Egri Népujság, 1920 (27. évfolyam, 1-300. szám)

1920-06-03 / 126. szám

■XVIII. évfolyam 126. szám. Cent.: E. 257 1920. __Eger, 1920. Junius 5. Csütörtök. EGR Előfizetési dijak postai szállítással:­gész évre 200 K. — Fél évre 100 K. N egyed évre 50 K. — Egy hóra 18 K. - Egy szám­ára 60 fillér. POLITIKAI NAPILAP. Felelős szerkesztő: Barsg Károly dr. Szerkesztőség: Eg­er, Líceum Kiadóhivatal: Liceu­m­ nyomda Telefon­sz?m 11. Űrnapján hivő lélek áhitatával köszöntjük a köztünk la­­któ Krisztust. Térdünk a porba hajlik, tekinte­­tnk ég felé emelkedik. A lelkünkben pünkösdi íz, az ajkunk diadalmasan­­ ünnepli az Egyház mnnszával, hogy »a kenyér, mely él és éltet, juttatik ma itt nekünk«. Ugyanezen órákban egy halálosan szomorú eputáció száll ki a franciák földjén: a magyar dldöttség, melynek a békeszerződést alá kell­nia. Tárt ajtókkal várja őket a Nagy Trianon s i palotát födi fekete posztó«. Egy ezeréves ;rizetet akarnak ott ma eltemetni. A vértanuk kora elevenedik meg emlék^ze­­inkben. Lelkökben törhetetlen bizalommal men­­k a kínos halálba mártírjaink s győzelmi dal kadt az ajkukon. A halál képeivel próbálták rémíteni őket, de semmi sem tudta bennük el­­smályosítani a feltámadás hitét. Gyökerében tárták­­ kiirtani bennük a kereszténységet s uj­­vek­eerdeje szökkent sudárba kiomló vérük­­ omán. A magyar nemzet sorsát sem hosszú időre gja elintézni a versaillesi békeokmány. Egy élő , élni akaró nemzetet nem lehet papirsirba el­thetni ; ezer esztendős történetét nem lehet le­­­gadni; a Balkánt nem lehet tartósan reáültetni jó műveltségben messze fölötte álló, szabadság­­ra szokott nép büszke nyakára. A Húsvét hitével bízunk nemzeti jöven­­ünkben s pünkösdi lelkesedés hevít, hogy tere­­mmel és kitartással, önzetlenséggel és önfelál­­ozással munkálkodjunk kiépítésén. Nem a ha­lba megyünk, hanem a feltámadásba; nem fajulva rengést­ akarunk, de újjászületést. Mind­­yájan átérezzük, hogy a magyar nemzet most­lágtörténelmét i­­s tudjuk, hogy nagy elhatá­­rzásainkban velünk van Nagymagyarország min­­en szive dobbanása. A részeké is, melyek ma láncokat viselnek, ma érettük és helyettük is mi dolgozunk, ma is magyarország. Torzmagyarország a végvára a magyar nemzetnek. Minden magyar ember kettő elyett dolgozzék tehát és tíz helyett tűrjön. A győztes­ pedig kapja el a figyelmeztető hangot, melyet a kicsiny magyar sziget megkínzott népé­­ek imájából röpül szerte a világon: . . . memento, tantum esse sub fragmento, tantum toto regitur. A magyar nemzet oszthatatlan, törhetetlen s­zilárdan áll a maga talpalatnyi földjén, s egy­ééb jövőben bízik — rendületlenül! Dr. Kiss Sándor. Földmivesek (férfiak, városnegyedek zász­lója, két lobogó) első kántor, Cifranegyedi ifjú­­sági egyesület (zászló). — Maklár második ne­­­­­­gyed olvasóköre (zászló). Hatvan II. negyedi ol­­­­vasókör. Hatvan 111., IV. n. olvasókör, Mária-utcai olvasókör. — Kér. Szoc. (zászló). Egri földmives­­ ifjak Szt. Imre-köre. — Katholikus Legényegylet (zászló). Dobó asztaltársaság (zászló). Kér. Iparos­kör (zászló). Ácsok, kőmivesek zászlója. — Ta­kácsok zászlója. — Szűcsök zászlója. — Cipészek zászlója. — Csizmadiák zászlója. — Kádárok zászlója. Magyar szabók zászlója. — Férfi kon­gregációk. — Postások. — 2. kántor. —­ Szentol­­vasó-társulat (lobogó). Női