Egyenlőség, 1884 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1884-01-06 / 1. szám

annak a véleménynek adnak kifejezést, hogy hát mégis nagy igazságtalanság a zsidókra fogni minden gonosz­­ságot, mert bizony van Kunczlut máshol is. A képmu­­­tatás e­gy kétszínű játékával a józanabb olvasókat akarják befonni, mert hát a legdühösebb antiszemita lap is szí­­vesen fogad előfizetési díjt úgynevezett filoszemita ka­landoktól. _ Csak egy tényt akarunk felhozni, a­mely múlt héten történt és a­mely roppant felháborodást keltett minden emberben a kinek életczélja nem egyedül az előfizetőfogdosás. A Budapesti Hírlap múlt héten, szombaton, egy czikket közölt a vezérczik után, tehát olyan helyen a­hol rendesen a legkomolyabb politikai és társadalmi kérdéseket szokták megvitatni, a­mely czikk­­ben nem volt kevesebbről szó, mint hogy három vár­­megye titkos antiszemita szövetkezetre egyesült és­­ hog­y e szövetkezet milyen nagyszerű szervezéssel bír, olyan szervezéssel, mely a sikert minden kétség fölé helyezi. A B.­FZ. aztán elmondja, hogy a siker miké­­pen vön elérve és hogyan kell eljárni a jövőre, hogy az agitáczió még nagyobb dimenziókat nyerjen E czikkel, melynek minden sorából kibúvik az antisze­­mita bujtogatás rókakörme, állítólag valaki — B . . . g d' . . . r — küldte Pécsről, a­ki kísérő soraiban ál­­lítólag egész nevét tette ki és hozzá még » ős polgári állását* is megjelölte. Hogy e czikkben milyen rém­­séges dolgok mondattak el, annak megítélésére csak annyit hozunk fel, hogy még a Függetlenség is siep­­telenségnek deklarálta őket, de a B. H. mégis kiadta a czikket, mert szolgálatot akart tenni eme közzété­­tellel az antiszemitáknak és mindazoknak, a­kik a hecczet szeretik, másrészt pedig útmutatást akart nyílí­­tani a zsidóellenes banda vezéreinek, hogy mikép le­­hetne egy erős, győzelmes magyar antiszemita szövet׳ kezetet létrehozni. A Függetlenség rögtön észrevette, hogy e közle־ mény érdekeibe ütközik, mert elidegenheti tőle azokat az előfizetőket, akik e szép szervezkedési terveze­­tét az antiszemitizmus hivatalos közlönyétől a­­Függet­­lenségtől és nem a B. Hírlaptól várták. Másnap tehát a F. kije­­tné hogy a B. H. közleménye »hamis és hogy nem egyél) egy előfizetőieső lap furfangos ötleténél.** A Függetlenség, mely nagyon jól tudja mivel és hogyan kell tűket fogdosni, eltalálta érdemes kollegájának titkos intenczióit és haragjának ny­illán adott kifejezést, eme gyalázatos konkurrenczia fölött. AB. FI. azonban még mai napig sem tartotta szükségesnek a nyilvánvaló hazugságot megc­áfolni, hanem tovább is engedi azt a feltevést táplálni, hogy az általa közölt­­antiszemita összeesküvés* igaz. A dolog pedig tényleg vagy úgy áll, hogy valaki, a­ki a B. Hírlap évnegyedenkinti vedléseit ismeri, rosz tréfát csinált a nevezett lappal, vagy magában a szerkesztőségben készült a pécsi kacsa csupán azért, hogy vele feltűnést keltvén, az antiszemita táborban azt a hitet keltse, hogy ezentúl a B. Hirlap akar antiszemita pártlap lenni. » Ilyen tekinteteknek áldozza fel a sajtó nagy része hazafiságát, politikai meggyőződését, elveit és hivatá­­sát. Az a­­sajtó, mely ezt teszi, nem érdemli ,azt a szabadságot, melyet eddig élvezett. Nem ,lehet, nem szabad a nemzet jólétét,­­polgárainak­­boldogságát né­­hány pénzsóvár skribler lelkiismeretlen agi­tácziójának kitenni. . . , Az orthodoxok. — Beküldetett. — Minden időnek megvannak jelszavai. . . . , Az utolsó tizenhat év? mely a magyarországi zsidóság történetében kétségkívül a legfontosabb korszakok egyikét képezi, sem szegény ilyenekben. E nagy fontosságú időszak jelszavai közt találjuk az „orthodox” nevet is. A