Egészségügyi Dolgozó, 1969 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1969-06-01 / 6. szám

4 PERTORI­NI REZSŐ: Csontváry patográfiája Június 20-án lesz 50 éve, hogy elhunyt Csontváry Koszt­ka Tivadar, a századforduló festőnemzedékének egyik leg­problematikusabb alakja. El­sősorban különcsége miatt tartotta számon eleinte a mű­vészettörténet is, csak az utób­bi esztendők jelölték ki méltó helyét a nagy festők között, bebizonyítva, hogy sokkal több volt furcsa embernél: páratlan látá­smódú művész, a magyar festők legjobbjai közül való. Miért késett ilyen sokáig ez a felismerés? Talán „legendás” híre mi­att. A Csontvárynál jelentkező — sajnos tagadhatatlan — kórlélektani tünetek és az azokról terjengő szóbeszéd ugyanis előítéleteket támasz­tott a művészettörténészekben, amelyek átmenetileg negatív értékeléshez vezettek. Pertorini Rezső ezeket a kórlélektani tünete­ket elemzi az ideg­­gyógyász eszközeivel. Újszerű, speciális módszerrel állítja össze Csontváry patográfiáját, s rámutat arra, hogy ha Csont­­várynál pszichózis is állott fenn, ez nem akadályozta al­kotóképessége kiteljesedését, ellenkezőleg: ösztönzően ha­tott rá, s épp különös lelki al­katánál fogva érlelődött olyan művésszé, akit ma már nem­csak hazánkban, hanem nem­zetközileg is elismernek. ... az 1880-as szegedi árvíz idején Csontváry részt vesz a mentésben, életveszélybe ke­rül, a látottak és egy súlyos meghűlés életmódjának meg­változását okozza. Abbahagyja lelkesen végzett tanulmányait, és orvosi tanácsra a Felvidék­re megy patikusnak. Leírásai­ból megállapítható, hogy a sú­lyos szorongást okozó élmé­nyek depressziót váltanak ki, melynek több összetevője kö­zül jelentősnek látszik az ár­víz elsődleges egyéni képzete, amelyből megnyugvást szintén a képzetek síkján nyer. Az él­mény leírása és még több adat igen erősen eidetikus alkatú­nak mutatják, és arra utalnak, hogy sok nagy hatóerejű kép­zete volt. A későbbi rohanó ár, vízesés, tenger ábrázolásai talán az árvíz élményével áll­nak összefüggésben. ... Keveset tudunk arról, hogyan élt Csontváry Iglón, mindössze annyit lehet megál­lapítani, hogy a patikában dol­gozott és sokat kirándult ma­gányosan. Mégis maga a köl­tözés igen sok változással járt • Részletek a szerző azonos cí­mű tanulmánykötetéből­ együtt. Röviddel azelőtt még jogi előadásokat hallgatott, a polgármesteri hivatalban dol­gozott a pesti városházán, és bár nem ír róla, de a selyem­hernyó-tenyésztés ötletéből, a jogi egyetemre való beiratko­zásból és hivatalnokoskodásá­­ból arra következtethetünk, hogy közéleti pályán akart el­helyezkedni. Valószínű, hogy a gyógyszerészséget nem tartotta végcélnak, és csak körülmé­nyei miatt, apja kívánságára végezte el a szükséges iskolá­kat, de rögtön utána mással kezdett foglalkozni. Ez külö­nösen azért feltűnő, mert ek­kor már 27 éves, és ez a kor akkor éppúgy, mint ma is, a társadalmi formák szerint az ifjúkor lezárásának ideje. Az Iglóra költözés ezért oly jelen­tős. Minden, esetleg nem is pontosan meghatározott lehe­tőséget meghiúsít, vagy leg­alábbis a régi életmód meg­szakadását okozza. Ha Csontváryt mint egész embert vizsgáljuk, mint alko­tót, gondolkodót, mint etikust, aszketikus festőművészét a századfordulónak, akkor a pszichopatológiái adatok je­lentősége csökken. A pszichó­zis nem ad ismeretet az egész emberről, a pszichopatológia, a patográfiai elemzés az inter­pretáció egy módja. Kérdése­ket tesz fel, és következtetései segítségére lehetnek egy telje­sebb megismerésnek. DR. BÍRÓ IMRE: B LI puk­ó csádszíó estéje Babits Mihály halála után a kor legki­válóbb és legszellemesebb kritikusainak egyike Babits versfordításaival kapcso­latban azt írta, hogy nem tudományos elemzést kíván nyújtani, mert — úgy­mond — „a tudomány ráér, az emlék el­illan ...” Blaskovics László orvostudo­mányi és szemészeti jelentőségének mér­legelését bizonnyal még évtizedekig fog­ják végezni az arra hivatottak, én