Egyenlőség, 1882 (1. évfolyam, 1-9. szám)

1882-11-26 / 4. szám

4. szám. Budapest. ISSÍI. november 2(3. szám.4. ■ EGYENLŐSÉG Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, V. terület, fürdő-utcza 4. sz. a h­or­i minden ki­lítemény intézd­ala. TÁRSADALMI HETILAP. SZERKESZTI: BOGDÁNYI MÓR. Előfizetési feltételek: Egész évre .... . . frt­­. — Félévre.................................... ת — Negyedévre...................................1.50 Kgryos szám ára 12 kr. Az Egyenlőség me­g­jele­n­i­k m­inde­n v­a­s­á­r­­n­a­p. Kétezeregyszázhetvennégy választó. Megtörtént. A tapolczai választó­kerület 2174 mondd kétezeregyszázhetvennégy választója aláírt egy kérvényt a képviselőházhoz, a­melyben a derék honfiak nem követelnek egyebet, mint a zsidó emanczipáczió eltörlését. Bezzeg a római jog úgy tartotta, hogy ne bis in idem, azaz nem kell ugyanazt a dolgot kétszer követelni és miután tavaly az ország egynéhány r. kath­. esperessége már megjárta ha­­sonló tartalmú kérvényével, úgy illett volna, hogy az ilyes kérvény újra be ne adassék. De tudvalevőleg vannak emberek, a­kik nem igen törődnek azzal, ami illett volna és a magyar­­országi antiszemita párt pápája és főhadvezére, a modern keresztes hadjárat Amiensi Péterje sat. sat., Istóczy Győző csakugyan beadta a derék 2174 tapolczai választó még dere­­kabb kérvényét. Egy perczig sem akarunk kételkedni abban, hogy a 2174 hazafi, a­ki a kérvényt aláírta, mind hazafi­ és vá­­lasztó egyaránt, valamint abban sem, hogy nekik blikik­, ha ״ ellenségeik a világszabadság és humanizmus zászlói alól fejeikre indítják a vallási türelmetlenség és keleties barbarizmus mél­­tatlan vádját“, de abban már csak Tamások vagyunk, várjon elolvasta-e mind a kétezeregyszázhetvennégy választó azt, a­mit aláírt, és vájjon van-e nekik tudomásuk a kérvénynek hord­erejéről, vájjon van-e nekik sejtelmük arról, hogy kér­­vényükkel ki akarják szedni egyik sarkkövét ama magasz­­tos épületnek, a­melyet a magyar haza a dicső negy­vennyolcz­­nak köszön. Ama 2174 tapolczai választó közül alkalmasint van olyan is, a­ki 1848 előtt nem az volt. Hát hogy tetszenék ezeknek, ha akadna más 2174 választó, a­kik őket választó­képességüktől meg akarnák fosztani; hogy tetszenék nekik, ha akadna egy pár száz főm­, a­ki arra törekednék, hogy a fölszabadult föld mi­velő nyakát visszahajtaná a jobbágyi iga alá? Milyen benyomást tenne reájuk, ha arról volna szó, hogy a nemesek előjogai, kiváltságai újra életbe lépjenek, hogy a Lelkes gazda fizessen újra tizedet a papnak, kilencze­­det a földes urnak, fej- és egyéb adókat az államnak, hogy a földes­úr jogában álljon, őt elkergetni a földről, a­melyet maga is, apja is, nagyapja és dédapja is verejtékével ázta­­tott, hogy legyen megint úri szék, megint deres és olvasat­­lan huszonöt; hogy tetszenék neki, ha fiát megint elvinnék nyolc­, tíz esztendőre Talliánországba, az óperencziás tenge­­ren túli tartományokba, a­hol elszokik az édes anyanyelvétől, el­honi szokásaitól és nemzeti erkölcseitől ? Szóval, hogy tetszenék a tapolczai kerületbeli választóknak, ha visszaállít­­tatnék a régi rend, a­melyben a paraszt élete 40 márkát, szabadsága pedig mit sem ért? Pedig a derék