Egyenlőség, 1887 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1887-07-17 / 29. szám

k meg hírsorsosaink a hirlapirodalom eme pirátái ellen ; de mit sem­ használt fáradozásuk ; nem találták meg az argumentumot mely ez uraknak imponálni tudott volna, és a mely megtette volna a kellő hatást. Most egy uj módozatról veszünk tudomást ; egy fiatal színész uj kísérletet tett, és azt hisszük, fején találta a szeget. Egy hét előtt történt ugyanis Esztergomban,­hogy az ottan szereplő színtársulat meghívása folytán egy Szarvasi Soma nevű fiatal­ember lépett fel ven­­dégképen. Hogy sikerült-e Szarvasi úrnak a közön­­ség tetszését megnyerni­, avagy hogy rosszul játszott-e, nem kutatjuk; sőt azt is elhisszük, hogy egész föllé­­pése kontárkodás volt, és ha ebben az értelemben nyilatkozott volna az „Esztergomi Közlöny“ kritikája, akár igazságos lett volna az, akár nem, a lap szer­­kesztőjének bizonyára hajszála sem görbült volna meg. De e lap szerkesztőjét H­áh­n Rezsőnek hívják ám, ki tudvalevő mindenek előtt zsidófaló és ez alka­­lommal is nem a színész játékát tette kritikája tár­­gyává, hanem szeme előtt az lebegett csupán, hogy Szarvasi Soma zsidó és ez ennek az urnak elég volt, hogy a fiatal színészt, hogy esztergomi hitsorsosait, hogy az egész világ zsidóit összevissza piszkolja, szidja, míg végre ahhoz a bölcs konklúzióhoz jutott, hogy a ״ valahonnét a párkányi zsidó boltok tömkele­­géből előhúzott“ (sic !) zsidó csak nem lehet olyan jellem, hogy a Derblay Philip szerepét (a Vasgyáros­­ban) eljátszhassa. A gyönyörűséges kritikában el van mondva még az is, hogy Hirschhorn (Szarvasi) hit­­sorsosai előtolakodtak és megtöltötték a házat; figyelmezteti végül az igazgatót, hogy az ilyen Szarvasi-félével ne hagyja elrontani a társulat jó hír­­nevét. Nem állítjuk, hogy ez a ״ kritika“ nem lett volna ínyére Puczér Józsinak, Persay Ferencznek, a ״ Füg­­getlenség“-nek és kenyeres pajtásának, a ״ Magyar Állam“ -nak, de hogy Szarvasi nem igen épült rajta, azt elképzelhette volna Háhn Rezső úr maga is és ezért nem kellett volna a szennyes tollat szennyes szájjal tetőzni. Mert midőn a következő napon Szar­­vasi Háhnnal a piaczon találkozott és az előbbi ma­­gát bemutatva, az utóbbitól azt kérdezte, ő írta e azt a czikket, Háhn azt felelte rá, ״ hiszen maga is csak olyan piszkos zsidó mint a többi“. Csak ezek után lépett akcióba Szarvasi botja, és a­miket a szerkesztő hátára irt, tökéletesen méltó volt ahhoz, mit a szer­­kesztő egy nappal azelőtt irt. Nem tudjuk, csakugyan rész színész-e Szarvasi Soma, — Háhn Rezső kritikájából körülbelül az vi­­láglik ki, hogy jeles színpadi tehetségnek kell lennie —, de ezzel mi cseppet sem törődünk, lehet felőlünk rosz színész is, annyi azonban bizonyos, hogy ön ér­­zetes ember, ítélje el eljárását a ki tudja, mi nem tehetjük. Az egyedüli argumentum, melylyel az ilyen Hahn Rezső féléknek ilyen arczátlan czikkeikre vá­­laszolni lehet: a bot. E fajta embereknek egyedül ez az argumentum imponál. Higgyék el, hogy a fővárosi antiszemita kalózok is jobban meggondolnák, közzétegy­ék-e lapjaikban szenny­czikkeiket, ha tartaniok kellene tőle, hogy va­­lamelyik bátor zsidó ifjú Szarvasi-féle argumentummal talál válaszolni, és a vidéki Puczér Józsik sem garáz­­dálkodnának oly veszett módon, ha hátukért kellene­­ rettegniök. Hogy szabadelvű gondolkodású és egy­ál­­talán nem antiszemita igaz férfiú az ilyen „ar­­gumentum“ használatát, olyan támadással szemben elítélni nem tudja, arról tanúskodik az esztergomi eset is, hol a tisztességes elemek kivétel nélkül a Szarvasi pártjára állottak. —esi —sa. 3 A spanyol zsidók Szalonikiban. írta: Stra.­u.sz -A­dolf_ Spanyol zsidók bevándorlása a Balkán félszigetre. Történeti adatok hiánya a spanyol zsidók között. Bajazit szultán. A­­ törökök nehéz álláspontja. A polgári osztály hiánya. A zsidó telepítés. Rokonszenv zsidó és mohamedán között. A spanyol zsidók separa­­tisztikus hajlama. Usque költő Salonikiról. A második Jeruzsálem. A bevándorlás mythosza. Szent Pál apostol. Gerlach, Verancsics és Brown jegyzetei. Hitközségi­ szervezet. Kapsali, az első Chachambasi. Nászi József szereplése. A zsidó király és Kohn miniszterelnök. Almosnino. Zsidó ország. II. Mohamed és a zsidók. Zsidó templo­­mok Salonikiben. Minden esetre rendkívül érdekes volna köze­­lebbi részleteket leírni a spanyol zsidók bevándorlá­­sáról a Balkán félszigetre. A­ki azonban­ azt hiszi, hogy Szalonikiban, a spanyol zsidók főfészkében ala­­pos és hiteles adatokat szerezhet e tárgy közelebbi megvilágosítására, ki azt hiszi, hogy itt felvilágosí­ tást fognak adni sok, homály borította kérdésre, az alaposan csalódik. Épen Salonikiben legkevésbé tud­­nak arról bővebbet mondani, és inkább a nyűget által összegyűjtött adatokhoz kell alkalmazkodni, mert mind­az, amit itt az érdekelt felek elmondanak oly zavaros, oly ködös, hogy abból egyáltalán nem tudunk magunknak hű képet alkotni. Tudjuk, hogy a­ 15. század vége felé mintegy 300.000 zsidó hagyta el ősi hazáját; többnyire keres­­kedők, kézművesek, különösen arany-, ezüst- és puska­­művesek, takácsok, szőnyegkészítők, tudósok és első­sorban híres orvosok vándoroltak ki tömegesen Spanyol­­országból, és részben Afrikában, részben Olaszország­­ban, legtöbb részen pedig, az európai Törökországban és Kis-Ázsiában telepedtek le. Bajazil szultán nagyon megkedvelte őket,־ és a tömeges bevándorlás alkalmából egy ízben így kiál­­tott fel: Spanyolország elszegényedik, mi pedig meg­­gazdagodhatunk általuk!

Next