Eger, 1867 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1867-09-12 / 37. szám

lyünkre egy egész nagyságában, mondhatnék, méltóságában ki­­­­fejlett hárs, szil, vadgesztenye sat. fa; bús mélaságot idéz elő a szomorúfilz vagy kőris, hasonló benyomást gyakorol a fényű- és fehér nyársa sat. A sírkertek beültetésére tehát csak ez utóbbiak használhatók; kivételt szenved e szabály alól a jegenyefa , mert ez rendkivüli alakjánál fogva élő pyramis s felkiáltójegyül lévén tekinthető, sírkertnek diszitésére a maga helyén igen is alkal­mazható. A fáknak jellemző külsején túl figyelni kell a fák nagy­ságára is, mert ennek arányban kell állnia a kert nagyságával; továbbá a fák számának sem szabad a a jó ízlés szabályait túl­lépni, mert különben erdőt képviselne az inkább, mint kertet, s elmondhatnék felőle, hogy „a fától nem látjuk a kertet.“ Már csak az itt mondottaknál fogva is, a fák helyeinek, számá­nak, nemének megválasztása, egyes sírtulajdonos ízlésére, szabad tetszésére nem hagyható, hanem e felett a sírkert rendezésével megbízott bizottság rendelkezene; az egyes sírok tulajdonosait csak virágok vagy apró bokrok ültethetése illetheti. A terven a fák helyei, az utak mellett lévő gyepes téren, karikákkal jelöl­­vék. A kert falkerítésén kívül, és pedig a kerítéstől két öl távol­ságban, szintén fák volnának ültetendők, azért, mert ezen ültet­vény nemcsak az egész temetőnek inkább kertalakot kölcsönöz­ne , hanem szemre azt sokkal nagyobbnak tüntetné elő; ezen külső ültetvény nem gátolná az utczai közlekedést, mert e javak­ sorsán túl, még az utcza 10 ölnél szélesebb maradna, a kert fala, s az ettől két öl távolságra ültetendő fák által képzett tér, ké­nyelmes árnyas gyalogút gyanánt szolgálhat. A sírkövek vagy emlékekről. A legrégibb ős­kor­tól fogva a mai napig szokás, a halottak nyughelyét emlék állítá­sával jelölni. Állandó ezen szokás, mert ennek indító oka az embe­rekkel együtt élő azon kegyeleten alapul, mel­lyel elhunytjai iránt viseltettek az ősök, s viseltetnek a mostan élők; nem tagad­hatni ugyan azt sem, hogy az emberek ezen erénye, kegyelete a kellő határokat túllépve, gőggé fajult, ezt tanúsítják a Pharaók egyiptomi gúlái; ezekkel ellenkezően, egyedül a szívből jövő ke­gyelet tanúi a földből kiásott római sírkövek, melyek egyszerű­ felirataik által a mai kor nem ritkán dicsekvő sírfeliratait meg­szégyenítik. Ha a tervezés alatti kert csakugyan családi sír le­­end, kétségtelen, hogy kik e kertben sírhelyeket vásárlandnak, e sírok elé emlékkövet is fognak állíttatni, minélfogva néhány szót ezek felől is elmondandónak véltem. A síremlékek alapja felől nem szólok, ezt az ízlés, főleg az anyagi tehetség határozza meg; fölemlítem azonban figyelmeztetésül azt, hogy ezen sírok családi­ak leendvén, elegendő, ha az emlék ily egyszerű felírást nyerend: „Itt nyugszanak N. N. családnak elhunytjai“ vagy „N. N. család­nak temetkező­ helye.“ Az ízlés és jó rend tekintetéből kívánatos, hogy a sírkövek az ut melletti gyepes tér belső vonaláig terjedő egyenes irányban állíttassanak, s ha az e vonalra állított sírem­lék után következő sírgödör, a minden sírhely részére kijelölt 12 láb hosszú tért igénybe nem venné, ezen igénybe nem vett tér a sírhely belső, hátulsó végénél hagyassék el. Az építkezésekről: E kertnek családi sírkertté ala­­kittatása esetében az építkezések köz- és magánépítkezésekre oszthatók; ez utóbbiak alatt értem a sikátoros és fedett sírokat; ezeknek alakja, terjedelme, az építtető ízlésétől, s vagyonosságá­­tól függvén, részletességekbe nem bocsátkozhatom , csak annyit jegyzek meg, hogy az ily czélra tett építkezéseknek, a mennyiben emlék gyanánt építtetnek, az idő viszontagságával daczolónak, és így a legtartósabb anyagokból kell építtetniük. A középítkezé­­sek közé tartozik a kertben létező ház kijavítása s a czélház át­­idomitása. Tudjuk, hogy ily si­ kert felügyelet nélkül nem lehet, lenne tehát itt egy felügyelői lakás egy szoba és konyhával; tud­juk azt is, hogy rendezett temető halottasház vagy szoba nélkül alig képzelhető, mert fordulhatnak elő esetek, hogy