kérvényezők, kik a zsidót meg akarják fosztani állampolgári jogaiktól, a­kik el akarják őket tiltani az ingatlan vagyon szerezhetésétől s bírhatásától, a­kik vis­­sza akarnak állítani egy darab középkort, azok nem lehet­­nek meglepetve, ha akadnak mások, akik a középkor egyéb részeit is áhítozzák. Mert csak egy szabadság van és a sza­­badságnak e­g­y faja. Ha az egyik neki megy a fának fejszé­­vel, a másik is teheti. A derék tapolczai kerületben választók közt olyanok is lesznek talán, a kik valami mesterséget ta­­nultak volt és a kiknek nem volt szabad mesterségüket■ űzni, mert nem tartoztak a czéhhez. Lám, ezeknek hogy tetszenék az, ha a régi czéh­eket visszaállítnák, és őket most is elütnék mesterségük üzhetésétől. És bit van a 2174 választó közt egynéhány lutheránus is ,hogy tetszenék az nekik, ha az 1701. előtti idők visszatérnének és országszerte hangzanék a jelszó: ״nti lutherani comburantur! A lutheránusok pedig egy siesse­­nek el!“ És ugy van az minden téren. Vagy van szabadság valamely országban, vagy nincsen. Ha van, ugy az közjó és köztulajdon, olyan mint a nap, mely világit valamennyi élő­lénynek; vagy nincsen, és akkor csak nagyon kevésnek jut világító, melegítő sugaraiból és akkor a tapolczai kerület bizony nem ékeskedhetik 2174 választóval. Vagy van egyen­­lőség, a­mely kiterjed a haza valamennyi lakosára egyaránt, vagy nincsen és akkor nemcsak zsidó és keresztény közt létezik különbség, hanem katholikus és protestáns közt is. Csak oda kell tenni a kerek golyóbist a meredek lejtőre, alágurul az magától is, de ember ha azt nem tudja, vájjon hol a megállója. És vagy van végül testvériség vagy nincsen. Tia van, akkor virágzik a társadalom, erős a haza, tömör egységet képez a nemzet, vagy nincsen, és fegyvert fog testvér a testvér ellen és ki a megmondhatója, vájjon hol ér határt az a bel­viszály, a feloszlás és felbomlás? Hja, kedves tapolczabeliek, aláírástokkal jó fát bizony nem raktatok a tűzre. Hazudott az nektek, a­ki azzal biz­­tatott, hogy a magyar társadalom keretén belül a zsidó faj'־ nak helye nincsen, mert e hazában lelkesebb és a magyar nemzethez jobban ragaszkodó faj nincsen, mint épen a zsidó, hazudtak nektek, a­kik azt mondták, hogy a zsidó titeket tisztátalanoknak néz, mert szántszándékkal és aljas furfang­­gal a palesztinai zsidót azonosították saját zsidó polgártár­­saitokkal; hazudtak nektek, a­kik azzal rágalmazták a zsidó­­kat, hogy azok ״ morálja“ eltér a tietektől, mert vallásuk s erkölcsük a tiszta emberiességen alapszik úgy, mint a tie­­tek; és a legveszedelmesebb furfanggal éltek az aláirzatok kér­­vény szerzői, midőn a zsidóknak az ingatlan vagyon birhatá­­sátóli eltiltatását veletek követeltetik. Mert ha csakugyan van mód rá, hogy a­ zsidó veszedelmes lehet arra az országra, a melyben él, az csak akkor lehet, ha a gazdálkodástól elütik és a kereskedelem kizárólagos tízesére visszaterelik. És minél jobban összenő a zsidó a magyar földdel, annál édesebb számára a magyar haza is; azért ne bántsátok a magyar gazdát, ha zsidó is, és ne bántsátok a zsidót, ha mind­­járt gazda is. És ne búslakodjatok, kedves tapolczabeli válasz. A mai szám tizenkét oldalra terjed.

Next