Egyenlőség, 1885 (4. évfolyam, 1-52. szám)

1885-11-08 / 45. szám

ügyet!­ és 'újabban kimutatta a prágai egyetemi tanár gya­­lázatosv• vádjának •fhazag:a voltat és •gyávasággal ״;vádolta: Rtíhlingot, a в k i­: o les ö n.s­zer­e tn­e 3• me ne k­ül­­n­i:'av kel­ epczéből,־ melyet ő■ maga •magának felállított.^DeöRöhEÜg,; ezért^^ sem vala rábírható a per folytatására, és különféle k­ürü־'ü­gyek alatt menekülni szeretne előle. Újabban a bécsi köz­­oktatásügyi, minisztériumtól־ szabadságot kért, a­mi azon-­­ ban megtagadtatott azzal az indokolással,­ 'hogy előbb a ‘ pernek kell letárgyaltatnia, s aztán elmehet: ■׳ ־'■.■ Rohlinge most ־ a legnagyobb : zavarban' várja az ügy­­ további fejleményeit. Tudja,-ahogy : e per véget vet 'az ő' eddigi dicsőségének, bármily fondorlatokhoz nyúljon is. Dr. Bloch nem folyik be a' pörbe, sőt'még á!í.maga állításai bebizonyitására: szakértőket sem' nevezett meg. A törvényszékre bizván minden ׳ intézkedést^ mely e per körül szükségessé válik. A szakértők — kivétel • nélkül keresztények —, a­ legsajtóbb véleményt nyilvánították Rohling, talmud­­ magyarázatai fölött ,és a dühödt tudat­­lanság szándékos ferdítéseinek nevezték el a hírhedt prá­­gai professzor állításait. És e mellett bebizonyult az is, hogy számos szerző, kiknek könyveiből Rohling czitált, úgy vagy nem is mond­­ták vagy egészen megfordítva állították, így F­­­c­hse­n Oluf Gerhard híres philológiai tanár 1786-bat, a berlini tör­­vényszék előtt valamely örökösödési per alkalmából azt a adta szakvéleményt, hogy miután a­­rabbinikus irodalomból kitűnik, miszerint a keresztény vallás csak egyik, ága a zsidó vallásnak és eszerint a két felekezet közt­­b­e­n­s­ő külömbség nincs,­ ennélfogva a rabbi­nikus törvény szerint zsidó és keresztény egyenjogú. Ezzel szemben Rohling kijelenté, hogy a ber­­­i­n­i törvé­nyszék okmánytárában meg־ ׳ van ugyan egy ezen alkalomból származó Fichsen-féle szakértői véleményedé ez, ellenkezőleg hangzik. Rohling ezen ellenvetése folytán, a dolgot megvizsgálták, és kitűnt, hogy Rohling ez eset­­ben is hazudott. " T­­érzsé lakozik szivében. Szánalma és sajnálata parasztság felett nem­ volt tettetés, egész lényében át volt hatva­ an­­nak sanyargattatásától, mit igen sok esetben kimutatott. Ráby iránt nagy tisztelettel és benső szeretettel viselte­­tett. Nem tudta elfelejteni azon szívességet, melyet név­­változtatásának, kieszközlésével tett neki■ alig volt­ képes bevárni a pillanatot, melyben­­háláját kimutathatta volna. Ráby, a megyei tanácsban működött, s igazságérzete kö­­vetkeztében számos ellenséget szerzett'.׳ magának:' Ekkor történt, hogy Ábrahámot az országúton kirabolták, és az első kit a rablással gyanúsítottak, az׳ Ráby volt. Ráby bízott a zsidó becsületességében s mondja: »Rothessel tanúskodni fog mellettem.« »Tanúskodása nem érvényes.« »Esküdni ,fog.« ' ״ A zsidó nagyon nehezen szánja rá magát, hogy az esküt letegye. Hát még ״ hozzá a törvényben megszabott zsidó esküforma ! Mert a Tripartitum az mondja.. .A zsi­­dót, midőn esküt akar letenni, a nap felé kell fordulnia, mezítláb, a zsidó sapkával fején, a halotti.. ingébe felölt­­öztetve, s kezében, a Mózes törvényeit tartva.« . Csakugyan Ábrahám köze­ volt ,már ahhoz, hogy ne esküdjék, mert rokonai és barátai ,mind rávetették magu­­­kat,­­ kérték, könyörögtek, jaj ve,székeltek, hogy csak azt ne­ tegye. D­e g­y­ő­z­ö­t­t s­z­i­v­é­b­e­n a k­ö­tel­e­s­s­é­g­­é­r­z­e­t, szerette és tisztelte Rábyt. Be­hagyta­, magát vezetni a bírák elé. . . . . . »Ha olyan sötét lett volna is, mint Egyptomban a kilenczedik Csapás napján, akkor is láttam volna,­­hogy az nem Ráby Mátyás.