Egyenlőség, 1888 (7. évfolyam, 1-50. szám)

1888-01-01 / 1. szám

EGYENLŐSÉG —........ ................— ..........................­ ............................. —1­ JANUÁR 1­­3 baglyaira és — pedig abban az időben a megerő­­sitést még, a zsidók sem merték reméltem — Dr. Behren­d­ et, a greifswaldi egyetemen a római jog rendes tanárát az egyetemi méltóságok legfőbbikén minden megjegyzés nélkül ׳ megerősíték. Ezt tette Németországban egy ״ reac­tionárius“ kormány ! Mellesleg mondva, a volt első zsidóhitű rector mag­­nificus, Dr. Behrend Frigyes Jakab, berlini titkos egészségügyi tanácsos fia (az öreg úr, a német fővá­­ros egyik elsőrendű orvosi szaktekintélye, még él a 85־ ik éve körül jár), később előléptetéskép Porosz­­országnak fontosság tekintetében második egye­­temére, Boroszlóba lett rendes tanárnak kinevezve s csak néhány hete érte ama kitüntetés, hogy az egész német birodalom legfelsőbb törvényszékének, a lipcsei ״ Reichsgericht“ rendes birájává nevezték ki. Szegény német antisemiták­­ még­ meg kellett érniök ama pár év óta (1882. óta), tehát rövid öt évnyi időközben, hogy ama borzasztóság, ama szégyen, hogy zsidót választottak, illetőleg erősítettek meg az egyetem legfelsőbb méltóságában, még két­szer ismétlődött! 1885-ben ugyanis Dr. Ladenburg Albert, Német­­ország most élő chemicusainak egyik legjelesebbje, a ״ Geschichte der Chemie“ classicus tollú írója, a kiel־ i egyetem rendes vegytan-tanára, egyhangúl­­­a­g választatott meg azon egyetem rectorának. Hang­­súlyozom: egyhangúlag, mert az evangélikus theologiai kar tanárai, tehát keresztény papok is mindannyian rá adták szalvazatukat. Tetézte meg mindezt az, hogy a most folyó tanévre meg épen­­séggel a világhírű g­ö 11 i­n­g a­i eg­yetem rector mag­­nificus-a, szintén tanártársai egyhangú választása következtében, a szintén zsidó felekezetű Frens­­d­o­r­f­f Ferdinand lett, a germán jog rendes tanára ugyanott, egyike a németek legkiválóbb germanis­­táinak. Hogy Németországban az egyetemeken az egyes fakultások dékáni állásain zsidó vallási­­­ tanárok működnek, az ott egészen közönséges dolog, senki arról nem is beszél, s az előbbi kimagasló té­­nyek mellett alig érdemel említést. Egy kivételt legyen azonban megengedve tennen, egy dékánt mégis említenem, mert ez az ״ antiszemitikus“ Német­­országra (nálunk nagyon dívik ez a jelző a tudat­­lanok vagy rosszakaratuak és hazugok között) jel­­lemző világot vet. Van Berlinben egy Dr. Kronecker Lipót nevű világhírű­ mathematikus. Ez az úri­ember, ki zsidó felekezetéhez mindvégig hű maradt, néhány évvel ezelőtt a világ első egyetemén, a berlini­n a mathematika rendes tanárának lett kinevezve, s alig hogy két éve volt ez állásában, már megválasztot­­ták tanár kollégái, ez óriási egyetem legórásibb ka­­rának, a bölcsészeti karnak dékánjává. Hallatlan eset, a­mennyiben e tiszteletet rendesen oly tanárra szokták ruházni, ki már évek hosszú sora óta fun­­gál az illető egyetemén rendes tanári minőségben. Igaz, hogy Dr. Kronecker a német tudomány ־.egyik büszkesége, s ama nem kevesebb mintán e­g­y v tan rendes tanár (mert a berlini bölcsészeti kar rendes tanárai, tehát a dékánválasztók zöme­i roppant számra rúgnak) tiszteletüknek tartották e férfiú megtiszteltetését, ki mellesleg mondva, egyszersmind a berlini tudományos akadémia (ma a párisi mellett az első a világon) rendes tagja,׳ már rég óta. (A mi ״ szabadelvűségü­nk­ mellett tudvalevőleg ki nem tért zsidónál magyar akadémiai rendes tagságról még csak álmodni sem szabad, hiszen évek óta még l­e­­vele­z­ő tagnak sem sikerül sehogysem beszorítani, egyetlen egy zsidó tudóst sem, legyen bármely kapa­­citás a maga szakmájában; az illető jelöltek sorra buknak mind, mégpedig évről-évre ; persze minálunk — így mondják legalább a hazai lapok — az antiszemitizmus már ״ lejárta magát!“) Notandum, hogy mit tesz az, a berlini bölcsészeti kar dékánjának lenni, s hogy mily fontos állás ez, bizonyítja ama tény, hogy az ottani (7000 hallgatót számláló­­) egyetemnek csupán ezen facultásába az idén vagy kétezeren vannak be­­írva, azaz, majdnem négyszer annyi, mint a­mennyi a kolozsvári egyetemre, összevéve minden kart, jár ez idő szerint. Palócai Lipót. (Vége köv.) A zsidó oktatásról. Ha valami fáj szememnek, ha valamiben látom szomorkodva az eszmény hanyatlását ; ez akkor történik, ha a zsidó nevelés és okta­­tás sülyedését kell tekintenem. Mi az: zsidó ne­­velés és oktatás ? Létezik-e még ily fogalom ? Ha létezett, van-e még jogosultsága a mai korban ? Hitfeleim már talán alig fognak érteni. Annyira odatolakodunk az uralandó osztályok­­hoz? annyira utánozgatjuk. Az eszmény már nem a múltban, hanem csak a jövőben talál­­ható. Ki tudja, mennyi fog e homályos (vagy fényes?) jövőben a zsidóságból megmaradni? De távol kell itt tartanom minden félremagya­­rázást. Midőn bizonyos különösségek fentartá­­sáért, tehát conservatív érdekért fogok szót emelni, ez teljesen meg fog férni édes magyar hazánk iránt forró szeretetünkkel, a nemzetiség iránti hódolattal, az uralkodó felekezetek iránti tisztelettel. Az általunk ápolni kívánt­­ különösségek semmiféle ellenvetésben nem fognak állani az általános haladással és testvéries érintkezéssel.­­ Sőt inkább­­arra törekszünk, hogy a zsidó tár­­saság saját­ erényeit minél inkább fokozván, az .

Next