zsidóság párt? tusainak zajából, az országgyűlési tárgyalásokból, az amisemitis­­mus liarezi riadóiból bőven hangzik felénk e szó : Orthodox ! Szorosan véve annyit jelent, mint igazhivő, egyenes hitű. Kevésbé szűk értelemben óhitű, jámbor zsidót jelent, tágabb népszerű »értelmében« — bubust. Fölmentve érezzük magunkat azon kötelesség alól, hogy az első és utolsó distinctióval foglal­koz­­zunk, annál is inkább, minthogy legszűkebb jelentménye éti.E mológiai becsű, utóbbi általunk népszerűbbnek nevezett értelme pedig a komoly tárgyalás keretén kívül esik. Nevetségesnek tűnnék fel ugyanis a polémia azzal, aki az orthodox zsidóban »lézengő rituális gyilkost* lát, ki »sakterkésre akarja hányni Magyarország ártatlan kisdedeit.* Bátran áttérhetünk tehát tárgyunkra, a magyarországi zsidóság orthodox részének rövid jellemzésére, mondhatnók bemutatására. Mert, sajnos, a magyar közvélemény éppen nincsen tisztában azzal, hogy kit és mit értsen orthodox alatt, s mert, e téves nézetekből a legesztelenebb és legveszedelmesebb consequentiák következnek, melyeknek káros hatása úgy a hazára mint a­­ zsidófelekezetre nem is maradhat el. Ez okokon kívül még egy másik­­szempont az, mely kötelességünkké teszi az „orthodox kérdéssel ” való foglalkozást, s ez a napjainkban mind actuálisabbá alakuló felekezeti egyházügy rendezése. Az 1.S68-iki congreSsus előzményei élén­k ellentéteket ■létesítették a hazai zsidóság kebelében, melyek a congressusi választásoknál, majd magában a congressus úgynevezett neo­­lóg és orthodox pártjaiban élénk kifejezésre jutottak. Midőn a congressus h­atározmányainak kötelező volta megszűnt, a kitört viszály tudvalevőleg a községi életben is érezteté magát, elany­­nyira, hogy alig volt nagyobb község, mely ne szakadt volna szét több községre. Nem is teszünk itt említést az 1877-iki kultusministe­ri rendeletről, mely ez állapotnak a jogi sanctiót is megadta. A harcz kitört a két tábor közt; a ״ neolog itt, az orthodox ott.*, harczkiáltás uralkodott mindenfelé. Az ortho­­doxok visszavonultak a harc­térről és e visszavonulásban meg is maradtak mind mai napig. E passivitás, karöltve egy később fölemlítendő körülménnyel, elégséges volt arra, hogy a világ előtt oly színben tüntettessenek fel az orthodoxok, mint a­kik irtóz­­nak minden haladástól, a kik esküdt ellenségei a hazának, a kik kerülik, a napvilágot s tudja Isten mi mindent tesznek. Pedig mindez ép annyira igaz, mint a mily való az­­a kép, melyet Tissot művében, a ,Le Tzigán*-ban Magyarország­­ról festett. ',■..0 . v Az orthodoxok zöme a zsidóság conservativ elemét ké­­pezi; azt az elemet, melynek legfőbb kincsét a val­­­ás képezi, s a mely, tudatában a múlt eseményeinek, inkább tűri el a megvetettség és a gyanúsítások szégyenét, sem mint hogy­­ ősei •hitéből,•,•mely amazoknak sötét ghettójában annyi fényt­­ árasztott, egy szemernyit, is feláldozna hiú világiak fejében! Az orthodoxok, a mint ők maguk is többször ünnepélyesen kijelenték, s­ a­mint különben a velük együtt élő józan népes­­ség is tudja,­­Wahrmann Mór két év előtti emlékezetes ország­­gyűlési beszédében ez irányban szintén apostrophálta egyes orthodox lakossággal is bíró kerületek képviselőit — az ortho­­doxok . j­ó ha­z­ai­iák. .־■•. . . NmncHHí . Lm : Az orthodox zsidóság conservativ jellemét­­életmódjában sem tagadja meg. Gyermekeit taníttatja/­ jók neveli őket, csak­­hogy nem új m­ó­d­j­ár­a. Az ő fiáy­­lia­ magasabb­­ stúdiumokat végez is, ׳­ nem­­ vágyik a gentryskod és léha szerepére ha pedig meg 18 marad apja egyszerű foglalkozásánál p memy­­aldozza fel önérzetét ,a¡׳ ki&biro %10801yáért v:«A 2. ••WÉl­odox^conservativismusa

Next