kongregációk. — Mis­­siótársulat. —• Oltáregylet (lobogó). — Assisi szt. Ferenc harmadik rendje (lobogó). — Szt. Vince­­nővérek. — Angolkisasszonyok. — Férfi szerze­tesek (jog szerinti elhelyezkedésben). — Világi papság. — Virágot szóró leánykák. — Celebráns (két oldalt fáklyavivő negyedmesterek, olvasóköri tagok lámpákkal és díszőrség). — Katonai és polgári hatóságok képviselői, jogakadémia, férfiak és úri nők csoportja. — 3. kántor. — Női hí­vők csoportja. — A testületek nyolcas sorokban állanak fel. A körmenet iránya a következő: Az első oltár az érseki rezidencia főtemplomi frontján lévő bejáratnál lesz; a második oltár a Líceum bejáratánál; a Líceumtól az útvonallal szemben levő kanonoki ház felé halad a menet, ahol a harmadik oltár lesz, innét a plébániához megy, ahol a negyedik oltár lesz, a plébániától a tiszti­lak előtt levő útra fordul a menet a székesegy­ház felé. A körmenet útvonalán két oldalt sorfalat áll a katonaság és a tanuló-ifjúság a következő rendben: a székesegyház főbejáratától kezdve a főgimnázium, főreál, állami fiúpolgári, angolkis­asszonyok intézetei, állami polgári leányiskola, katholikus és állami elemi iskolák tanáraik veze­tése mellett. Az intézetek fél 9 órára elfoglalják helyeiket. A körmenet alatt az éneket a főgimnázium, tanítóképző, és a líceumi iskolák növendékeiből alakított énekkar vezeti, a hívek egyszerre ének­lik velük a következő énekeket: a székesegyháztól az első oltárig: Dicsérd Sión Megváltódat, az első oltártól a második oltárig: Üdvöz­­légy édes Jézusunk, a másodiktól a harmadik oltárig: Ez nagy szentség valóban, a harmadiktól a negyedik oltárig : 1­dvöz­légy Oltáriszentség, a negyedik oltártól a templomig: Zálogát adtad óh Jézus . . . Az énekeket a főgimnázium és tanítóképző énekkara kezdi és vele az egész körmenet együtt énekli. Kérjük a híveket, hogy a megállapított ren­det pontosan tartsák be, mindenki abba a cso­portba álljon be, amelyikhez tartozik. Akik egyik csoporthoz sem tartoznak, azok a tanuló ifjúság sorfala mögött maradjanak. A rend betartása szük­séges a körmenet szentségéhez és komolyságához. A bensőleg vallásos ember nem látványos­ságnak tekinti a körmenetet, hanem részt vesz abban. A cseh véderő. A komáromi 12. ezred átpártolt a lengyelekhez. Komáromból jelentik : Az ottani volt 12. közös gyalogezredet a tescheni zavargások kitörésekor a cseh hadügyminiszter a cseh-lengyel demarkációs vonal védelmére rendelte ki. A nagyobbrészt tót fiukból álló legénység a legelső alkalommal minden harc nélkül átadta az állásokat, s átpártolt a lengyelekhez. Az Urnapi körmenet rendje. I. A templomi rend. 1. A körmenetet szent mise előzi meg, mely órakor kezdődik. 2. A testületek elhelyezkedése a gyülekv­­éskor és a visszaérkezéskor is a főtemplomban következő: a) A szentélyben a lecke-oldalon levő pa­­pkban helyet foglalnak a papság és a férfi szer­­etetrendek; az evangéliumi oldalon az apácák. b) A templom hajójában a hatóságok és a­atonai tisztikar képviselői a szokott helyen. c) A kupola alatt, bemenet a jobb oldalon, z egyesületek zászlóik alatt, bal oldalon a kon­­regációk, oltáregylet, missziótársulat, énekkar és harmadik rend. II. A kör­menet rendje. A körmeneten résztvevők a következő sor onb­en haladnak: HÍREK, Eger, 1920. június 2. Szmrecsányi Lajos dr., a