Egyenlőség, 1882 (1. évfolyam, 1-9. szám)
1882-11-26 / 4. szám
4. szám. Budapest. ISSÍI. november 2(3. szám.4. ■ EGYENLŐSÉG Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, V. terület, fürdő-utcza 4. sz. a hori minden kilítemény intézdala. TÁRSADALMI HETILAP. SZERKESZTI: BOGDÁNYI MÓR. Előfizetési feltételek: Egész évre .... . . frt. — Félévre.................................... ת — Negyedévre...................................1.50 Kgryos szám ára 12 kr. Az Egyenlőség megjelenik minden vasárnap. Kétezeregyszázhetvennégy választó. Megtörtént. A tapolczai választókerület 2174 mondd kétezeregyszázhetvennégy választója aláírt egy kérvényt a képviselőházhoz, amelyben a derék honfiak nem követelnek egyebet, mint a zsidó emanczipáczió eltörlését. Bezzeg a római jog úgy tartotta, hogy ne bis in idem, azaz nem kell ugyanazt a dolgot kétszer követelni és miután tavaly az ország egynéhány r. kath. esperessége már megjárta hasonló tartalmú kérvényével, úgy illett volna, hogy az ilyes kérvény újra be ne adassék. De tudvalevőleg vannak emberek, akik nem igen törődnek azzal, ami illett volna és a magyarországi antiszemita párt pápája és főhadvezére, a modern keresztes hadjárat Amiensi Péterje sat. sat., Istóczy Győző csakugyan beadta a derék 2174 tapolczai választó még derekabb kérvényét. Egy perczig sem akarunk kételkedni abban, hogy a 2174 hazafi, aki a kérvényt aláírta, mind hazafi és választó egyaránt, valamint abban sem, hogy nekik blikik, ha ״ ellenségeik a világszabadság és humanizmus zászlói alól fejeikre indítják a vallási türelmetlenség és keleties barbarizmus méltatlan vádját“, de abban már csak Tamások vagyunk, várjon elolvasta-e mind a kétezeregyszázhetvennégy választó azt, amit aláírt, és vájjon van-e nekik tudomásuk a kérvénynek horderejéről, vájjon van-e nekik sejtelmük arról, hogy kérvényükkel ki akarják szedni egyik sarkkövét ama magasztos épületnek, amelyet a magyar haza a dicső negyvennyolcznak köszön. Ama 2174 tapolczai választó közül alkalmasint van olyan is, aki 1848 előtt nem az volt. Hát hogy tetszenék ezeknek, ha akadna más 2174 választó, akik őket választóképességüktől meg akarnák fosztani; hogy tetszenék nekik, ha akadna egy pár száz főm, aki arra törekednék, hogy a fölszabadult föld mivelő nyakát visszahajtaná a jobbágyi iga alá? Milyen benyomást tenne reájuk, ha arról volna szó, hogy a nemesek előjogai, kiváltságai újra életbe lépjenek, hogy a Lelkes gazda fizessen újra tizedet a papnak, kilenczedet a földes urnak, fej- és egyéb adókat az államnak, hogy a földesúr jogában álljon, őt elkergetni a földről, amelyet maga is, apja is, nagyapja és dédapja is verejtékével áztatott, hogy legyen megint úri szék, megint deres és olvasatlan huszonöt; hogy tetszenék neki, ha fiát megint elvinnék nyolc, tíz esztendőre Talliánországba, az óperencziás tengeren túli tartományokba, ahol elszokik az édes anyanyelvétől, elhoni szokásaitól és nemzeti erkölcseitől ? Szóval, hogy tetszenék a tapolczai kerületbeli választóknak, ha visszaállíttatnék a régi rend, amelyben a paraszt élete 40 márkát, szabadsága pedig mit sem ért? Pedig a derék kérvényezők, kik a zsidót meg akarják fosztani állampolgári jogaiktól, akik el akarják őket tiltani az ingatlan vagyon szerezhetésétől s bírhatásától, akik vissza akarnak állítani egy darab középkort, azok nem lehetnek meglepetve, ha akadnak mások, akik a középkor egyéb részeit is áhítozzák. Mert csak egy szabadság van és a szabadságnak egy faja. Ha az egyik neki megy a fának fejszével, a másik is teheti. A derék tapolczai kerületben választók közt olyanok is lesznek talán, a kik valami mesterséget tanultak volt és a kiknek nem volt szabad mesterségüket■ űzni, mert nem tartoztak a czéhhez. Lám, ezeknek hogy tetszenék az, ha a régi czéheket visszaállítnák, és őket most is elütnék mesterségük üzhetésétől. És bit van a 2174 választó közt egynéhány lutheránus is ,hogy tetszenék az nekik, ha az 1701. előtti idők visszatérnének és országszerte hangzanék a jelszó: ״nti lutherani comburantur! A lutheránusok pedig egy siessenek el!“ És ugy van az minden téren. Vagy van szabadság valamely országban, vagy nincsen. Ha van, ugy az közjó és köztulajdon, olyan mint a nap, mely világit valamennyi élőlénynek; vagy nincsen, és akkor csak nagyon kevésnek jut világító, melegítő sugaraiból és akkor a tapolczai kerület bizony nem ékeskedhetik 2174 választóval. Vagy van egyenlőség, amely kiterjed a haza valamennyi lakosára egyaránt, vagy nincsen és akkor nemcsak zsidó és keresztény közt létezik különbség, hanem katholikus és protestáns közt is. Csak oda kell tenni a kerek golyóbist a meredek lejtőre, alágurul az magától is, de ember ha azt nem tudja, vájjon hol a megállója. És vagy van végül testvériség vagy nincsen. Tia van, akkor virágzik a társadalom, erős a haza, tömör egységet képez a nemzet, vagy nincsen, és fegyvert fog testvér a testvér ellen és ki a megmondhatója, vájjon hol ér határt az a belviszály, a feloszlás és felbomlás? Hja, kedves tapolczabeliek, aláírástokkal jó fát bizony nem raktatok a tűzre. Hazudott az nektek, aki azzal biztatott, hogy a magyar társadalom keretén belül a zsidó faj'־ nak helye nincsen, mert e hazában lelkesebb és a magyar nemzethez jobban ragaszkodó faj nincsen, mint épen a zsidó, hazudtak nektek, akik azt mondták, hogy a zsidó titeket tisztátalanoknak néz, mert szántszándékkal és aljas furfanggal a palesztinai zsidót azonosították saját zsidó polgártársaitokkal; hazudtak nektek, akik azzal rágalmazták a zsidókat, hogy azok ״ morálja“ eltér a tietektől, mert vallásuk s erkölcsük a tiszta emberiességen alapszik úgy, mint a tietek; és a legveszedelmesebb furfanggal éltek az aláirzatok kérvény szerzői, midőn a zsidóknak az ingatlan vagyon birhatásátóli eltiltatását veletek követeltetik. Mert ha csakugyan van mód rá, hogy a zsidó veszedelmes lehet arra az országra, a melyben él, az csak akkor lehet, ha a gazdálkodástól elütik és a kereskedelem kizárólagos tízesére visszaterelik. És minél jobban összenő a zsidó a magyar földdel, annál édesebb számára a magyar haza is; azért ne bántsátok a magyar gazdát, ha zsidó is, és ne bántsátok a zsidót, ha mindjárt gazda is. És ne búslakodjatok, kedves tapolczabeli válasz. A mai szám tizenkét oldalra terjed.