Egyenlőség, 1884 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1884-10-19 / 42. szám

Az anyagi büntetőjog terén a felirati javaslat a büntető törvény revízióját kívánja mindazon bűn­­tettekre nézve, melyeket spec­ifikus zsidóbűntettek­­nek mond. Speczifikus zsidóbűntettek! Köztudomású do­­log, hogy mindenki abban lehet erényes és abban követhet el bűnöket, a­mivel foglalkozik. A gonosz földműves odább tolja a határkövet, a gonosz szabó nem dolgozza fel az egész anya­­got és megtartja a fölösleget, a gonosz tisztviselő részrehajlást követ el, a gonosz ügyvéd mind a két félnek szolgál, a gonosz kereskedő hamis mér­­téket alkalmaz, a gonosz katona gyáva vagy áruló, stb. stb. Ez oly régi, mint a világ. Megvolt ak­­kor is, a­mikor nem volt zsidó, és meg volt ott is, a­hol nem volt zsidó. A büntető törvény mind­­egyikre megszabja a megfelelőnek talált büntetést. Speczifikus zsidóbűn!■­ettek tehát vannak annyiban, a­mennyiben a zsidóság foglalkozik túlnyomóan pénzkölcsönzéssel, kereskedéssel és iparral, és en­­nélfogva igen természetes, hog­y a pénzkölcsönzés, kereskedelem és ipar körül követnek el büntetendő cselekményt azon zsidók, akik erre hajlandók és az erény útjáról letértek. Igen, ámde a büntető törvény a csalást, zsa­­rolást és okirathamisítást csak úgy osztja be vét­­ségre és bűntettre, mint a vagyon elleni többi büntetendő cselekményt, és oly szigorú, hogy a legcsekélyebb csalás büntetése egy évig terjed­­hető fogház és 500 frtig terjedhető pénzbüntetés, míg a súlyosabb beszámítás alá eső csalás 5 évig terjedhető fegyházzal és 2000 frtig terjedhető pénz­­büntetéss­el buttatik. De minek soroljuk fel a büntetéseket, hiszen az antiszemitáknak nem az a bajuk. Nekik az fáj, hogy a csalás nem hivatalból üldözendő bűntett, és hogy a vád visszavonható. De mint semmihez, úgy a büntetőjoghoz sem értvén, az antiszemiták nem tudtak kifejezést adni annak, amit a zsidógyűlölők régóta hangoztatnak, t. i. hogy a csalás vádja ne legyen visszavonható. Hogy ez mily abszurdum, annak bizonyítására a büntető törvényjavaslat in­­dokolásából ide iktatjuk a következőket: " A csa­­lás miatt csupán a sértett fél indítványára indítta­­tik meg az eljárás. Ennek indokául szolgál azon csekélyebb fokú közérdek, melyben ily kisebb csa­­lások esetében az állam érintetik s a megf csalinak nagyobb érdeke, a melynek az előbbi, mint jelen­­tékenyen csekélyebb, alárendelendő Egyébként is a sértett vonakodása esetében a bizonyítékok meg­­szerzése a legtöbb esetben csaknem a lehetetlen­­ségek közé tartozik«. S megjegyezzük, hogy a büntető törvény országgyűlési tárgyalása alkalmá­­val ez ellen senki sem szólalt fel Szabad lesz talán itt kiemelni, hogy szintén ker­­eskedők által elkövettetni szokott hamis bukás a magyar büntetőtörvény értelmében a kár összegéhez képest egy évig terjedhető fogházzal, esetleg öt évig terjedhető fegyházzal büntettetik, tekintet nélkül arra, zsidó vagy keresztény követte-e el az il­­lető bűncselekményt. Az államháztartás egyensúlyának helyreállítá­­sára azt indítványozzák az antiszemiták, hogy a törvényhozás adóztassa meg az államkölcsönök ka­­matait és hozzon be börzeadót. Mit értenek börze­­adó alatt, azt nem mondják meg, mert valószínű­­leg maguk sem tudják, és ennélfogva erről vitat­­kozni sem lehet velük. De ha