Egri Egyházmegyei Közlöny, 1871 (3. évfolyam, 1-24. szám)

1871-01-16 / 2. szám

2. szám. Harmadik évfolyam. Eger, 1871. január 16. házasság s a kath. egyház tana a házasságról. — A pápa függetlensége és aggodalmaink. — — Egyházmegyénk és hitélete korából. — Irodalom. Vegyesek. Megjelenik : ■ minden hó 1-én és 16-án egy ivén­ j kérdések. Lelkipásztori esete­k és EGRI EGYHÁZMEGYEI KÖZLÖNY. Az előfizetési díj és a lapot érdeklő minden közlemény e czím alatt: „Az Egri Egyházmegyei Közlöny szerkesztőségének Egerben, az érseki finöveldében“ küldendők. Tartalom : A polgári Előfizetés : Egész évre 2 frt. ! Fél évre 1 frt. í A polgári házasság s a kath. egyház tana a házasságról. I. (Folytatás) Minthogy a dolog fontossága kívánja, hogy azzal tisztában legyünk, azért Perronevel még részletesen s be­­hatólag nyomozni fogjuk : váljon a világi hatalom jogosan vindikálhatja-e magának a természeti házasságot, tekintve annak érvényes létrejöttét s fönmaradását vagyis lényegét? Perrone ezt kereken megtagadja a világi hatalomtól, mi­dőn a házasságot három oldalról veszi fontolóra. Mindenek előtt azon viszonyban vizsgálja a házasságot, melyben az Istennel áll. Miután t. i. Isten maga a bűnbeesés előtt ala­­pítá a házasságot és azt az egység s fölbonthatlanság által két legfőbb tulajdonnal ruházta föl, azért a positiv isteni jog szerénti házassá­gi frigy létezett már akkor, midőn az állami szerkezetnek még híre sem volt; igen ama frigy minden állami alakulást megelőz, s így eme házassági vi­szony mint tisztán isteni intézmény tűnik elé, melyhez az állami vagyis világi hatalom egyáltalán semmi igényt sem tarthat. Azért egyedül Isten határozhatja meg, mily fölté­telek alatt jöhet az érvényesen létre, mit­e úgy a termé­szeti törvény, mint a kinyilatkoztatásban foglalt positív isteni törvények által csakugyan meg is tett. És ha erre nézve valamit eldöntetlenül hagyott is, azért a világi hatalom nemcsak semmit sem állíthat föl a határozott isteni rende­let ellen, hanem még ezen határozatlanul hagyottat sem döntheti el törvényei által, a­mennyiben itt természeténél fogva szent és lelki dologról van szó ; a házasság tehát, mint ilyen, természetszerűleg csakis a lelki hatalom alatt áll, mely lelki hatalmat Isten az emberi társadalomban kezdettől fogva végig először a pátriárkák papságában, később az ó-szövetség törvényszerű papságában, végre az xij -szövetségben Krisztus egyházában állította föl. Te­hát egyedül Istentől, legyen az közvetlenül vagy köz­vetve, az általa alapított lelki hatóság által származhatik azon törvényhozás, mely a házasság érvényes létrejöttét és jogos fönmaradását illetékesen tárgyalja, és pedig annál inkább, mivel Isten, mint fönnebb említve volt, a házasság szerzésénél egyszülött Fiának jövendő megtestesülését és az egyházzal való titok teljes egyesülését képletesen jelezni akarta és a házasságot az emberek szaporodására rendel­te, kik az ő képmásai, egykor az ég örökösei s a menny magasztos országának lakói lennének, melynek alapköveit csak Isten tette le ; tehát ily fönséges czélra rendelte. Ugyanily eredményre jut Perrone, midőn a világi ha­talom természetét, a házassággal szemben, veszi fontolóra. A világi hatalom ugyanis oly természetű, hogy annak tár­gyát az alattvalók közjava képezi, a­mennyiben ezek a társadalom polgárai s tagjai, kiknek vezetésével s igazga­tásával az állami hatóság van megbízva, de csak amennyi­re valami külső, külsőségbe vágó tárgyról van szó : mig a benső és egyéni ügy a világi kezelés és administratio kö­rén kivü­l esik, miért is a világi hatóság alá nem tartoz­­hatik. És ily benső ügy, ily lelkiismereti dolog a házassá­gi frigy, mely a házassági egyesülést hozza létre ; mert a frigy tiszta benső akarati tett szüleménye, mely által vala­ki beleegyez, hogy egy más személyijel oly szorosan egyesüljön, hogy vele úgy szólván egygyé váljék, mi­dőn ő testére való jogáról, tekintve a házassági közösséget, a másik részére lemond és viszont a másik rész lemondá­sát fogadja, miből kölcsönös jogok és kötelmek származ­nak ; a házassági frigy tehát természetszerűleg nem állhat a világi hatóság alatt. Ezért szorítkoztak a pogány ható­ságok házassági törvényei egyedül a házasság külső kiha-

Next