Eger, 1876 (15. évfolyam, 1-52. szám)

1876-09-21 / 38. szám

XV. év­folyam. Előfizetési dij : Egész évre Félévre Negyedévre . Egy hónapra Egyes szám 38. szám. Politikai s vegyes tartalmú hetilap, megjelenik minden csütörtökön. 5 l't — kr. 2 ft 50 kr. 1 ft 30 kr. — 45 kr. — 13 kr. Kiadó­hivatal : a lyceumi nyomda. Előfizetéseket elfogad : a szerkesztőség (Széchenyi-utca zsebközben 24. sz.) és Szolcsányi Gy. könyvkereskedése (Alapítványi új ház a lyceum átellenében) s minden k. postahivatal. Hivatalos hirdetésekért előre fizetendő , egyszeri közzétételért 1 frt. 30 kr 1876. szeptember 21-én. Hirdetésekért: minden 3 halálozott petit sorhely után 6, bélyegad­ó fejében minden hirdetéstő­l 30, nyilttérben egy petit sorhelyért lő ki fizettetik. Népirodalmunk: Szellemileg századok óta elhanyagolt népünk érdekében szor­gosan kezdi legújabb irodalmunk teljesíteni magasztos kötelmeit, íróink, kik hivatást éreznek magukban s­ikerrel munkálkodni e há­­ladatos mezőn, mindent elkövetnek, hogy tanulságos olvasmányt ad­janak a nép kezébe. E célra — hála a gondviselésnek, napjaink­ban — vállalat keletkezik vállalat után. Méltán az ellen sem emel­hetünk panaszt, hogy a népirodalom termékeinek ára tetemesen na­gyobb, mint a külföld termékeié ; de ha sokkal nagyobb volna is, azt kell tekintetbe vennünk, hogy a külföldi irodalom mes­szebb hatáskörre terjed, mint a mienk, mert míg pl. a német művek a nagy német birodalomban olvastatnak, sőt külföldön, Angliában, Franciaország , sőt Amerikában is vásároltatnak , addig a mi ter­mékeink a sokkal kisebb terjedelmű Magyarhonban kevés mennyi­ségben olvastatnak. Sokkal több példány készíttetvén egy műből, könnyen magyarázható, hogy ilyképen mérsékeltebb áron adhatják, mintha egy műből negyedrésznyi számú példányok nyomatnak. De mi oka mégis, hogy a n­épirodalom oly csigalassan terjed az alsóbb néprétegben? — A kérdés méltó, hogy közelebbről hozzá­szóljunk, s ámbár távol tőlem a hiú gondolat, miszerint azt kimerítőleg tár­gyalni volnék képes, legalább eszmecseréül közlöm igénytelen, de miként hiszem, életből merített gondolataimat. Okai népirodalmunk lassú terjedésének részint a népben, ré­szint íróinkban rejlenek. Vegyük először a népet, miként van, minőnek az élet mutatja. Ki olvasmányban elvet keres és talál, nemde a műveltség bizonyos fokán kell állania ? Már­pedig bevalljuk mindnyájan, hogy népünk mindamellett, miszerint az újabb kor e tárgybani igyekezetei nem maradtak egészen foganatlanul, a műveltségben nagyon hátra van még. Hogyan keressünk tehát ösztönt benne, miszerint szellemi el­vekben gyönyörködjék, midőn sajnosan tapasztaljuk, hogy sokan hazánkfiai közül, kik végig járták az iskolákat, kik a műveltek közé számítják magukat, kik megbántásnak vennék, ha valaki kétségbe vonná műveltségüket, oly keveset gondolnak az irodalommal, könyvre oly ritkán költenek, s idejöket úgy töltik, miként azt ecsetelni nem akarom? Nem kívánhatjuk, hogy a nemzet merő tudósokból, a szó szorosabb értelmében, álljon; de ha sokan azok közül, kiktől felnék könyvet venni és olvasni, elfordulnak az irodalomtól, kivánhatni-e, hogy a nép, mely erre eddigelé nevelve nem volt, könyvben gyö­nyörködjék? — És ne feledkezzünk meg a nép foglalkozásáról. A nép kora tavasztól késő őszig nehéz fárasztó munkával tölti idejét. Talpon találja a koráng hasadása, talpon hagyják még a lenyugvó napnak végsugárai. S így tart az egész héten. Mikor legyen hát ol­vasásra ideje ? Vasárnap és más ünnepnapokon? Azt pedig kön­nyen elhihetem, hogy törődött testtel, minő népünké is, egész heti terhes munka után, szellemi munkássághoz nem nagy a kedv, és igy nem csodálom, hogy a nép­vasár­ s ünnepnapokon pihenni óhajt, hogy a következő héten újult erővel járjon gazdasága körül. S e két ok már untig elegendő, hogy gátolja népünk közt az irodalomnak oly hőn kívánt terjedését. Da hátra vannak ugye a téli napok, esték, amidőn mégis többet tehetne, mint tesz, szellemi érdekében a nép? S itt, noha tudom, hogy akkor sem henyél úgy népünk, miként azt sokan kiírlölik, bevallom mégis', miszerint szel­leme nemesbítésével gondolhatna, s e végre többet lendíthetne a nemzet azon osztálya, mely itt szóban forog. Azonban itt ismét tisz­telet becsület, de igazság is. Íróink akasztják meg legtöbbnyire az ügyet.