Egri Egyházmegyei Közlöny, 1876 (8. évfolyam, 1-24. szám)

1876-07-01 / 13. szám

98 hogy e harczok vörös fonalként húzódnak végig a történelem lapjain. Hogy korunk is szintere, arénája az embe­riség nagyszerű eszmeharczának — azt nem an­­­nyira tudja, mint inkább érzi mindenki, ki esz­mélni és gondolkozni tud ; mert hisz e küzdelem, e harcz miaimái mintegy a légben úszkálnak, rejlenek ! — ki ignorálhatja, ki nem látja ez eszmeharczot, mely oly m­arquirozottan lép már­is szemünk elé ? ! Két szellem-óriás , két, egymással egészen ellentétes szellemi irány viv. küzd egymással élet­­halál-harczot korunk küzdő eszméinek circusában. Meg kell neveznünk valódi néven e két szel­lem­óriást. Nevük : supernaturalismus és ma­­terialismus! Miért küzdenek ezek ? Sarkalatos elvi ellentét, mint roppant, áthi­­dalhatlan űr, tátong a kettő között. Compro­­missumokra lépni, pactálni, egyezkedni ezek nem képesek. Tűz és víz, víz és olaj nem egyesül­hetnek , nem békülhetnek ki egymással soha — de soha ! A supernaturalismus, mint az is­teni kinyilatkoztatáson, egy személyes Isten, és a lélek halhatatlanságának hitén alapuló positiv tanok összege, — mely tanoknak fő, illetőleg egyedül jogositott depositáriusa a róm­. kath. egy­ház — küzd, harczol az emberiség földi boldo­­gitása — és a lelkek üdvözlésének magasztos czéljáért fogytig­­ küzd a végsőig. A supernatu­ralismus boldogítani, emelni, fejleszteni akarja az emberiséget a kereszténység által lerakott ma­gasztos társadalmi alapokon. Ez tehát, midőn fejleszt és javít, egyszersmind conservál, de nem rombol. Egyik kézzel javítja, igazgatja a társa­dalom hiányos állapotait, s gyógyítja annak be­tegségeit — a másikkal pedig az égre mutatván hangosan mondja : „Sursum corda!!“ — A supernaturalismus jogfogalmainknak — miután azok mindig vallásos eszméinken alap­szanak — szilárd alapja, és államéletünknek er­kölcsi biztosítéka. Ugyanazért a supernaturalismus hite nélkül mai államszerkezetünk és társadalmunk egy pillanatra sem képzelhető. A m­aterialismus­? Oh, ez egy egé­szen más világ, más régió ! — »Egy személyes, a természeten kívül álló, mindent alkotó és fön­­tartó Isten nincs. Az Isten nem egyéb, mint az ős-természet, s annak mindent létrehozó ős­erői. Ennélfogva túlvilág sincs. „A földön van menny­országod és poklod. A föld legyen minden tö­rekvéseid végczélja, ez legyen vágyaidnak non plus­­ultrája. Azt higgjed, amit látsz, és amit kézzel foghatsz. Egyébként a tudásnak, a haladás-, fölvilágosodás- és tudománynak nincs a hitre szüksége , különben a hit a tudatlanoknak, együ­­gyüeknek, bárgyaknak és gyermekeknek való. Az emberiség fölvilágosult része kinőtt már a hit békéiből.“ Ez, s ilyen körülbelül a materialist­i­­c­u­s világnézlet. Nagyon természetes, hogy ezen materialisti­­cus világnézlet mellett a keresztény alapokra le­rakott régi társadalmi rend meg nem állhat. Egy személyes Isten hitének megdöntésével okvetlenül megdől a vallás — és ezzel kihull azon talpkő, melyre a mai társadalmi rend és tekintély elve építve van. A materialismus korántsem conser­­válni, de bontani és rombolni akar, kezdve az alapoktól, felforgatni gyökerestül, — hogy a régi keresztény társadalom feldúlt, széthányt romjain kezdjen, építsen magának egy új társadalmat. És ezzel eljutottunk a materialismus szülöt­téhez , a modern anyagelvi libera­li­z­m­­u­s­h­o­z. Ezen modern liberalismusnak az anyja, a forrás, honnét ered, nem más, mint maga a fön­tebb érintett materialismus. Ez azon dol­gozik, hogy átváltoztassa, egészen újjá alakítsa, és­pedig fölismerhetetlenül, a keresz­tény alapokra lerakott társadalmi rendet. Ezen ördögi művének keresztülvitelében leg­nagyobb akadály, legélesebb szálka természetesen a kereszténység, illetőleg a katholicismus. Mi ter­mészetesebb tehát, mint hogy ez ellen irányozza Armstrong­ ágyainak teljesen fölszerelt pusztító ütegeit ? Nagyon jól tudja ő, hogy a mai ke­resztény társadalom a katholicismuson, mint ala­pon nyugszik. Kérdhetné mégis valaki, hogy vájjon a mo­dern liberalismus miért támad, miért lázad min­den ereje s igyekezetével különösen a katholi­cismus, miért nem a többi keresztény vallásfele­kezetek ellen is­­? ! — A felelet e kérdésre igen könnyű és egyszerű. — Azért nevezetesen, mert minden keresztény vallásfelekezetnek , minden, bármi néven nevezendő keresztény sec­ának él­tető, tápláló talaja a katholicismus termékeny földe, — onnét, abból szívják azok minden élet­­nedvöket. Vedd el alóluk a talajt, döntsd meg a katholicismust, és ők — hiszik vagy nem hi­szik ez állítás igazságát — mégis mindenesetre elhalnak, kiszáradnak ! „A protestantismus mint merő negatio, csak addig létezhetik, míg az álli-

Next