Egri Egyházmegyei Közlöny, 1871 (3. évfolyam, 1-24. szám)
1871-01-16 / 2. szám
2. szám. Harmadik évfolyam. Eger, 1871. január 16. házasság s a kath. egyház tana a házasságról. — A pápa függetlensége és aggodalmaink. — — Egyházmegyénk és hitélete korából. — Irodalom. Vegyesek. Megjelenik : ■ minden hó 1-én és 16-án egy ivén j kérdések. Lelkipásztori esetek és EGRI EGYHÁZMEGYEI KÖZLÖNY. Az előfizetési díj és a lapot érdeklő minden közlemény e czím alatt: „Az Egri Egyházmegyei Közlöny szerkesztőségének Egerben, az érseki finöveldében“ küldendők. Tartalom : A polgári Előfizetés : Egész évre 2 frt. ! Fél évre 1 frt. í A polgári házasság s a kath. egyház tana a házasságról. I. (Folytatás) Minthogy a dolog fontossága kívánja, hogy azzal tisztában legyünk, azért Perronevel még részletesen s behatólag nyomozni fogjuk : váljon a világi hatalom jogosan vindikálhatja-e magának a természeti házasságot, tekintve annak érvényes létrejöttét s fönmaradását vagyis lényegét? Perrone ezt kereken megtagadja a világi hatalomtól, midőn a házasságot három oldalról veszi fontolóra. Mindenek előtt azon viszonyban vizsgálja a házasságot, melyben az Istennel áll. Miután t. i. Isten maga a bűnbeesés előtt alapítá a házasságot és azt az egység s fölbonthatlanság által két legfőbb tulajdonnal ruházta föl, azért a positiv isteni jog szerénti házassági frigy létezett már akkor, midőn az állami szerkezetnek még híre sem volt; igen ama frigy minden állami alakulást megelőz, s így eme házassági viszony mint tisztán isteni intézmény tűnik elé, melyhez az állami vagyis világi hatalom egyáltalán semmi igényt sem tarthat. Azért egyedül Isten határozhatja meg, mily föltételek alatt jöhet az érvényesen létre, mite úgy a természeti törvény, mint a kinyilatkoztatásban foglalt positív isteni törvények által csakugyan meg is tett. És ha erre nézve valamit eldöntetlenül hagyott is, azért a világi hatalom nemcsak semmit sem állíthat föl a határozott isteni rendelet ellen, hanem még ezen határozatlanul hagyottat sem döntheti el törvényei által, amennyiben itt természeténél fogva szent és lelki dologról van szó ; a házasság tehát, mint ilyen, természetszerűleg csakis a lelki hatalom alatt áll, mely lelki hatalmat Isten az emberi társadalomban kezdettől fogva végig először a pátriárkák papságában, később az ó-szövetség törvényszerű papságában, végre az xij -szövetségben Krisztus egyházában állította föl. Tehát egyedül Istentől, legyen az közvetlenül vagy közvetve, az általa alapított lelki hatóság által származhatik azon törvényhozás, mely a házasság érvényes létrejöttét és jogos fönmaradását illetékesen tárgyalja, és pedig annál inkább, mivel Isten, mint fönnebb említve volt, a házasság szerzésénél egyszülött Fiának jövendő megtestesülését és az egyházzal való titok teljes egyesülését képletesen jelezni akarta és a házasságot az emberek szaporodására rendelte, kik az ő képmásai, egykor az ég örökösei s a menny magasztos országának lakói lennének, melynek alapköveit csak Isten tette le ; tehát ily fönséges czélra rendelte. Ugyanily eredményre jut Perrone, midőn a világi hatalom természetét, a házassággal szemben, veszi fontolóra. A világi hatalom ugyanis oly természetű, hogy annak tárgyát az alattvalók közjava képezi, amennyiben ezek a társadalom polgárai s tagjai, kiknek vezetésével s igazgatásával az állami hatóság van megbízva, de csak amennyire valami külső, külsőségbe vágó tárgyról van szó : mig a benső és egyéni ügy a világi kezelés és administratio körén kivül esik, miért is a világi hatóság alá nem tartozhatik. És ily benső ügy, ily lelkiismereti dolog a házassági frigy, mely a házassági egyesülést hozza létre ; mert a frigy tiszta benső akarati tett szüleménye, mely által valaki beleegyez, hogy egy más személyijel oly szorosan egyesüljön, hogy vele úgy szólván egygyé váljék, midőn ő testére való jogáról, tekintve a házassági közösséget, a másik részére lemond és viszont a másik rész lemondását fogadja, miből kölcsönös jogok és kötelmek származnak ; a házassági frigy tehát természetszerűleg nem állhat a világi hatóság alatt. Ezért szorítkoztak a pogány hatóságok házassági törvényei egyedül a házasság külső kiha-