Egri Egyházmegyei Közlöny, 1919 (51. évfolyam, 1-14. szám)

1919-04-16 / 8. szám

58 EGRI EGYHÁZMEGYEI KÖZLÖNY mutatja az életet és sejteti egyszersmind a lelkében tomboló gyötrelmek óriási voltát. Szemei már elho­mályosodtak a sok sírástól és mégis egyre zokog, ar­cát búsan tenyerébe rejtvén. Könnyei záporként om­lanak és mégsem képesek kioltani szive keserűségé­nek izzó máglyalángját, mely égeti, marja belsejét s nyugodni nem hagyja. Jeremiás az, a fájdalmak férfia, ki látta népe romlását s most zokogva siratja pusztulását. Ajkairól bánatosan röppen el a népek asszonyának sóhaja„Oh ti mindnyájan, kik átalmentek az uton, figyelmezzetek és lássátok, ha van-e fájdalom, mint az én fájdalmam ? !“ Lelke keserűsége teljesen leköti. Nem lát mást, csak a romokat. Nem hall semmit, csak azt, hogy messze északról ezernyi ajkak jajszavát, ezernyi láncok szi­­vettépő csörgését hozza az esti szellő, mely búsan belemarkol az olajfák sötéten imbolygó lombhajába, mire az zizegve fölsír és mélabúsan susogja Jeruzsá­lem fülébe a prófétának sokszor hallott, de mindan­­­nyiszor kikacagott szavát: Jeruzsálem, Jeruzsálem térj meg a te Uradhoz, Istenedhez! Ez alatt már késő éjre fordult. A korom sötét­ség mindent eltakart és csöndes harmóniába olvasz­totta a kiáltó ellentéteket. De Jeremiás még mindig ott ül és meg nem szűnő zokogása bús visszhangzásban kongva jár a romok fölött. Óh ti mindnyájan jöjjetek hát és lássátok, ha van-e fájdalom, mint az ő fájdalma ! * * * Jeremiás Manasses uralkodásának vége felé szü­letett a kis Anatól falucskában, melyet körülbelül másfél­­ órányi távolság választ el Jeruzsálemtől északra. Atyja Helciás volt, egyszerű pap, bár eredetileg főpapi csa­lád sarja. Családjuk eredete visszanyúlik egész Sala­monig. Egyik ősük ugyanis Éli utóda '■ Abhatár volt, kit Salamon megfosztott főpapi méltóságától. ') Reá és utódaira nézve tehát kiszáradt rőzse lett Áron kivi­rágzott vesszejének papi jelvénye. Ezentúl aztán Ana­­tólban éldegélt kis birtokán nagy egyszerűségben. Ezen papi ágnak volt zsenge hajtása, ifjú sarja Jeremiás. Gyermekéveit ő is itt töltötte Anatólban s bizo­nyára már ekkor megnyilatkoztak komolysággal, istenes jámborsággal telített szivének nemes érzelmei. Azon­ban ekkor még maga sem álmodta, hogy mily nagyra választotta ki őt az Úr. Hogy mily fontos és terhes hivatást kell majdan betöltenie. Ki is sejthette volna még akkor: élte ködlepte hajnalán, hogy mennyi fáj­dalom, mennyi szenvedés fogja megtépni azt a nemes szivet, mely már akkor annyira lángolt az Úr és népe iránt való szeretettől! Hogy ez a szív a fájdalmak és keserűségek tüzében fog emésztődni szüntelen, annyi boldogtalanság és keserv közepette! Ifjúsága éveiről — sajnos — igazán semmit sem tudunk. Ő maga könyvében gyermekkora fölött átsik­lik minden jel, minden szó nélkül s csak prófétává való meghívásával kezdi történetét. Ekk­or azonban már 18 — 20 éves ifjú lehetett. Josiás uralkodásának 13-ik évében csodálatos­képen szózatot hall belsejében: „Mielőtt alkottalak téged anyád méhében, ismertelek; és mielőtt kijöttél anyád méhéből, megszenteltelek téged s prófétául rendeltelek a nemzeteknek.“ ■) S mialatt lelke elmereng a szózat értelmén, lá­tomásban virágzó mandola ág jelenik meg lelki szeme előtt. Ebben jelképezi az Úr, hogy az Abiatár család­jának elszáradt „Áronvesszejét“ e késő unokában újra kivirágoztatja ; újra kedvébe fogadja az anatóti papi nemet e legifjabb sarjában. De még mást is jelentett e látomás. A mandola ág héber neve ugyanis kettős jelentésű; jelent először mandola-ágat, de jelentheti aztán azt is, hogy „éber“, s így szójáték folytán, mint őrködő, ébe­ren levő „vigyázó vessző“ az Úr gyorsan bekövet­kező büntetésének a jelképe. Mert valamint a mandola vessző virágzásnak indul már s így mintegy éberen őrködik már, mikor a többi fák még javában alusszák téli álmukat; vagy az Úr is akkor küldi az ébresztő próféta-szózatot, midőn a nép szivéből kifogyott az Isten iránt való szeretet, kivesztek az erkölcsök, tehát midőn zord dermettség s a bűn fagyos téli álma nyű­gözte le a lelkeket. Maga az Úr adja magyarázatát : „Jól láttad (hogy vigyázó vessző) mert vigyázok igémre, hogy cselekedjem azt.“ S hogy ez nem volt képzelődés, önámitás, hanem valóság, legjobban bizonyítja az a küzdés, mellyel Jeremiás el akarja magáról hárítani a prófétai tisztet. Ifjú korára, gyönge tehetetlenségére hivatkozik az Úrral szemben, jelezvén, hogy nem méltó, de még nem is képes oly magasztos s nagy fontosságú tisztség be­töltésére. De még,­­ mint Sanctius helyesen meg­jegyzi, más ok is aggasztotta a prófétát. Tudta ugyanis, hogy mi vár minden prófétára Ott voltak intő figyel­meztetésül a Manasses-féle próféta üldözések és ki­végzések. És valóban rettenetes idők voltak azok. Izrael ekkor már közel egy századév óta sínylődött az assur rabságban s Juda fölött is szüntelen ott függött Da­moklész kardja, ott lebegett a gyász sötét hollószár­nya s csak Isten irgalma tartotta még, hogy le nem csapott Sión fejére. •­ Kir. III. 2, 26. 8 k. Riessler : 3 old.­­) Jer. 1, 5.

Next