Move egri Sport­egyletének védnöke. Szerdán délelőtt 3 tagú küldöttség kereste fel Szmrecsányi Lajos dr., egri érseket, hogy a Move egri Sportegyletének véd­nökségét felajánlja. Az Érsek szívesen fogadta a küldöttséget, a védnökséget elfogadta és kijelen­tette, hogy a Sportegylet ügyét szivén fogja viselni. A magyar dal­­ a Hazáért. A magyar együttérzés ápolása. Az ellenséges diktátorok immár ránk erőszakolták a békét, amelynek tit­kos és kifejezett tendenciája az, hogy a testvért elválassza a testvértől, hogy széttépje a magyar összetartás láncát és szétrobbantsa a nemzeti érzésnek nemzetalkotó idegszálait. A »békét« sajnos nekünk így kell értelmeznünk és ha a mos­tanában olyan sokszor hangoztatott nemzetmentés­ből egy szervezet, egy alakulás valóban ki akarja venni a részét, legelsősorban is a nemzeti érzést, a testvéri megértést mindenáron, fáradtságot nem ismerve kell ébreszteni, szítani és fokozni. Az egri Koszorús Dalkör megértette az idők emez intését és célul tűzte ki a leghatásosabb eszköznek a felhasználását, a magyar dal szép­sége által való lelkesítést, mely a nemzeti érzés ébrentartására már a múltban is nagyon termé­kenynek bizonyult. — A Koszorús Dalkör pro­gram­­ba vette, hogy a nyár folyamán az egész megye területén vendégszerepléseket rendez, dal­­egyleteket alakít és felkelti az érdeklődést a ma­gyar énekművészet iránt mindenfelé. Nagy cél­jának elérésére rendezi ma az érsekkerti ünnepélyt és a Koronában tartandó reuuiót — amelynek fényes eredménye segítségével reméli elérni azt a nagyszerű hatást, amit hajdan csak a kuruc kesergők tudtak kiváltani a keserű lelkekből. A Dalkörnek ez a törekvése megérdemelné és el is nyeri a remélt sikert, mert soha nagyobb szükség nem volt még a dal nyomán fakadó és tettekre késztető magyar érzésre, mint a ránk köszöntő nehéz időkben. A nemes szivekhez! A proletárdiktatúra egyik mártírjának özvegye, Ruszó Jánosné tüdő­vészben sínylődik. Az áldozat iránti kegyeletből ne engedjük, hogy az övegy és családja nyomo­rogjon, betegségben szenvedjen. Adományok az Egri Népújság szerkesztőségébe küldendők. Távbeszélő előfizetési díjak felemelése: a kereskedelmi m. kir. Miniszter a távbeszélői előfizetési díjakat 1920- junius hó 1-től kezdődő­­leg a következőkben állapította meg: Rendes fő­állomás évi díja 1200 kor. Egy mellékállomással biró főállomás 1710 kor. 2—10 mellékállomással biró főállomás 1500 kor, és annyiszor 360 korona, ahány mellékállomás van bekapcsolva. Ha valaki a megváltozott díjtételek mellett távbeszélő állo­mását nem kívánja, folyó évi junius hó 10-ig fel­mondhat, mely esetben állomása azonnal leszerel­tetik és a leszerelés napjáig csak a régi díjakat fizeti. Azok, akik távbeszélőjüket az említett ha­táridőn belül nem mondják fel, az előfizetők so­rából később csak a szabályszerű felmondási idő betartása mellett léphetnek ki. Dr. Kresz Károly a Tébé titkára vasárnap délelőtt 1­, 11 órakor előadást tart a Városháza nagytermében „a békeszerződés gazdasági hatá­sairól . A kiváló szakember részt vett a béke­tárgyalások előkészítési munkálataiban, ismertette a békeszerződés kegyetlen intézkedéseit a Baross szövetségben, s a »Békeszerződés és a Kereske­delem« című­ értekezése nemrég hagyta el a saj­­­­tót. — Az előadás iránt nagy az érdeklődés.

Next