Egészségügyi munka, 1956 (3. évfolyam, 1-10. szám)

1956-01-01 / 1. szám

tet, akkor annak ez irányú problémáival ez a fekvőbeteg intézet igazán eredményes munkát sem végezhet. Hogy értsük ezt? Meg kell állapítanunk, hogy gondozóintézeteink az utóbbi évek folya­mán kom­oly fejlődést mutatnak, s mindinkább a szó nemes értelmében vett gondozókká válnak. Mind többet törődnek a beteggel, annak kör­nyezetével, szociális helyzetével. Nagyarányú preventív, felkutató mun­kát is végeznek. Meg kell ugyanakkor mondanunk, hogy a preventív szemlélet, az igazi gondozás elve nem minden gondozót, illetve annak nem minden tagját hatja át úgy, ahogy kellene. Pedig ezen a téren tel­jes munkát kell végeznünk. A gondozás komplex munka, ebben a gon­dozó valamennyi dolgozójának maradéktalanul részt kell vennie. Ha a takarítónő elhanyagolja a helyiségek tisztán tartását s így nem biztosítja a megfelelő környezetet, vagy ha az asszisztensnő idegesen, túl röviden foglalkozik egy-egy amúgy is meghasonlott betegével, ha a védőnő csu­pán rutinmunkát lát a beteg sablonos elintézésében és ha az orvos nem veszi tekintetbe a gondozás adatait, akkor már komoly a baj és igazi gondozásról, bármennyire szépek is esetleg más irányú adataik ilyen helyen nem beszélhetünk. Csakis a gondozóintézet valamennyi dolgozó­jának harmonikus együttműködése biztosíthatja az igazi jó munkát. Gyakori az az állásfoglalás is a többi dolgozó részéről, hogy a gondozás csupán a védőnő vagy a családlátogató asszisztensnő feladata. Ter­mészetesen ez is, a fentiekben vázolt okok miatt, teljesen helytelen nézet. A betegnek, környezetének állandóan éreznie kell a gondozó valameny­­nyi dolgozója részéről való gondoskodást, együttérzést, igazi segítő­kész­séget. Kétségtelen azonban, hogy általánosságban, gondozóink részéről már ezen a téren komoly javulást észlelhetünk. Érthető okoknál fogva jóval kevésbé érvényesül ma még ez a szem­lélet a gyógyintézetek dolgozóinál. Ápolónőink gyakran hősies módon igyekeznek a rájuk bízott betegeket legjobb tudásuk szerint ápolni Mun­kájukban azonban a preventív gondolat, a gondozási szemlélet általá­ban nem érvényesül. Holott ezen a téren, ha még sokkal szorosabb lesz a kapcsolat a védőnő, asszisztensnő, ápolónő között a gondozó-kórházi egységben, ha meg sokkal jobban megismerik egymás feladatait, munká­ját, ha még sokkal jobban összefog a két szektor a jobb munka érdeké­ben, igen komoly javulásról lehet és kell majd beszámolnunk. A beteg, akár járó, akár fekvő betegről van szó, a hivatása magaslatán álló asz­­szisztensnőhöz, védőnőhöz de különösen a hosszú ideig tartó fekvő­beteg intézeti kezelés alatt ápolónőjéhez általában sokkal bizalmasabb tud lenni, mint orvosához. Sok-sok olyan problémáját tárja fel, amelyeket az ápolónő, ha a kezelőorvossal közli, az sokkal eredményesebb mun­kát tud végezni. Kicsiny dolgoknak tűnhetnek fel ezek, mégis komolyan befolyásolják a körlefolyást. Egy-egy családjától érkezett nem megfelelő hangú levél, otthoni gondok, táppénz­ügy, lakásprobléma, családi viszá­lyok, féltékenységi problémák, egyéb irányú panaszok mind olyan ténye­zők, melyek — ha azokat elhanyagoljuk — az idült lefolyású tbc gyógy- 1* 3

Next