Egészségügyi munka, 1976 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1976-12-01 / 12. szám

egészségügy helyzetére, az egészség­­ügyi kulturáltságra, az egészségügyi ellátás és egészségügyi felvilágosító munka színvonalára. Mindezeken túl mutatja a tanácsadást végző orvosok és a mellettük dolgozó védőnők szak­mai igényességét, esetenként túlzá­sait is. A veszélyeztetettségi okok egy része objektív (bizonyos állapotok és beteg­ségek), de ezek elbírálása már szub­jektív, mert az orvos esetenként dönti el, hogy az adott betegség miatt foko­zott gondozásra szorul-e valamely gon­dozott. Különösen szubjektív a környe­zeti tényezők elbírálása. Ez függ az adott terület vagy város földrajzi fek­vésétől, építészeti adottságától, lakás­­helyzetétől, a közművesítés mértéké­től, az általános szociális helyzettől, az igényektől és az egészségügyi dolgozók szemléletétől. A szubjektív tényezők lehetőség szerinti kiiktatása érdekében az Egészségügyi Minisztérium megha­tározta azokat a szempontokat, ame­lyek alapján a terheseket és a csecse­mőket veszélyeztetettnek kell tekin­teni. Eszerint a veszélyeztető ágenseket két fő csoportra kell osztani: egészségi és környezeti ártalmakra. Az elmúlt öt év alatt a veszélyezte­tett terhesek aránya 46—49% körül mozgott. A veszélyeztető tényezők döntő többsége egészségi. A szociális okok miatt veszélyeztetettek városban elenyésző számban vannak, valamivel többen községekben, de ezek zöménél szerepel valamilyen egészségi veszé­lyeztető ok is. Nagyon időszerű a kér­dés: vajon terhes nők közel felét va­lóban fenyegeti valamely meghatáro­zott veszély? — és ha igen, akkor a védőnői gárda milyen mértékben tudja ezt befolyásolni? Az első kérdéshez csak az anya­gyermekvédelmi szervezői munka köz­ben szerzett tapasztalataim alapján fű­zök egy gondolatot. A terhesek magas veszélyeztetettsé­gi arányában szerepet játszhat az, hogy azon jogszabály érvényesülése, amely szerint a dolgozó terhes nőt — ha szükséges — orvosi javaslat alapján könnyebb munkahelyre kell beosztani — a gyakorlatban akadozik. A terhestanácsadást végző orvosnak nincs ideje, lehetősége, hogy a külön­böző üzemek „könnyebb munkahe­lyeit” megismerje, így azokat nem tudja megítélni, így biztonságosabb­nak tartja, ha nem dolgozik a meg­erőltetést jelentő munkakörben a ter­hes. A terhesek többsége nem szíve­sen cseréli fel megszokott munkakör­nyezetét (a jól dolgozók pl. szégyen­nek érzik) és kedvezőbbnek tartják, ha veszélyeztetettként táppénzes ál­­dományba veszik őket, ha már ere­deti munkájukat nem tudják végezni. Ezt az orvos és a terhes oldaláról azo­nos kívánságot a gazdasági vezetők — meg nem fogalmazott, de a gyakor­latban erősen érvényesülő —­ vélemé­nye alátámasztja, amely szerint az üzem számára kedvezőbb, ha az ere­deti munkakörökben nem foglalkoz­tatható terhesek nem dolgoznak. A kérdés második részére már rész­letesebben válaszolok. A nagyszámú veszélyeztetett terhes fokozott védőnői gondozása nincs megoldva. Az Egész­ségügyi Minisztérium 1962-ben meg­szabta a védőnők legszükségesebb, mi­nimális teendőit a veszélyeztetett ter­hesek gondozása során. Ezek között szerepel az, hogy ha az orvos a ter­hest veszélyeztetettnek nyilvánítja, ezt a körülményt a védőnővel részletesen megbeszéli és a megbeszéléstől számí­tott 1 héten belül a védőnő köteles a terhest otthonában vagy munkahelyén meglátogatni, a továbbiakban pedig az orvos által meghatározott időközön­ként látogatni. Ez utóbbi kívánalom a védőnők látogatásában nem tükrö­ződik. Ha összevetjük a terhesek számát a veszélyeztetettek számával és a ter­heslátogatások számát a veszélyeztetett terheseknél történt védőnői látogatá­sok számával, azt látjuk, hogy míg a terheseknek közel fele veszélyeztetett, a látogatásoknak csak alig 10%-a tör­tént veszélyeztetett terhesnél. Ennek a jelenségnek az okát több tényezőben kereshetjük. Ezek között 368

Next