Egri Egyházmegyei Közlöny, 1872 (4. évfolyam, 1-24. szám)

1872-06-01 / 11. szám

Negyedik évfolyam. 11. szám. Eger, 1872. Junius 1. ______ _________________________________ EGRI EGYHÁZMEGYEI KÖZLÖNY. Tartalom : A kajk papság vallási lefolyásának tényezői. — A gyóntatás köréből. — A gyöngyösi nő-kolostorok. — Uradalom. — Egyház­megyénk és hitélete köréből. — Vegyesek. Megjelenik : minden h­ó 1-én és 16-án iy2 íven. Az előfizetési díj és a lapot érdeklő minden közlemény e czím alatt: „Az Egri Egyházmegyei Közlöny szerkesztőségének Egerben, az érseki finöveldében“ küldendők. Egész évre 3 frt. Fél évre 1 frt 50 kr.­­ Előfizetés : A kath. papság vallási befolyásának tényezői. (Folytatás.) Mellesleg­ megemlítünk itt egy más megszív­lelendő tényt. Az idők hagyományai, az összes népek szokásai igazolják, hogy a természeti ösz­tön bizonyos neme távol óhajtá mindig a vallás szolgálatára szentelt egyéneket az érzéki élveze­tektől. Ez ösztönben mély bölcseség nyilvánul, melyet csak a megvakult szellem vagy megrom­lott szív ismerhet félre. A katholicismus mint mindenütt, úgy itt is fényes bizonyítékot nyújt isteni eredetéről, midőn oly gondolatot valósít meg, mely más vallásoknál csak csirájában volt meg ; midőn magához kapcsolja s eredeti szép­ségének visszaadja mindazt, mi az emberi nem gyakran elferdített hagyományaiban mint igaz, szép és jó létezett. Olvassuk a népek vallástörté­netét és mindenütt fel fogjuk találni a viszonyt ki­sebb nagyobb mérvben a vallás szolgái és az ér­zéki elvekről való lemondás között; mindenütt észre fogjuk venni ugyanazon nézetet azon mély harmóniára vonatkozólag, melynek a szív tiszta­sága s az áldozat bemutatása között léteznie kell. Az Isten lelke által vezetett kath. egyháznak vala föntartva, hogy a világnak e tekintetben legfönségesebb példaképet nyújtson, fiainak egyik jelentékeny számú osztályágát szabálylyá tevén, mit az evangélium csak tanácskép ajánl ; neki volt föntartva a papság méltóságát úgyszólván az angyalokéig emelni, kötelességéül szabván azon önmegtagadást, mit alig vélt kivihetőnek az em­beri bölcseség. És ki nem ismeri, ki nem érzi fönségét a szentély szolgájának, midőn az oltár előtt térdeire esve, a nép bűneiért imádkozva, a Mindenhatónak az engesztelő­ áldozatot bemutat­va, mint fensőbb természetű lény tűnik föl, távol mindazon kötelékektől, melyek másokat fogva tartanak? A tömjénfüst, mely kezeiből fölemelke­dik. az ima, mely szivéből jő, a szűziesség édes illatával vegyül ; s ha oltári szolgálatáról átme­gyünk egyéb kötelmeire, ha őt a hívekhezi egye­nes vonatkozásaiban szemléljük : ki nem látja, hogy mennyivel növekszik tekintélye, mennyivel nagyobb tiszteletet s bizalmat gerjeszt, ha a hívők gondolata e szent hivatalt illetőleg semmi földi elem, semmi ellentétes kép által nem zavartatik? Ha helyes fogalmat akarunk alkotni ama roppant hátrányról, melyet a házasság köteléke a klérus befolyását illetőleg előidézne: alkalmazzuk e föl­tételt egy nagy szent életére. Nézzük p. szalezi sz. Ferenczet, az imádság, a szent buzgalom ez emberét, e fáradhatlan papot nemes törekvéseiben, ki életének minden perczét Isten dicsőségére és embertársai javára szentelő ; vájjon ha a béke ezen angyalát, a világ e­rényét, a keresztény fe­lebaráti szeretet áldozatát, az isteni szeretet suga­raitól fölemésztett apostolt, kit most annyi erény, önmegtagadás és áldozat láttára csudálunk — a házasság kötelékei között képzeljük : nem fog-e szükségképen csökkenni iránta való tiszteletünk? már maga e képzelet behomályosítani látszik ezen égi képet, melyet lelkünk oly szent, oly édes gyönyörrel szemlél, u igen, mert e pontnál nem csupán az egyház által szabott kötelmet, de a természet szülte benső ösztönt, szükséget érezzük, hogy ennek így kell lennie. És hasztalan minden törekvés ily igazságok ellen harczra kelni. Ez igazságnak sajátlag nincs is érvekre szüksége, mert azokhoz tartozik, me­lyeket a szív által hamarább észreveszünk, mint értelmünkkel elfogadunk. Ily kérdéseknél nincs szükség philosoph-bíróra, hisz ezeknek vajmi gyakran érdekükben áll a legegyszerűbb igazsá­gok ellen is rendszeres hadat vezetni ; a philoso­­phiai száraz okoskodás határtalan részletezés és kicsinykedő analysisek által gyakran önmagát semmisíti meg. Mindazáltal nem félünk az Ítélet­től, nem utasítjuk vissza a józan emberi ész­nyt­

Next