletesen v­an meghatározva, melyet érdekessége végett ide jegyzőnk : „Az uj mester főzessen hat tál étket; első tál étek legyen káposztás hús egy disznó orrával egészen fejestől, mely kö­zött légyen négy koncz. Második tál étek tyúk édes lével, melyben legyen 10 tyuk.. Harmadik tál étek riskásával két konczezal, kiben legyen 10 .tyúk. . Negyedik tál étek fekete lér, négy jó kövér m­a­­laczczal. . Ötödik tál étek sült két jó, öreg kövér felsál pecsenye, és két jó öreg kövér malacz töltve; ugyanezen sült tál étek mel­lett légyen két bélés, az egyik marozsaszölövel, másik riskásával sölt. . Hatodik gyümölcs tál étek, úgymint: perecz, dió, mogyoró elegendő. És mindezek mellé az eledelek mellé azon uj mester azon a napon elegendő bort, olyant, valam­elyet a kovácsmesterek szeretnek, tartozik adni . . . Ezt is végeztük egész czélul, hogy arra a napra, melyen az uj mester mesterasztalát megadja, rendel­tünk két látómestereket ö mellé, kik ez leirott rend és mód sze­rint az megrendelendő eledelekre jó lelkiismeret szerint vigyázza­nak, és az ebédet elkészíttessék“ sat. (Kecskemét város története K­ornyik János által 1861. II. kötet.) *) Fenesy Gy. püspök megerősitő oklevele.

Next