Egri Egyházmegyei Közlöny, 1920 (52. évfolyam, 1-18. szám)

1920-06-01 / 8. szám

Az uj Codex J. C. harmadik könyvének hatodik része foglalkozik az egyházi vagyonnal (1495 — 1551. can.) négy titulus alatt. Bennünket a két első érdekel. Az egyik az egyházi javak szerzésére, a másik az egyházi javak kezelésére vonatkozó kánonokat tartal­mazza. Ezeket megelőzi egy általános bevezető rész. Ennek első kánonja tömör, szabatos fogalmazásban megállapítja, hogy az egyháznak veleszületett joga van földi javak szerzéséhez és birtoklásához. Maga a kánon magyarul szóról-szóra így hangzik : ,.A katholikus egyháznak és az apostoli szentszéknek veleszületett joga van ahhoz, hogy szabadon és a világi hatalomtól függetlenül sajátos céljainak elérésére földi javakat szerezzen, birtokoljon, és ke­zelje.Ugyanezen kánon folytatólagosan a második paragrafusban ezt mondja: „Az egyes egyházaknak és az egyházi tekintély által létesített jogi személyeknek is joguk van gazdasági problémák, heti 1 óra), Varjas Sándor (Tár­sadalmi lélektan, heti 1 óra, Történelmi materializ­mus, heti 2 óra, Társadalmi erkölcstan, heti 1 óra). Komoly munkáról csak három előadónál lehet szó : Kovács Gábor dr.-nál, aki az ő nagyszerű tudá­sával, pontosságával, remek előadásával mindvégig élvezetes órákat nyújtott, aki nem nézett sem jobbra, sem balra, hanem valóban az ő kedves stúdiumát adta elő. Farkas Gejzánál, aki az ő agrárpolitikáját szintén tekintet nélkül a kommunizmusra, fejtegette, aki éppen olyan tájékozatlan volt a népmentő agrár­­rendeletek tömkelegében, akár mi magunk. Nagy Dé­­nesnél, aki az elméleti szociológia előadásait vévén át, mindvégig nagy tudással, érdekességgel és tapintattal tárgyalta a társadalomtudomány nagy kérdéseit. A munkarenddel kapcsolatban kell megemlítenünk azt, hogy Bolgár Elek, Czakó Ambró (valamikor az egri rendházban is működő apostata cisztercita), Szende Pál, Jászi Oszkár, Kőris Kálmán, Lukács György, Rónai Zoltán a szovjet másirányú megbízása folytán egyáltalán nem tartottak előadásokat, Varga Jenő csak néhányat, mert pénzügyi népbiztosi teendői a „tanítás­ban“ megakadályozták. (Hogy ez utóbbi úr a dikta­ * 59 EGRI EGYHÁZMEGYEI KÖZLÖNY­ ban más célokra is­ átruházandó a katholikusok egye­temét képviselő bizottságra.“ Midőn ilyen nézetekkel találkozunk még katho­­likus körökben is, időszerűnek látjuk az új kánonjog alapján megállapítani és kifejteni az egyház vagyon­jogának alapvető elveit és megcáfolni az ellenkező hamis tanokat, főképen pedig nálunk az 1918.-i novemberi álforradalom után láboa kapott azt a téves felfogást, amely majmolva a nagy francia forradalom nemzet­gyűlését, az egyházi javakat „nemzeti vagyon“-nak nyil­vánítja. * * * ahhoz, hogy a kánonok előírása szerint földi javakat szerezze­nek, birtokukban tartsanak és kezeljenek.“ Íme az alapvető elv. Ezzel ellenkező téves tant vallottak a középkorban bresciai Arnold, a délfrancia­­országi eretnekek, Marsilius Patavinus és Wikloff János. Ezek szerint Krisztus Urunk megtiltotta, hogy az egyház földi javakkal birjon. Bresciai Arnold be­járta Lombardia városait és azt hirdette, hogy a püs­pökök, papok és szerzetesek kezén lévő földi javak mind a világi fejedelmekéi, akik azokat csak jótéte­ményként, haszonélvezetre engedték át az egyháznak. Ő az első, aki az egyházi vagyonnal kapcsolatosan a fejedelmi abszolutizmust és az állami mindenhatóság eszméjét hangoztatta. Marsilius Patavinus pedig a kálvinista presbyterianus rendszer és a febronianizmus előfutára, mikor azt tanítja Defensor pacis című könyvé­ben, hogy minden egyházi hatalom a népnél van és ettől származott át a papságra. Újabban a liberálisok és az ú. n. regalisták ta­gadják az egyháznak veleszületett jogát a vagyon­szerzéshez és azt tartják, hogy az egyház tör­vényesen szerzett földi javakkal bírhat ugyan, de az egyház szerzési és birtoklási joga a világi hatalom, az állam engedményén, nem pedig isteni törvényen alapul. A középkori tévtanokat, az egyházi vagyont illetőleg, a konstanci zsinat kárhoztatta, az újabbkoriak téve­dését pedig IX. Pius pápa a Syllabus-ban, amelyet 1869-ben adott ki, a következő tétellel fejezi ki : Ecclesia non habet nativum ac legitimum ius acquirendi ac­turával mennyire megváltoztatta nézeteit, semmi sem mutatja jobban, mint első előadása, amelyen az állam pénzügyi terheinek könnyítéséről beszélvén, kifejezte azt a nézetét, hogy a hadikölcsönök megsemmisítésé­ről szó sem lehet, mert a kisemberek is nagy mérték­ben vásároltak hadikölcsönkötvényeket, nem önszántuk­ból ugyan, hanem a háborús uszítók ösztönzésére, kényszerítésére. A kisemberektől tehát, mint becsapott áldozatoktól, a hadikölcsönkötvényeket elvenni — lel­ketlen dolog lenne. Mikor aztán pénzügyi népbiztos lett — rögtön egészen más lett a gondolkodása !) Ugyancsak nem tartott előadást Pécsi Albert sem, akiről „borzasztó“ dolgokat suttogtak a beavatottak, a többek között azt is, hogy a szovjet választások al­kalmával letartóztatták, mert mindenáron polgári je­löltre akart leszavazni, így természetesen nem jehetett tanítani. A kimaradottak helyét egyelőre Schöplin Aladárral sikerült betöltetni, aki a magyar irodalom általános áttekintését adta, ő tudja, hogy miért. Mindenekelőtt a „jelentékenyebb“ előadókat fogom ismertetni. A szocialista előadók közül Varjas Sándor előadásai vezettek a tanfolyamon. Kis, igénytelen,

Next