a hullát rög­tön eltemetni nem tanácsos, nem főleg járványos betegségek uralma alatt; kell tehát egy halottaskamrát készíttetnünk, mely czélra a mostani félszerből egy rész elszakítható, a nélkül, hogy a tetőt hosszabbítani kellene, s a félszerből még marad fenn annyi tér, mely a kutat is magában foglalván, padrajáróúl is szolgálhat; a terven az épület alaprajzában a szoba a, a konyha b, a padra­­járó s benne a kút c, a halottaskamra d betűkkel jelölvék. Udva­rul az e betűvel jegyzett tér, és pedig az utczára és a temetőre nyíló ajtókkal, szolgálna­ a ház homlokzata, mely különben is le van dőlve, már most mindjárt oly ízlésben lenne fölépítendő, hogy első tekintetre is ebben rendeltetése fölismerhető lenne. Szüksé­ges továbbá a keritésfalak kiigazítása, itt-ott védoszlopokkal, tárnákkal erősitése, s hol a fedő téglák hiányzanak, újra befedé­­s­T­Á­R Ő is meghalt... (1867. szept. 10.) Ö is meghalt, elköltözött Kis testvére után; A jó anyának bú­s könyv Maradt még fönn csupán. Egy angyal szállá érte le, Csillagsugarakat Hozván, azokból szőtt neki Piczike szárnyakat. És gyorsan elröpült vele A fényes égbe fel, Hol őt epedve várta már Testvéri hő­kebel. S most ismét együtt játszanak Az iker-angyalok . . . Töröld le, anya, könyedet, Gyermekid boldogok. n 300 Hirlapirodalmi politikai műszavak. Agyonhallgatás. A szellemi haladás és vívmányok korszakában élünk. A szellemdús franczia viszi elöl a polgárosodás, a világboldogítás zászlóját, magasan föllobogtatva azt a politika sikamlós mezején, és a világ sietve tódul utána, bámulva és majmolva öt. Napjaink­ban már mindenütt találkozunk a szellemi vívmányok buzgó apos­tolaival, s nyomaikat nemcsak a türelmes papíron, hanem a kávé­házak és sörcsarnokoktól kezdve le egészen az út melletti csárdák füsttel bélelt légkörében föltalálhatjuk. Mindenütt nagy szavak, nagy szólamok verik a sajnálatra méltó levegőt, s ki tagadhatná,­ ­­e hogy ez szellemi haladás, midőn vívmányai még a nagy ruganyos­­ságú régen is diadalmaskodnak! Egy ily szellemi vívmány a többi közt az agyonhallgatás is, mely az országos képviseletek termeitől kezdve le egész az említett rétegekig hat, s mindenütt majd sike­resen, majd pedig siker nélkül alkalmaztatik. Praxis est multiplex — mi magyarul annyit tesz: sokféle az út, melyeken sikert remé­lünk. A sötét hajdankorból származó piaczi eljárás, a balgatag ellenfélt szóhalmazzal győzni meg, mintegy agyonbeszélni, hanem agyonhallgatni az ellenfélt, ez már az újabb kor szellemi vívmá­nya, mely már csak azért is sokkal többet ér az előbbinél, mert semmi egyébre nincs szüksége, mint hogy annak idején határozottan be tudja fogni száját. Azonban ez csak látszat! Csak­is azok, kik az általuk képviselt nézetek győző erejéről és igazságáról való szi­lárd meggyőződéshez híven haladnak a kijelölt ösvényen, nem hallgatva a zajongó tömeg egetverő lármájára, csak azok képesek ellenfeleiket agyonhallgatni; még magában a vasfej, a pánczélzott kebel nem elégséges arra, hogy e hatást szülje. A tulajdonképeni agyonhallgatás sokkal többször kisértetik meg, mint sikerül. — Az írás ugyan azt mondja, hogy „aranyalma ezüst-tányéron az idején mondott ige,“ *­ de azért áll a közmondás is: „szólni ezüst, hallgatni arany;“ azonban ez csak is kivétel a szabály alól, mert ki­védhetnék a fölött, hogy többet lehet tenni beszéd, mint hallgatás által? s mégis a köztapasztalás azt mutatja, hogy igen gyakran történik az valóban, hogy a hallgatás aranyat ér; Így például tudjuk, hogy vannak oly egyének, kik a közvéle­mény előtt oly kevés hitellel bírnak, miszerint gyanúsításaikat és goromba kitöréseiket még a legbecsületszeretőbb ember is nyu­godt kedél­lyel agyonhallgatja. Igaz ugyan, hogy ritka lelki szi­lárdság és erős idegek szükségesek arra, miszerint ily körülmények közt nyugodtak lehessünk, de azért csalódnánk, ha azt hinnék, hogy igen csekély ezek száma, mert a köztapasztalás ezzel ellen­kezőleg arra tanít, miszerint elegen vannak azok, kik oly erős idegzettel vannak megáldva, hogy soha sem félthetjük őket, kivéve *) Péld: 25. 11. Philomela.

Next