Egri Népujság, 1873 (4. évfolyam, 1-52. szám)

1873-08-07 / 32. szám

250 szorult embert a lelketlen nyerészkedők s uzsorások körmei közül megmenteni. Néhány jóakaratu lelkes ember kell a gátra s lesz a községnek magtára, mely­ből kölcsön kaphatna a megszorult ember. Legkönnyebben menne az alapitás részvények utján; tudniillik egy-egy rész­vényes 10 vagy 20 mérő búzát vagy más gabona­félét adna be a magtárba. Megsza­­batnék, hogy a kölcsönvevő, mennyit tar­tozik mérsékelt kamat fejében fizetni. A kölcsönöket csakis jótállás mellett le­hetne adni, hogy a magtár kárt vagy hi­ányt ne szenvedne. Ami felesleges volna a magtárban, azt csakis a jó aratási ki­látás esetében, legfeljebb aratás előtt egy hónappal lehetne eladni. Ezek a főbb gondolatok, melyekből kiindulva, a kölcsön-magtárak megállapít­hatók. Még egyszer kérem a község lelke­sebb , s a nép javáért buzgó lakosait, gondolkozzanak a mondottak fölött. Kárát nem fogják vallani. Az iskolákról. Csiohádi. Gyakran volt már szó e kis lap hasábjain a népiskolákról, mint országunk emelkedésének fontos eszközeiről, melyek jó karban tartása, ügyes felszerelése és berendezése záloga egy jobb jövőnek, egy szebb kornak, melyről az én lelkem már oly régen álmodozik, s mely akkor köszönt be hozzánk, ha népünk józanul felvilá­gosodva, kedvelni fogja a hasznos ismereteket s okossá válik annyira, hogy sem a babona és ferde előítélet, sem a lelketlen csábítók mézes mázos szavai nem birnak kifogni rajta. E szép idő gyorsabb megérkezését eszkö­zölni az iskola vagyon hivatva. Igen ám, de melyik? hiszen most kétféle is található, tudni­illik: közös és nem közös, vagyis felekezeti. A közösöket felállítja a község maga erejéből, vagy ha nincs ereje, a kormány segélyével. A felekezetieket felállítják a vallás­felekezetek sa­ját jó akaratjukból és saját jó pénzökön. A különbség aztán a kettő között az, hogy a közösbe minden vallású gyermek járhat, a ta­nító bármely felekezethez tartozhatik, és a fő­szabály az, hogy senkinek a vallásával nem tö­rődik az iskola, melyben a gyermekek nem imádkozhatnak, mert például: a katholikus imád­ságon megbotránkozhatnék a zsidó, vagy kálvi­nista gyermek. — A felekezeti iskolába is jár­hat akármily vallású gyermek, de a tanító csak oly vallású lehet, milyen vallása van a feleke­­zetnek, mely az iskolát feltartja; a vallástaní­tásra, az isteniekre átalában gond fordíttatik, nehogy értelmes fővel, de erkölcstelen vad szív­vel lépjenek ki egykor az iskolából a gyerme­kek az életbe. E különféleségét az iskoláknak az 1868. évi 38. törvényczikkely hozta be; pedig mily jó lett volna, ha soha meg nem születik. Ez a törvény volt oka, hogy a felekezetek összevesz­tek egym­ás közt, a kormán­­nyal s igazán cso­dálatos, hogy e zűrzavarban, mint sok bába közt a gyermek, el nem veszett az iskola. Azt meghatározni : melyik iskola jobb ? most nem szándékom; meghatározza már azt maga az élet; én egy egészen más oldalról aka­rom megközelíteni ezt az ügyet, ahhoz veszek most lélekzetet. A katholikusok az iskolatörvény megalko­tása után mint egy ember keltek fel jogaik vé­delmére; határozott szavakban tiltakoztak né­mely túlbuzgó kormány­hivatalnok azon helyte­len eljárása ellen, mel­lyel minél több iskolát akart elcsípni a katolikusoktól, hogy azokat közösekké tegye. Édes Istenem! mily lármát csináltak erre az újság­firkászok, hogy szidták, piszkolták a katolikusokat, szemekre hányva, hogy nem tisztelik a törvényt, mert nem engedelmesked­nek intézkedéseinek. A katholikusok nem tűr­ték némán e gyalázkodást, az ő lapjaik felel­tek a támadásokra s az igaz jogért még erő­sebben folyt a harcz. Eközben az üldözötteknek alkalmok jön körültekinteni s íme : látják, hogy protestáns atyánkfiainak , bár ők is a magyar haza polgá­rai, eszükbe sem jut, hogy a törvény intézkedé­seivel törődjenek, az iskolákat megtartják a régi állapotban s nem engednek csak egyet sem el­

Next