csak emberi karakterének megértéséhez sze­retnék néhány adattal hozzájárulni. Blaskovics László művészlélek volt, ami nemcsak alkotásainak formai szép­ségében, hanem egész életvitelében is megnyilvánult. Ez az eredendő szemléle­te magyarázza, hogy az életet nem meg­oldandó feladatnak, nem kirótt köteles­ségek pontos és szigorú sorának, hanem olyan időnek tekintette, amit egyéni hajlamainak és művészi kedvteléseinek megfelelő tartalommal kell kitölteni. Ta­lán ez a szó, hogy „kell”, nem is egészen illik Blaskovics egyéniségéhez, aki soha­sem szerette az imperatívuszokat. Helye­sebb, ha azt mondanám, hogy szépen és stílusosan kívánt élni, amennyire csak le­het. S mint művész, aki fiatal korában festő akart lenni, független szellem is volt, aki nem szerette sem az időbeli, sem a hivatali megkötöttséget. Tenniva­lóit nem terminusok és kitűzött progra­mok szerint igazította, akkor dolgozott, amikor érezte, hogy munkája hasznos és értékes lesz, akkor írt, akkor publikált, amikor tudta, hogy eredetit és újat tud mondani. Kedvteléseit sem engedte korlátok kö­zé szorítani. Külföldi kongresszusokon, amíg a résztvevők a tárgysorozatot őröl­ték, ő egy-két meghittjével csendes mel­lékutcákon bolyongott, vagy tóparti kis kávéházak teraszán ülve figyelte, hogy gyűrűzik cigarettafüstje. Nekem csak az jutott osztályrészemül, hogy Blaskovics Lászlót élete estéjén fi­gyelhessem meg, de akik őt fiatal korá­ban is ismerték, azt mondják, hogy az a szellemi és magatartásbeli függetlenség, amely idősebb korában minden közéleti szerepléstől visszatartotta, ami minden társadalmi sikert enyhe iróniával kísért —, az Blaskovicsot már fiatal korában is valami splendid isolationbe állította. De Blaskovics szerencsés csillagzat alatt szü­letett. Sem előretörni, sem előretörtetni nem tudott —, nem is akart!! —, semmi­féle versenyre, karrierre nem volt ked­ve, család és klikkek nem segítették —­ és pályája mégis a legmagasabbra ivett Anna nagyon kevesek közé tartozott, aki­ket csak a talentumuk vitt előre. Bölcsen és okosan engedte, hogy nagy tehetségé­nek felismerői egyengessék az útját, ami­nek csak simábbá tételéhez járult aktíve hozzá. Blaskovics zárkózott és befelé élő em­ber volt, aki ritkán hagyott magába pil­lantani. Életei estéjén magányossága ter­mészetszerűen még fokozódott. De zárkó­zottsága nem takart sem rideg, sem mi­zantróp lelket. Meleg és finom kedély, közvetlen egyszerűség tették vonzóvá. Ki­sebb társaságban szívesen elüldögélt, s amikor másodszor választották a Szemor­vostársaság elnökévé, ő rendszeresítette, hogy a tudományos ülések után a baráti eszmecserék fehérasztal mellett folyta­tódjanak. Tanítványaival úgy beszélge­tett, minden póz és professzori feszesség nélkül, mint egy érdeklődő, idősebb jó­barát. 36 szilveszterén, amikor vendégül látta a lakásán a klinika orvosait, ő válo­gatta ki és rakta a gramofon tűje alá a lemezeket... De ez a passzív, ez a laza és kötetlen stílus azonnal megszűnt, amint a tudós és művész, a tervező és alkotó Blasko­vics jutott szóhoz. Műtéteiből és írásai­ból egy fegyelmezett és céltudatos szel­lem magaslik ki. Alkotásaiban minden élesen összecseng, minden tiszta és félre, érthetetlen, akár metszés, akár mondat, akár szó, akár varrat. Akik nem opera­tív beállítottságúak, még azokat is meg­ragadja Blaskovics műtéti leírásainak csodálatos szabatossága, az az értelmi szépség, ami minden fejtegetéséből kisu­gárzik. A puha és kényelmes Blaskovics­­nak nincs egyetlen helye vagy fölösleges szava, érezni, hogy egy pontot, egy vesz­­szőt sem lehet máshova tenni, mint ahová ő tette. Korszakos jelentőségű nagy mű­téttana nemcsak eljárásainak újszerűsége, s gondolatainak logikai ereje, hanem szö­vegének kristályos tisztasága miatt is kin­cse az egyetemes szemészeti irodalomnak, aminthogy „Az olvashatóságról” szóló ta­nulmánya egyik gyöngyszeme a magyar értekező prózának. Azok, akik hosszabb ideig dolgozhat­tak