— Jó akaratukról, buzgó törekvésükről: emelni szellemileg a népet, távolról sem kételkedem , de a népnek ínni nem tudnak. Mi nem is lehet máskép. Azt vélik ugyanis, hogy a nép közé né­hányszor elvegyülve, ha beszédbe erednek falusi hazánkfiaival, en­nek gondolkodásmódját tökéletesen kipuhatolták ; holott a százados viszonyok, melyek a tisztesbek s a nép között fönállnak a haza terü­letén, a népet, mi hazaszerte tudva van, oly bizalmatlanná tették amazok iránt, hogy nyelvét még most is gondolatai elpalástolására használja, és hosszú idő kívántatik még ah­hoz, hogy kölcsönös bi­zalom kösse össze a két osztályt. Innen, hogy t. i. a nép valódi gon­dolkodásmódját tökéletesen kiismerni fölötte nehéz, magyarázandó a tétova, mely szerint népiróttk egy része butábbnak, a másik része tanultabbnak tartja a népet, mint a minő, s a szerint vagy oly dol­gokat magyaráz, melyeket a józan észnél fogva tud, vagy oly tár­gyakat fejteget, melyek túlemelkednek a nép ismereteinek színvo­nalán. Népiróink továbbá majd közvetve, majd közvetlenül oda irá­nyozzák törekvéseiket, hogy gazdagsága okszerű kezelésére ösztö­nözzék, rábírják a népet. A cél oly szép, oly annyira nemes, hogy gáncsolása nemzet elleni bűn volna. De vegyük ismét a népet, úgy amint van. Neki nincs módja az ajánlott elméletekkel kísérleteket tenni; ilyesmitől, conservativ hajlamát nem is tekintve, annál inkább idegenkedik, minél bizonyosbb, hogy egyazon határnak is külön­bözik minőségében a földje s a nép régi gyakorlat nyomán jól tudja, melyik földben milyen termény, s minő feltételek mellett terem leg­jobban. Csodálkozhatunk-e tehát, hogy falusi polgártársaink könyv szerint, miként ők mondják, gazdálkodni vonakodnak s Íróink ide célzó cikkein mohón nem kapnak ? De hogyan is kapjanak oly ta­nácsot, melyet az illető cikk írója részint hallás,részint pedig köny­vekből búvárkodás által közöl. Nagyon félreértenének azonban azok, kik azt vélnék, hogy elméleti tanácsot irodalom utján is nem óhaj­tok méltó népíróink által nyújtatni a népnek. Kell, hogy az is tör­ténjék, de nézetem szerint módjával, s ne ajánltassanak oly gazdál­kodási módok, melyek külföldön sükerü­lhettek ugyan, de hazánk földén még problematikusok. Szerintem, mint mondom, igen ajánl­ható, hogy az irodalom­gazdálkodási cikkek . Ital nyújtson e téren is fölvilágosítást a népnek , de úgy hiszem, hogy sorrendet kellene tartanunk, mely szerint előbb olyanokat nyújtsunk élvezetül a nép­nek, mely által az az olvasmányokat megkedveli, s igy aztán a többieket. Lehetnek még a nép­irodalom lassú terjedésének más okai is, de azokon felül aligha ártand becses figyelmükre méltatniok népi­­róinknak szerény nézeteimet is. Érjenek a mennyit érhetnek. S ha figyelemre méltót mondanom sikerü­lt, népíróink soha sem fognak kifogyni anyagból, miket a népnek szánt könyvekben fejtegethet­nek. Ott különösen a hazai történelem, a morál tág mezeje, melyen áldással munkálkodhatnak, ott az előítéletek kopár ösvénye, melyet járhatóvá tenni oly szép feladat. Szóval: annyi népünk szellemi szüksége, hogy egy jó időre mindig van anyag­ot fölvilágosítani. Lőrinczfy János: Jegyzéke azon hivatalos egydarabokn­ak, melyek Heves megyének, 1876. Sep­tember hó 25. s következő napjain tartandó rendes évnegyedes köz­gyűlésén el­őterjesztendők lesznek. 1) Az alispán, számonkérőszék, árvaszék, főpénztárnok, főor­vos, főmérnök jelentései. 2) Törvények kihirdetése. 3) A jövő közgyűlés napjának kitűzése. 4) Az 1875 évi VI. törvénycikk által felállittatni rendelt közi-

Next