Egri Egyházmegyei Közlöny, 1872 (4. évfolyam, 1-24. szám)

1872-01-16 / 2. szám

10­ lődését illeti: sajátságos, hogy ez elv először is egyházi téren lépett föl. A protestantismus szerént u. is azon hatalomnak, melyet az egyházi felsőbbség gyakorol, közvetlen forrása nem Krisz­tus, hanem a község; az „igehirdetők“ a község felhatalmazottai, kiknek csak azt szabad taníta­­niok és végrehajtatok, amit a község elfogad és megenged ; ha ezt nem teszik, a községnek joga van tőlök a hatalmat, megvonni és őket hivataluk­tól megfosztani. — A protestantismus után jött a jansenismus és ikertestvére, a febro­nia­ni­s­mus. A pápa — úgymond a jansenismus, — nem isteni jog erejénél fogva feje az egyháznak; hatalma közvetlenül nem Istentől, hanem az egyháztól származik; ő csak caput mi­nis­teriale, csak az egyház első minisztere, mert minden hatalmát az egyháztól nyeri, hogy azt az egyház nevében és megbízásából gyakorolja. A­­zért hozhat ugyan hithatározatokat, de ezek maguk­ban véve csak provisorius értékkel bírnak, általános kötelező erőre csak úgy emelkedvén, ha az egy­ház beegyezése hozzájárul. A püspökökkel szem­ben a pápa csak primus inter pares. Hatal­ma koránsem apostoli teljhatalom, hanem csak annyi, amennyit az egyház, egysége fentartása czéljából, ráruházni szükségesnek lát stb. Íme a népfölség elve egyházi téren, amennyiben az itt mégis érvényesíthető. l Egyházi térről azután nemsokára áthelyez­­kede­t ez elv az állambra is azon különbséggel mindazáltal, hogy míg munkássága előbbi terén tulajdonképen csak az egyházi hatalom közvet­­l­e­n isteni eredetéről szóló tant igyekvett megdön­­teni, addig az állam talaján rövid idő alatt a vég­letig — az atheis­musig fejlődött. Az „állam Isten nélkül,“ ez volt a gyümölcs, mely a népfölség fáján elültetői örömére megtermett. A népfölség elvének már H. Grotius ös­vényt nyitott államtanában, azt tanítván, hogy az állam alakulását bizonyos szerződésre kell vissza­vinnünk, melynél fogva az emberek nyíltan vagy hallgatagon megígérték, hogy annak, mit a társa­dalmi tagok többsége, vagy azon egyes, kire a hatalom a többség által ruháztatik, rendelni fog, meghódolandónak. Kimerítőbben taglalta ez elvet az angol Hobb­e­s Tam­á­s. Végkifejlődését azonban a népfölségről szóló tan Rousseau ál­lamjogi rendszerében találja, amint ezt nevezett szerző Contract social-jában előadja. Rous­seau szerint az államot az úgy nevezett „természeti állapot“ előzte meg, melyben az emberek korlát­lan szabadsággal és egymás közt minden össze­köttetés nélkül úgy éltek, mint vadak az erdőben. Azonban az önfentartás ösztöne s a felfelmerülő szükségletek arra kényteték őket, hogy egymással társadalmi összeköttetésbe lépjenek, mi a „társa­dalmi szerződés“ (contract social) által történt, mely szerződés szerént, minden egyes ember saját korlátlan szabadságát a községnek adta át, hogy azt más alakban, mint polgári szabadságot nyerje vissza, így jött létre az állam. Az állam tehát bi­zonyos erkölcsi testület, felruházva saját én-nel és saját akarattal, mely akarat ellentétben az „ös­­­szesek akaratával“ (volonté de tous), általános akaratnak (volonté générale) nevezendő. És ezen általános akarat az, melynek mindenki enge­delmeskedni tartozik, ez a legfőbb hatalom az állam­ban. Következéskép a nép, mint ilyen, a souve­rain és souverainitása ez általános akaratban nyer kifejezést. A souverainitás tulajdonképi ténykedése a törvényhozás ; eszerint a törvények csak az álta­lános népakarat nyilvánulásai s azért mindig igazságosak, mert az állam, mint olyan, önmaga iránt igazságtalan nem lehet. A souverainitás el­­idegeníthetlen tulajdona a népnek, melyről , ha akar, sem mondhat le. — Látnivaló, hogy e rend­szerben Isten és az államhatalom közt legcseké­­lyebb összeköttetés sincs; itt a hatalomnak csak egy forrása van — a népakarat. Azonban, hogy a törvényhozásban nyilvá­nuló népakarat hatálytalan ne maradjon, a népnek egy concret s­z­e­mély­i­s­égr­ő­l kell gondoskod­nia, melynek feladata legyen a népfelség által alko­tott törvényeket végrehajtani vagyis más szavakkal: gondoskodnia kell uralkodóról, kormány­ról. Ebben Rousseau egyetért Hobessel. Míg azon­ban Hobbes az uralkodó kinevezését egy új, úgy nevezett hódolati szerződéstől teszi függővé, Rous­seau szerint az uralkodó választása és bármely hivatalnok kinevezése között semmi kü­lönbség, — és ép­p pont az, mely által a népfölség elmélete a netovábbat elérte. E tan szerént tehát az államfő nem egyéb a fölséges nép első hivatal­nokánál; a nép megbízását bármely perczben visszaveheti tőle, azaz úgy bánhatik vele, mint bánik az ur szolgájával, kit joga van akármikor elbocsátani, ha kötelmét nem teljesíti. Azon esetre, ha az államfő az executiván kívül a törvényho­zásba is beavatkozni s így a tulajdonképi souve­­rainitást bitorolni merészkednék, ipso facto elveszti megbízatását. Rousseau ez előadott népfölségtana koránsem maradt elszigetelt jelenség; a 18. század romlott társadalma hévvel karolta fel e tant úgyannyira,

Next