azt értik alatta, hogy a tőzsdei ügyletekből elért nyereség, mint jövede­­lem, adó alá vonassék, akkor ugyan elkéstek­­, mert­­ ezt az adófelügyelők már régen bőségesen gyako­­rolják. A­mi pedig az állampapírok kamatainak megadóztatását illeti, ez oly kérdés, melyről lehet beszélni, csakhogy vak gyűlöletükben nem veszik észre, hogy ez legkevésbbé a magyar zsidóságot, hanem inkább a kath. pap­ságot és legnagyobb mértékben a külföldet érinti, mely l­e­g­k­e­­vésbbé lesz hajlandó a magyar ál-­l­a­m­k­i­n­c­s­t­á­r j­a­v­á­r­a a­d­ó­z­n­i. Vak gyű­­löletü­kben nem veszik észre, hogy ez a rendszabály annak a veszélynek tenné ki drága hazánkat, hogy a külföld úgy kezdene b­e­l­e­s­z­ó­l­o­g­a­t­n­i Ma­­gyarország pénzügyeibe, akár­c­s­a­k az egyiptomiakba, és olyannak k­i­á­l­­t­a­n­á­k ki Magyarországot, mely a törvényhozói becsület szentsége alatt adómentessé­­get i­g é­r, mikor pénzre van s­z­ü­­k­s­é­g­e, h­o­g­y m­e­g­­szegje szavát, mikor fizetésre ke­­r­ü­l a s­o­r; e­z olyan csorbát ejthet a haza becsületén, melyet ejteni h­a­t­ál­­­o­s ellenségeinek sem sikerült. Czélszerű-e vagy nem az országgyűlés tarta­­mának meghosszabbítása, ez politikai kérdés, mely­­hez nem szólhatunk. Azt nem értjük, mi köze en­­nek a zsidósággal? Felmerült ez a kérdés más kö­­rülmények közt, más államokban, zsidók nélkül. A­vagy azért kell ez az antiszemitáknak, hogy min­­den három évben újra piszkolhassák a zsidót? Önálló m­agyar­­b­a­n­k­o­t és külön vám­­területet is kívánnak az antiszemiták. Az antisze­­miták ! Ugyanazok az antiszemiták, akik azt állít­­ják, hogy kereszténynek nincs pénze, csak a zsidó­­nak van. Hát ki fogja letenni a bankalapját? Az, a­kinek szer­intök is van, v­a­g­y­i­s a z­s­i­d­­ók. És ime, ekképen az antisze­­miták ön­m­a­g­u­k kínálkozna­k m­e­g­­teremteni azt a zsidó hatalmat, a­mely eddig ninc­s. Avagy nem fognák a zsidó pénzét elfogadni? De hiszen másnak ő sze­­rintök nincs! így tehát a bank nem jó létre és az antiszemiták óhajtása megmarad olyan jámbor óhajnak, a­minő az antiszemitáktól telik. Külön vámterület! No lám, mindig csak a zsi­­dó malmára hajtják a vizet. Hiszen a külön vám­terület a nagyiparos haladását mozdítaná elő, ez pedig szerintük szintén zsidó kézben van ! A zsidók egyenjogúsításához érve, azt állítják az antiszemiták, hogy פ az 1867 diki törvényhozás, az alkotmány visszanyerése fölötti édes mámorá­­ban, ezer éves hagyományos bölcseségéről meg­­feledkezve, egy (sic.) végzetteljes ballépést tett ak­­kor, midőn a zsidókat feltétlenül emanczipálta! Tehát az a hiba, hogy feltétlenül. Ha ez a hiba, kár volt az antiszemita uraknak elhallgatniok azt, hogy szerintök micsoda feltételekhez kellett volna azt kötni . Elhallgatták, mert maguk sem tudják , mert tudományuk a szidáson túl nem terjed. Hálátlanságot is vetnek az a­ntiszemiták szemünkre. Azt állítják,­hogy az ország igen számos megyéjében a földbirtok nagy része kezünkbe jutott, míg ezen birtokok tulajdonosai koldusokká, földönfutókká lettek, hogy ő Felsége hű alattvalóinak ezrei vándorol­­nak földön és tengeren túl új hazát keresni, mert az e hazában való megélhetést megvonta tőlük nem a mostoha sors, de a zsidó. Pedig csak 10 évvel ez­­előtt ellenkezőleg az volt a panasz, hogy miért fog­­lalkozik a zsidó csak kereskedelemmel, miért nem

Next