Egyenlőség, 1886 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1886-05-23 / 21. szám

21.sz. Budapest, vasárnap 1886. május 23. V. évfolyam. // EGYENLŐSÉG Szerkesztőség és kiadóhivatal: TÁRSADALMI HETILAP. Bud­apesti XVI. Váczi­ utcza 11. , szerkeszti hová minden küldemény intézendő. / BOGDÁNYI MÓR. MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP. / Előfizetési feltételek: Egész évre h­ázh­oz küldve . . . . 3 frt Félévre............................................................4 ״ Negyedévre...................................................2 ״ Egyes 8 si ám­ára 1© la־. Lapunk mai száma 8 oldalra terjed. Istóczy és Moszt: Az amerikai anarchisták eljárása nagy tanúságokkal gazdagítja a társadalmi revolucziók történetét. Egyszer s mindenkorra el van oszlatva az a képzelődés, hogy a mai korban a vallás és faji különbségek elég indokot szol­­gáltatnának forradalmak és polgárháborúk előidézésére. A­me­­rikában, a­hol vallás és faji differencziákat nem ismernek, tombol az anarchizmus legjobban. Nem a vallás, sem a faj, hanem a gazdasági viszonyok, az anyagi fejlődés tör­­vényei és eredményei idézik elő azt az elégedetlenséget, mely ürügyeket keres a kitörésre és minden eszközt meg­­ragad, hogy czélját, a forradalmat, a zavart elérhesse. M­u­s­zt János az anarchisták feje nemcsak a tőke bir­­tokosainak, hanem minden konzervatív elemnek ellensége. Ő nem vallás és faj szerint osztja fel az emberi kategó­­riákat, hanem gazdagok és szegények szerint. De az utób­­biak közt is tesz különbséget. Azt a szegénységet, mely resignálni kész és békében óhajtja élvezni az életnek szá­­mára kiszabott örömeit, az a szegénység, mely nem rablás és fosztogatás, hanem munkával akarja kenyerét keresni, az Moszt és társai előtt ép oly gyűlöletes mint a tőkepén­­zesek boldog társasága. Az anarchisták esküdt ellenségei a ״ munka lovagjainak a‘ Amerikában megindított szoczia­­listikus mozgalomának, melynek csupán az a czélja, hogy a munka méltányosabb társadalmi és anyagi elismerésben része­­síttessék; de kétségtelen az is, hogy a ״ munka lovagjainak n­ép olyan védelmi állást kell foglalniok az anarchistákkal szemben, mint a­minőt a tőke­birtokosok elfoglalnak. Ez azonban nemcsak Amerikában van így, hanem Európában is. Nincs fejlődöttebb állam, a­hol a kultúra és a gazdasági viszonyok legújabb fejlődése a népben az irigy­­ségnek bizonyos nemét fel ne keltette volna azok irányában, a­kiknek kevesebb fáradság mellett az élet több érvet nyújt. A­kiknek tehát a nép elégedetlenségének kitörésétől tar­­tani kellett, azok gondoltak legelőször azokra az eszközökre, melyekkel a nép gondolkodását más térre szorítani, vagy pe­­dig a veszedelmes összehasonlítástól távol tartani lehetne. Az arisztokráczia ezen eszközök megválasztásával eleinte a papságot bízta meg, melynek kötelessége volt a népet val­­lási érzelmek keltése által a földi javak utáni vágyódástól elidegeníteni. Egy ideig sikerült ez a manőver, és ez időben a papság hatalma legnagyobb volt. A nép felvilágosodott־ ságával pedig a papság hajdani korlátlan hatalma megszűnt, mert az arisztokráczia többé nem látta benne azt az eszközt, melylyel a nép ösztöneinek korlátot szabni lehet. A gazdag­­ságára féltékeny főurak más eszközhöz folyamodtak: felkel­­tették a vallás és faji gyűlöletet, hogy ezzel az anyagi irigykedést megszüntessék. Háborúkat viseltek, melyeket a népek nemzetiségi, faji és vallási harczoknak tartottak, pe­­dig valóságban nem voltak egyebek, a főúri birtok és aristokratikus tőke biztosítására inszczenált manőverek. De a harczok után a népek ismét kijózanodtak és a régi anyagi irigykedések újra feltámadtak. Ekkor keletkezett a szoczia­­lismus, melynek eredményeit a főúri osztály egy paralell mozgalommal ,az antiszemitizmussal igyekezett m­eg­­semmisíteni. A szoczialisták átláttak a szitán s azért per­­horreskálták az antiszemiták barátságát. Nem akartak szö­­vetkezni olyan elemekkel, melyek csak a nép félrevezetését czélozzák, de a létező gazdasági bajokon segíteni nem ké­­pesek. Az antiszemiták gyakran felajánlották szövetségüket, sőt Stöcker egy egészen új szoczialista tévtannaklen meg­­alapítója. De miután a szoczialisták sem Németországban, sem Amerikában (munka lovagjai) az antiszemiták által felaján­­lott barátságot el nem fogadták, az anarchistákhoz fordultak Ezek tudvalevőleg keveset törődvén az elvekkel, mindenkit fogadnak bandájukba, a­kinek erős rablási hajlamai van­­nak. Az antiszemitizmusnak az anarchiával történt legújabb ölelkezése azonban a főúri antiszemitákat egy kissé megdöb­­bentő és innen van, hogy egyszerre hátat kezdenek fordítani az antiszemita bújtogatólmak, kik imigyen hirtelen magukra hagyatva, egészen az anarchia karjaiba vetették magukat. így látjuk Parisban a hírhedt komm­ard Rochefortot, az a­ntiszemiták táborát felkeresni és a magyarországi anti­­szemítákat, élükön Istócy Győzővel az anarchisták czéljait elősegíteni. Moszt, a­ki az összes anarchisták, nihilisták és kommu­­nisták feje, hadat üzent a szoczialismusnak, és Is­tó­cz­y röpiratai szintén hasonló gyűlölettel vannak eltelve a szoczia­­listák ellen, kiket a „világhódító zsidó szellem közlegényei­­nek“­elkeresztelt.

Next