oldalán, refrénszerűen emlegetik, hogy a Mester műtéteinek korrektsége mellett legfőképpen azoknak szépségét tartotta szem előtt Leonardo da Vinci­nek tulajdonítják azt a megállapítást, hogy ami nem szép, az nem is lehet jó, vagy talán fordítva: ami jó, annak szépnek is kell lennie. Nem tudom, hogy Blaskovics ismerte-e ezt a leonardói tételt, de min­dig ennek szellemében cselekedett. Műté­teiben és írásaiban a tom­a egyenrangú a tartalommal; egész életében ennek a két alapvető követelménynek harmonikus ösz­­szefogására törekedett. Amikor nem sok­kal halála előtt az Osztrák Szemorvostár­saság meghívására Bécsbe utazott, hogy a szemhéjplasztikáról összefoglaló előadást tartson, az előadást illusztráló nagy, szí­nes fali képek pikturális megoldása és szemléletessége legalább olyan fontos volt számára, mint mondanivalóinak megszövegezése. De ha már túl volt egy feladat megoldásán, annak további sorsa kevésbé érdekelte. Előlépett a másik Blaskovics! Bemutatta, közölte, ismertet­te terveit, újításait, módszereit­­, de pro­pagálásukkal már vajmi keveset törődött. Ady híres soraira kell gondolnunk: „Én voltam úr, a vers csak cifra szolga...” De amikor utolsó órája közelgett, az agónia már öntudatlan vívódásában a há­lyogműtét egy új és jobb módjáról vizio­nált. • Blaskovics László életét család nélkül, magányosan, de mint a régi mesterek, ta­nítványai között töltötte. Ha volna túlvi­lág, s ha az olyan lenne, amilyennek az emberi reménykedés és képzelet azt év­ezredek óta berendezte, akkor Blaskovics­­nak most éreznie kell annak a szeretet­nek melegét, amely tanítványainak és tisztelőinek szívéből az 5 nemes és tiszta emléke felé árad. EGÉSZSÉGÜGYI DOLGOZÓ Évezredes hagyományokból kirekesztve? Beszélgetés dr. Ákos Károllyal Mint ismeretes, a Szakszer­vezetek Országos Tanácsának elnöksége a SZOT 1939. évi művészeti díjával tüntette ki dr. Ákos Károly orvost, szak­írót, marxista megalapozottsá­gú vallástörténeti, pszicholó­giai, népszerűsítő műveiért. — íróként kapta a SZOT-díjat, most mégis fő munkája az agy te­herbíróképességének tu­dományos kutatása. Mi­nek vallja magát: or­vosnak, írónak vagy tu­dományos kutatónak? — Szerintem ez az én ese­temben nem választható szét. — Maga választja-e a témáit, vagy azok vá­lasztják magát? Kissé szürrealista kérdés, de ugye nem érti félre? — Mulatságos, de újra meg újra kiderült, hogy életem so­rán olyan programot hajtok végre, amely még serdülőko­romban körvonalazódott ben­nem. Ezt a programot főleg olyan kérdések vizsgálata al­kotja, amelyekre annak ide­jén nem tudtam kicsikarni a választ. Jóformán minden könyvem, cikkem témája ki­hívásként jelentkezett szá­momra, azaz a témák választa­nak engem. Persze, ez csak nagy vonalakban áll így, a va­lóság bonyolultabb. A tudat eredetével bíbelődve írtam meg például az „Érzékeink világa” című könyvemet, amely összehasonlító áttekin­tést adott az érzékszervi mű­ködésről Ennek logikus foly­tatásaként meg akartam írni, a­mit tudunk ma az idegrend­­i r­erről, annak funkcióiról, és hol vannak ismereteink jelen­legi határai. Az ilyen témák­hoz szeretek ismeretterjesztő módon nyúlni, minthogy azt tapasztaltam, a tudományos fogalmak tisztázásának ez­ a legcélravezetőbb módja. (Szak­emberek egymás közt egyes fogalmak tisztázását kölcsönö­sen elengedik.) Nem fog­hattam azonban egy ideig hozzá az „Idegrendszerünk” megírásához, mert a kiadó in­kább egy külföldi hasonlónak látszó tárgyú munkát fordít­­tatott le. Csak amikor ennek megjelente után kiderült, hogy a könyv nem felel meg a kö­vetelményeknek, tért vissza a kiadó a javaslatomra, s kötötte meg a szerződést. Vagy: 1964- ben szerettem volna egy ki­bernetikai science fiction for­májában írni a „világagy”-ról, a computerek és az emberiség jövendő információs együtt­működéséről. Nem lett belőle semmi. A kiadó elutasította a tervet azzal az indokolással, hogy még eddig ilyen könyvet nem írtam. A témák választa­nak