Egészségügyi munka, 1955 (2. évfolyam, 3-12. szám)

1955-03-01 / 3. szám

nem gondolt arra, hogy a dizentéria enyhe hasmenés formájában is jelentkezhet, és főleg nem gondolt arra, hogy az ilyen munkakörben dolgozók megbetegedését kü­lönös gonddal kell kezelni, mert nagy veszélyt jelenthetnek a köz számára. Az egyik ápolónőképző iskolában ugyancsak dizentéria-járvány robbant ki, mely­nek során a növendékek harmadrésze megbetegedett. A fertőzés forrása az a nö­vendék volt, aki hasmenéses betegségét eltitkolta, s a napos feladatait ellátva, nö­vendéktársai étkezéséhez a kenyeret szeletelte, az ételt adagolta. Ebből a növen­dékből is hiányzott a „Járványügyi szemléletű, máskülönben komolyabban vette volna enyhének látszó betegségét és nem került volna sor tömeges megbetegedé­sekre. A betegek gondos ápolása a mielőbbi gyógyulás egyik alapfeltétele, azonban lát­szólag jó ápolási munka közben is követhetünk el olyan hibákat, amelyek a többi beteget erősen veszélyeztetik. Sajnos, elég gyakran látjuk, hogy a légúti és enterá­­lis fertőző betegeket is ellátó ápolónők maszk nélkül mennek egyik betegszobából a másikba és így nem egyszer társfertőzések előidézőivé válnak. Nem fordítanak elég figyelmet a gondos kézmosásra és kézfertőtlenítésre, a betegek ágyneműjének, használati tárgyainak fertőtlenítésére. Ismerik ugyan a fertőző betegségek alapvető sajátságait, azonban az ismereteket nem hasznosítják mindennapi munkájukban, mert hiányzik belőlük a „járványügyi szemlélet“. Ha az elmondott néhány példából próbálnánk most már feleletet adni a kérdésre, mi is hát a járványügyi szemlélet, azt kellene mondanunk, hogy az elméleti jár­ványtani ismeretek állandó gyakorlati alkalmazása. Ahhoz tehát, hogy valóban he­lyesen tudjunk cselekedni, elsősorban elméleti tudásunkat kell állandóan növelni és azt a gyakorlatban hasznosítani. A „járványügyi szemlélet“ magában foglalja azt is, hogy ne elszigetelten, ha­nem összefüggéseiben és távlataiban nézzük az egyes jelenségeket és annak meg­felelően cselekedjünk. Amikor pl. dizentéria megbetegedés fordul elő egy bölcsődé­ben, nem elégedhetünk meg a beteg elkülönítésével és gyógyításával, hanem fel kell kutatnunk a fertőzés forrását, meg kell ismernünk a terjedés útját, hogy ezek ártalmatlanná tételével elejét vegyük újabb megbetegedéseknek. A járványügyi szemlélet alapján végzendő feladatok azonban nem mindig egy­szerűek. Néha igen nagy lakosságcsoportra vagy nagy területre is kiterjednek, így pl. egyes fertőző betegségek előfordulásakor sor kerülhet a lakosság szabad közle­kedésének korlátozására, fertőzött állatállomány kiirtására stb. Ahhoz, hogy az ilyen, de ennél kisebb horderejű kérdések is sikerrel megoldhatók legyenek, az érintett lakosság jóindulatú együttműködésére van szükség. Erre pedig csak akko­r számíthatunk, ha a lakosság is rendelkezik bizonyos „járványügyi szemlélet“-tel, ha megérti az intézkedések célját. Ebben is nagy feladat hárul az egészségügyi közép­káderekre: a felvilágosító munka. Bevezetőben azt mondottuk, hogy a fertőző betegségek elleni küzdelmünk célja a betegségek megelőzése és felszámolása. Ebből következik, hogy a járványügyi szemléletnek nemcsak akkor kell munkánkban érvényesülnie, amikor közvetlen járványveszély fenyeget, vagy amikor már valamilyen fertőző betegség előfordult, hanem állandóan. Ennek kell megnyilvánulnia nagy és (látszólag) kis cselekedetek­ben egyaránt. A helyes járványügyi szemlélet alapján védőoltunk évenként több­­százezer embert diftéria, szamárköhögés, tetanusz és hastífusz ellen; végezzük az élelmiszerekkel foglalkozók bacilusgazda kutató vizsgálatait stb. E szemlélet alap­ján dolgozik a védőnő, amikor az udvar és a lakás tisztaságára neveli az embere­ket; az ápolónő, amikor maszkot hord a csecsemőosztályon; a gondozónő, amikor fertőtlenítő folyadékban áztatja a bölcsődések pelenkáit stb. Ha ez az elméleti tudáson alapuló gondolkodás gyökeret ver bennünk s gyakor­lati munkánkban állandóan alkalmazzuk is, akkor további jelentős sikereket fogunk elérni fertőző betegségek elleni munkánkban. 50

Next