Ciszterci rendi katolikus gimnázium, Eger, 1884

Tartalomjegyzék

­ úszkál, s mindenkinek szeme elé tolakodik ; ellenben a mi súlyos, mert tartalmas, lemerül a mélybe, s a fenéken szépen meghúzódik. Ezért van annyi szó, de köztök kevés hivatott; annyi bölcselkedő, de köztök kevés bölcs; annyi művész, de köztök kevés ihletett; sőt az is biz­tosra vehető, hogy ezért van oly sok olvasó is, de köztök csak igen kevés gondolkozó. Örülnünk kell, hogy nálunk is egyre szélesebb körben kezdik érezni a műveltség szükséges voltát, s azért egyre szélesebb körben terjed az olvasás és a művelődés egyéb eszközeinek fölkarolása, de örömünk épen nem lehet teljes, ha számba veszszük, miféle olvasmá­nyok s a művelődés miféle egyéb eszközei tolakodnak fel sokszor táp­lálni a magyar szellemet. Mert nem szabad felednünk, hogy a nagy közönség legeslegnagyobb része csak olvas, néz és hall, s a­mit olvas, néz és hall, ha szája íze szerint van, elhiszi, megrögzött nézetévé teszi, s a­mennyire teheti, a maga kisebb-nagyobb körében alkal­mazza is. Azért ha az egyénnek abbeli törekvésétől, hogy magát testi-lelki erejének megfeszítésével mennél nagyobb körben szükségessé iparko­dik tenni, a jogosultság bizonyos tekintetben el nem vitatható, sőt, a­mennyiben ez a szellemi érintkezésnek mellőzhetetlen feltétele, egyenesen szükségesnek nyilvánítandó, a­kik az ifjúságra nevelő hatással van­nak, azoknak szoros erkölcsi kötelességük megismerkedtetni a rájuk bí­zottakat azon alapelvekkel, melyek szerint az egyén említett törekvése jogosult. Mert a­ki nem tudja, vagy nem akarja fölérteni, hogy sok minden lehet, a­mi nem szabad, és sok minden szabad, a­mi nem használ, az, minél nagyobb hatása van embertársaira, annál veszedel­mesebb a közre. Tehát az ilyenek hatásköréből, legyenek azok tudó­sok, írók, vagy művészek, elvonni az ifjúságot, melynek ilyen vagy amo­lyan fejlődésétől függ a nemzet jövendője, minden nevelőnek köteles­sége, kötelessége főkép manapság, mikor a család — tisztelet a kivé­telnek — alig nyújt segédkezet a nevelésnek, sőt nem ritkán egyene­sen útjában áll, lévén maga is tehetetlen rabja a realismusnak, melyre nézve nincs más, csak jelen , mely egyeseket úgy mint nemzeteket azzal a veszedelemmel fenyeget, hogy az anyagi haladás országútján rohantokban a lábak alól fölgomolygó porfelleg egészen elveszi szemük világát, s a kézzel foghatókért való küzdelmükben ügyet sem vetnek arra, hogy a láthatatlan világ javai felé is kellene tekinteniük. Nemcsak kenyérrel él az ember; távolabbi cél is van előtte, az örök, erkölcsi eszmény, mely a szigorú, szívet-lelket éhen-szomjan hagyó jelenben egyedül képes megrendíteni a magasabb világba hivő remény hangját, azon világba, hol a léleknek égi eredeténél fogva el van téve a maga része. Kik a keresztény vallással, mely az emberiség figyelmét, az ég

Next