tehát engem, de én nem választhatom ezek közül bár­melyik témát. — Műveit olvasva, úgy tűnik, hogy csupán ürügyként nyúl vissza évszázadokra, évezre­dekre, ered az istenek nyomába, hogy a ma emberének etikai, morá­lis kérdéseiről szóljon. — Ez nem áll: legmélyebb meggyőződésem, hogy minden ember parányi jéghegyként úszik a jelen felszínén, mi­közben életének minden lé­nyeges mozzanatát roppant túlsúllyal határozza meg a fel­szín alatt az emberiség múltja. Rendkívül veszélyesnek tar­tom, hogy a múlt befolyásának nem tulaj­don­tünk kellő fi­gyelmet. Ha erről egyáltalán szó esik, többnyire csak ne­gatív módon, béklyózó szere­pét említve. Jóformán teljesen mellőzött marad a múlt pozi­tív jelentősége, mint azé a sajátos vonatkozási rendszeré, amelybe az egyénnek bele kell illeszkednie. Milyen kevés fi­gyelmet szentelünk például a beszéd, a nyelv személyiség­alakító szerepének! Hosszú időkön át az eleven hagyomá­nyok elsősorban szájról száj­ra adódtak át. Ezt a formát felváltotta az irodalom, az írott anyag olvasása, elsajátí­tása, s ez a változás nem volt ellentmondásoktól mentes. Az írott hagyományok nem jutot­tak el mindenkihez, a szájha­gyományok pedig elsorvadtak. Ma az olvasást háttérbe szorít­ja sokszor a rádió s különösen a televízió a labdarúgó-mérkő­zések közvetítésével, a sláge­rek özönével. Egy új nemze­dék nő fel az évezredes ha­gyományokból mindinkább kirekesztve. Aggódva nézem. — Azt állítja, a Nép­szava május 1-i számá­ban írt „Elszámolás”­­ában, hogy az egyén boldogsága és boldogu­lása nem magánügy. Hogy érti ezt? — Az élet rendkívül sokré­tű szervezettség, kapcsolatok szövevénye nemcsak a fajok között, hanem az emberi fajon belül is. E kapcsolatok közül egyeseket tudatosítunk: a ne­meket, a szülők és gyermekek közti viszonyt, az osztályhely­zetet sttb. Valójában azonban a kapcsolatok rendszere sokkal gazdagabb. Kísérletileg is ki­mutatták, hogy ugyanaz a gyógyszer ugyanazon beteg­ségben jobb hatású, ha olyan orvos rendeli, aki sokat remél tőle, mint ha olyan, aki nem sokra tartja. Ez az orvos és a beteg közötti kapcsolat jelen­tőségére utal. Az öröm, a bá­nat, a düh stb. épp oly „ragá­lyos”, mint a dohányzás, az alkoholfogyasztás vagy akár az öngyilkosság. — Az „Elszámolás”­­ban műveinek számszerű summázatát adja. Több mint egy tucat könyv és körülbelül kétszáz cikk. — Ez a lehetőségeken is múlik. Ahhoz például, hogy tudományos munkám előre­haladjon, tudományos munka­társra volt szükségem. Erre a feleségem vállalkozott, s hét esztendeje minden nap haj­nali háromig dolgozik fizetés nélkül ezen a munkán, na­gyon eredményesen. Az ő „függetlenítése” érdekében vi­szont olyan munkákat kellett keresnem, amelyek biztosítot­ták a család létfeltételeit és a kutatás bizonyos költségeit is. Ennek eredményeként a közeljövőben meg fog jelenni az Új Magyar Lexikon hete­dik (pót.) kötete, amelyet lé­nyegében ugyanúgy magam írtam, nemcsak szerkesztettem, mint ahogyan a Kislexikont is. Közben készül a feleségemmel végzett tudományos munka összefoglalásaként immár a második monográfiánk, amely­ről csak egyetlen számszerű tényt mondanék. Az első mo­nográfiánk csaknem hatvan­ezer mért adatra épült, a má­sodikhoz már kétszáznegyven­­ezernél több mérési adatunk van. — „Az ördög”-ben Hantét idézi, Odüsszeusz szavait: „Gondoljatok az emberi erőre: nem szü­lettetek tengni, mint az állat, hanem tudni és haladni előre!” Tekint­hetjük-e ezt munkája vezető gondolatának? — Igen. Azzal a szellemes megjegyzéssel kezdi a „Gondolkodnak-e az ál­latok” című könyvét, hogy „minden kérdés keresztkérdés is: a vá­lasz nemcsak a kérdésre felel, hanem rámutat, ki az, aki a feleletet adja.” Így tehát célunkat elér­tük, hiszen be akartuk Önt mutatni az Egész­ségügyi Dolgozó olvasói­nak. (székely) Csontváry: A taorminai görög színház romjai a Kislexikon, a Brehm négy kötetének fordítá­sa azonban a múlt — de mit tartogat a jövő? 1969. JÚNIUS 1.

Next