“ ־•■'■־ ' ' ־ '"•׳' ־ »Fiát a phisionómia és a termet ?« ' kérdés a bir­ó. »Sügyik sem volt Ráby úré. Egészen más form­a ur volt a t­e k i 11 t é t e s zsivány ur!« . '»Miért tekintetes urazza a zsiványt ?« »Azért, mert nem tudom, mi lesz meg belőle , feleli a zsidó, mintegy jellemezni akarván a kort melyben élt. Eskü előtt maga magát erősíti Abraham­ : V" ״ Te térd, még ne rogyj ! Te láb, ne i­ogj ! Te fej,, ne reszkess ! Azt ne higyjék, hogy Jehova" keze" sújti le. Ne támasszon senki,, nem kell nékem emberi segítség ! Van aki támogat ... jobb felől Michael bal felől Rafael! Az esküt­ letette, s Ruby kiszabadult­­ a' .börtönből. De később ismét oda került, s csak egy jó barátja volt­. Ábrahám. Levelet irt néki börtönéből s a zsidó minden követ megmozdít, fű-fához szalad, II. József lábai elé veti׳ magát, ki el is rendelte Ráby szabadon bocs­átlátását. S Á­br­a׳ h­á iii■ mi­n­d­ezt , e­gyed­ül­­ azért az I. bre­t­ü­­é­r­t t­e­t­t­e, m­ei­t n­e­v­é­b­e told­h­at­o­t­t. A börtönből az utczára tették ki Rábyt félholtan ; úgy akad rá az útőn Ábrahám. Megijed e borzasztó látványtól, rá­­hajol ■az, élettelennek látszó test fölé,’ kezét szivére teszi, s midőn érezte, hogy az még dobog, levetette kaftánját, abba burkolta Rábyt, s ölébe véve vitte őt házába, hol gondos ,ápolás után­, visszanyerte ־■eszméletét.־'׳ ׳■■• . : Ezzel­ b’evégző­dik Ábrahám­ szerepe' Jókai regényé­­ben.: Ábrahám a jelleme nem egyéni,'. találunk benne szó­. . ... . .­• . ••.•....■•־''•׳ .­ , ־■ . . ' t r így álczázták, le azt az embert,.׳.aki..körülbelül 5 év róta, mint’ • é’él Véles át szer­ep'elf,.’'m1ן^״'•V^gril., kitűnt; 1•׳ hogy' ő :csak‘ !a 'házasá'o­k­libán' ‘ és .^’ágalmazásban­ ‘ a'na­gy« volt: T ^ '('׳־׳ ^ vr^--' v:- v••: '׳ ״■; - J;k־ j ••־־ ־ ״־־ ?!.!•־ד• ;;׳,•ד •י• -:.יל!:ז'; ’ ־ך *---------- •.*׳ז ■״■—, ־'-—:•• r * ' ‘ -׳ ׳: ;יי ,׳< ז. S. i-v; * ״ ז ; •••*,..״. ׳: ... ... r .: י>־ •*;•■::־: ־■(4-'יד?;:‘:; יי״ .n :r'í׳rf‘ •■' • •״ • ••••'■;:. יי • ' Az ״Egyenlőség“ • előfizetési feltételei : ^ V ן t .; • ״ . í j .׳^׳ ‡ ^ .י ׳.׳ ׳•.• '' ״.•■ i;. 1 . * ״ • • ׳. ‰•.*-'.‚ י ־ _׳ ןJ * ׳ ׳•. Egész évre házhoz küldve . v . S.frt.V • •׳ '** '*./$* יי,' ׳*- י ׳ • ׳--''•• ■־' ־'• ’ - ׳־ ־■־י ׳ - ־"• * - ‘ ־ • ׳ ' * Félévre . . .■ .•..•. • . \v 4׳ Negyedévre'. . ^ 1 /.p .•־ y.'/1 2׳ i r Az előfizetési pénzek a kiadóhivatalba (IVI ker., váczi­ utcza II. sz.küldendők ) — ״ A kiadóhivatal ... . H I R E K. : — Istóczy min­t prókíirtor. Azt, hogy Istóczy ,mint prókátor is csak azon középszerűségekhez tartozik, kiket a létérti küzdelem m­ás pályára szorít, azok után, miket a Vadkerten és Budapesten m­ívelt,­­ alig kell hangsúlyoz­­nunk. Hiszen ennek a­­'az embernek nemcsak' tehetsége, de türelme sincsen arra, hogy 6 a ־ m­inden pályán felmerülő nehézségeket leküzdje és nyugodtan várja­ az engedetlen munka gyümölcseit. Mint szólgabiró nyugtalankod­ék, és kép­­viselő lett. Mint országgyűlési képviselő nem cs­atlakozha­­tott a létező prátokhöz, mert a tehetségek közt elveszett volna. Beállt­­antiszemitának. A dolog uj volt, feltűnést keltett és beszéltek róla. Aztán sikerült­­neki hasonszőrű strébereket csoportosítani, maga körül, a­mi legkönnyebb volt, lévén nagyon sok­­olyan, a­ki o­l­c­son akart hírre és­­mandátumra szert tenni. De mikor a párt megalakult, az

Next