Eger, 1889 (28. évfolyam, 1-53. szám)

1889-12-03 / 49. szám

392 mából, önkormányzati jogaik megvédésében, az illetéktelen s tör­vénytelen beavatkozások ellen, erősen talpra kell államok. Mert ki merné azt kétségbe vonni, hogy a megyék, az eddig lefolyt restauráczióknál, tisztviselőik kijelölésében s megválasztásában nem voltak figyelemmel az illető kandidátusok tisztességére? Megengedjük, szórványosan fordulhattak, sőt fordultak is elő esetek, midőn egyik-másik vármegye, egynémely megválasz­tott tisztviselőjénél az előzetesen belé helyezett tisztesség suppozitumában utólagosan csalódott. De — mellőzve azt, hogy egyes kivételek még nem döntik meg a szabályt, — ha a megye, egy egész testület csalódhatott e részben a szemé­lyekben, ki biztosit bennünket arról, hogy egyes gyarló ember, egy főispán, kit megyéje érdekein kivül még egyéb magán- és melléktekintetek is befolyásolnak, — nem fog-e nagyobb csalódá­soknak kitéve lenni, s még nagyobb botlásokat elkövetni ? A megye, ha csalódott embereiben, megválasztott tisztvise­lőiben, volt módja s alkalma rá, hogy tévedését rövid időn repa­­rálhassa, — a legközelebbi tisztujításon, — miként ezt számos esetben teljesítette is. De ha a legközelebbi jövőben már a főis­pán fogja oktrojálni a megyére a tisztviselőket, akiknek egyiké­ről másikáról utólag ki fog tűnni, hogy tisztesség dolgában nem váltak be,­­ hol lesz útja a reparácziónak, ha a restau­­ráczió már közelebbről el lesz terülve, a politikai adminisztrá­­czió a kormány kezébe lesz konc­entrálva,ez pedig — mint a szállongó hírek szerint szándékban van, — életfogytig tartó kinevezéssel átveszi a megyéktől most megválasztandó tisztvi­selőiket? Meggyőződésünk szerint a megyei főispánoknak, a belügy­miniszteri leiratban foglalt tisztviselői tisztesség megóvásának örve alatt, a kandidácziókba való illetéktelen beavatkozása, vagy pláne, esetleg, erőszakoskodása, nemcsak semmi hasznára sem, sőt határozottan kárára lesz a megyei tisztújításnak. Erőszaknak kétségkívül erőszak fog szembeállani, s ez mindig csak kárára van az ügynek. A megye törvényhatósági testülete, a megyebizott­ság tagjai kétségkívül legjobban ismerik, s legjobban meg is választhatják saját embereiket, kikkel úgyszólván mindennap érintkeznek. Sokkal jobban, mint a főispánok, kiknek némelyike még a megyéjében sem lakik, s a megyei tisztviselőket leginkább a képviselő-választásoknál tanúsított maguktartása, de legkevésbbé azoknaknak hivatalos munkássága után ismeri s Ítéli meg. S hogy a megye, most, midőn sejti, érzi, s tudja, hogy ősi önkormányzati jogai, tisztviselőinek szabad választását a küszö­bön álló restauráczió alkalmával fogja, amint a jelek mutatják, leg­utol­jár­a gyakorolni: a lehető leg­nagyobb körültekintéssel, óvatossággal, s tárgyilagossággal fog eljárni, hogy minden tekintetben korrekt ti­s­z­tvi­sel­ő­k­et válasszon, kiknek múltja, egyéni jelleme, képessége, s a tisztviselői pályán tanu­lóit reánk. Egyiptomi Józsefnek, midőn hatalomra léptette, más nevet adott Fáraó. Dániel is Boldizsár nevet kapott, mikor a babiloni királyi udvar szolgálatába állt. Ez történik, a mint tudjuk, ma is. A fejedelmek gyakran, a római pápa pedig min­denkor más nevet veszen föl, midőn uralkodásra lép, így a mind­két nemű szerzetesek is, midőn rendjükbe lépnek. Az izraeliták egyiptomi számkivetések alatt kezdték csak eltanulni nevük megrövidítését s azelőtt ismeretlen nevek fölvé­telét. A görög uralom befolyása alatt Nikodemos, Philippe, And­­reas-féle görög nevekkel, a rómaiak alatt pedig Paulus, Niger, Aquila, Priscilla stb. római családnevekkel vegyit­ik ősi héber neveiket, úgy, hogy a később beállott kereszténység mind a három ősnép neveiből választhatta és választotta már gyermekei részére a keresztnevet. Innét van, hogy a mi keresztneveink jobbadán héber, görög és római nevekből vannak átültetve. Az ó-héber egynevűség az őshajdanban megvolt minden keleti népnél, s meg van többnyire e napig. De megvolt a művelt görögöknél, s elejénte a rómaiaknál is, kik, csak midőn hatal­mukkal együtt büszkeségük is nőtt, kezdtek két, három s néha több nevet viselni. Egy névvel érték be a germán és szláv fajok, valamint őseinknél, már a pogány korban, csakis egy neve volt, mindenkinek, még pedig jobbadán olyan, mely a gyermekeknek jövendő életfeladatára, vagy valamely testi tulajdonára, vagy a születésével kapcsolatos eseményre vonatkozott. Ilyenek voltak nálunk: Álmos — állítólag e fejedelmi vezér születését meg­előző anyai álomról nevezve; továbbá Béla azaz romboló; Géza: íjász stb. Más népeknél: Bazil azaz királyi, Henrik: a haza fejedelme, Hermann: hadfi, Ferencz: szabad; Ta­más: ikertestvér s mélység, sitott buzgalma, ügyszeretete, kifogástalan társadalmi reputácziója, s hivatalos érintkezéseiben szerzett közbecsültetése teljes garan­­cziát nyújt arra, hogy a megye kormányzásának sorsát hosszabb időre is teljes megnyugvással bízhassa kezeire: igazolja amaz országszerte megindult, s hetek óta tartó élénk mozgalom, mely a küszöbön álló tisztújítás érdekében minden megyében folyamat­ban van. Heves megyében e mozgalom a lefolyt héten több kerületben történt népes előértekezleteken öltött nyilvános jelleget. E magánkonferencziákon (Gyöngyös, Heves, Kápolna, stb.) melyeket megyénk kiválóbb vezérférfiai hi­tak össze, s vezettek, s nem csupán elvi szempontok képezték megbeszélés tárgyait, hanem a megyei tisztségekre aspiráló személyek is szóba kerül­tek. Bár ezekre nézve az értekezletek megállapodásairól részle­tes tudósítások fekü­sznek előttünk, tartózkodunk ezidő szerint azok személyi vonatkozásainak nyilvánossá­gra hozatalától annál is inkább, miután rendkívül komoly és nagyfontosságú tisztújítás küszöbén a kedélyek fölizgatását sem opportunusnak, sem­ helyesnek nem tartjuk. Csupán csak általánosságra szorítkozunk tehát. Az előértekezletek közhangulata a mostani megyi tisztikar személyzetében, általánosságban véve, alig talál kifogásolni valót. A konferencziák nagy többsége oda nyilatkozott, hogy a központi megyei tisztikar egészben véve megfelel feladatának, s így kivé­tel nélkül újból megválasztandó. Csupán szórványosan hangzottak föl egyes nyilatkozatok, melyek egy két megyei központi tiszti állomás betöltésénél személycserét, s illetve az erők fölfrissítését hozták javaslatba. A külső megyei tisztviselők újból megválasztására nézve azonban már szétágazóbbak voltak a vélemények. Nem volt ugyan ellene kifogás, hogy a mostani külső t­sztviselők is kan­­didáczióba hozassanak, de ezekkel szemben az értekezletek h­e­­lyenkint újabb fiatal erők s tehetségek fölléptetését s kandidálá­­sát is javasolták, ami el is fogadtatott. Erősebb, s általánosabb kifogás, s újból való megválasztatása ellen határozottabb s álta­lánosabb ellenszenv s tiltakozás a konferencziák folyamán csupán egy régibb tisztviselővel szemben nyilvánult, ki ellen több oldal­ról hivatalos hatalommal való ismételt visszaélés súlyos vádja hozatott fel, s ki az által, hogy egy képviselőválasztás alkalmá­val a kormánypárti jelölt előnyére hivatalos minőségében is erő­sen exponálta magát, a megye közönsége előtt reputációját nagy mértékben eljátszotta. E kifogásolt tisztviselő megválasztatása érdekében azonban, — mint pozitív forrásból értesültünk, de másként is köztudomású, — maga a megye főispánja fogja saját befolyását s hatalmát latba vetni, s ha esetleg valamikép komp­­romisszm­ nem találna létrejönni, — e részben a választásnál a megye és főispánja közt erősebb konfliktus és összeütközés is A mint a nyugati római birodalom felbomlott, a régi elő­kelő nemzetségekkel együtt itt is megszűnt lassankint a több­­nevűség, úgy hogy a nyugati népek megkeresztelkedésével európa­­szerte csak egy neve lett mindenkinek, s ez most már a ke­reszt­n­é­v volt. S itt kezdődik saját képen a családban a sze­mélynevek függetlenitése, minélfogva a gyermek nevének a nem­zetség, a család s a szülő nevéhez semmi vonatkozása nem volt többé. Minél több tagból állott hát már most a c­alád, annál több véd szen­tje vala a családi háznak, mely tekintetre oly sokat tartottak a jámbor előidőkben, hogy az előkelőbb házaknál egy-egy gyermek nevét néha 8—10 keresztnévig is fölvitték, mint, teszem, a spanyoloknál e napig is történik. A keresztneveket a­ különböző népek és családok jobbadán mind ugyanazon forrásból vették. Nem hiányzottak, kik keresz­tény létekre még mindig a régi pogány, vagy barbár nevekhez ragaszkodtak. Ily nevek voltak a keresztény kor elején a Kons­tantin, Fülöp, Helena, Iduna stb. A mint azonban a kereszténység erősebb gyökereket vert, a vallásos lelkű szülők nemcsak hogy a bibliai nevekre s a kereszténység hőseinek, a vértanúk­ és hitvallóknak neveire szorítkoztak már, hanem a régi héberek módjára, az áhítatnak egy-egy eszméjét, sőt egész intel­mét adták keresztnév gyanánt kisdedeiknek, milyenek: A dec­il­a­tus azaz Istentöl-adott; Theophilos v. Gottlieb: Istent­­szerető; Fürchtegott: féld az Istent (Istenfélő). L­ebrec­ht: élj­ tökéletesen (igaz­ életű.) A spanyoloknál még a Deogratias: hála Istennek, a férfi keresztnév is szokásba ment. A­mennyiben a keresztnevek jelentésével többé-kevésbbé tisztában lehettek a szülők, kétségkívül befolyt ez azoknak meg­választására. Föltehető t. i. mikép minden szülő, vagy kegyelet-

Next