Egyenlőség, 1888 (7. évfolyam, 1-50. szám)

1888-01-01 / 1. szám

­0­ nokságéi 11,900 frt, az ifjúsági istentiszteletei 1950 frt, a fiúiskoláéi 17781ל frt, a leányiskoláéi 6820 frt, a hittanításéi 26,457 frt, a talmud b­óráéi 2950 frtra rúgnak. A kórház-gondnok­­ság 18,192 frt, a szegény­praxis 4750 frt, a szegénygyámolttói 23,950, az árvák fentartásá­­hoz nyújtott segély 4150 frt, az iskolás gyer­­mekek ruházása és táplálása 5000 frt, az ösz­­töndíjak 1200 frttal szerepelnek a kiadások ro­­vatában.­­ A rabbihivatal 14,730 frt, a köz­­ponti személyzet 18,000 frt, a nyugdíjpótlékok 4659 frtnyi előirányzott kiadást mutatnak ki. A hitközség előirányzott kiadásai tehát 241,374 frtnyi összeget vesznek igénybe.­­ A bevételek azonban nem fedezik teljesen ezeket a kiadáso­­kat, melyek közül a vallástanításra és jótékony­­ságra olyan tekintélyes összegeket szánt a hit­­község, hogy lehetetlen róla elismerés nélkül szólni. A defic­it 9990 frtra van előirányozva s a bevételek a következő tételekből állanak: Adományok 33,329 frt, iskolák jövedelme 18,834 frt, a kórház-gondnokság bevétele 20,245 frt, a szegény-gondnokság bevétele 14,175 frt, kul­­tuszadó 90,000 frt, metsző-illetékek 12,500 frt, egyéb adományok 14,175 frt, összesen tehát 231,384 frt. — A német koronaherczeg nagy betegségébe körülbelől belehal — a német antiszemitizmus. Amaz — Istennek hála! meghiúsultnak tekinthető — kilá­­tás, hogy a német Muckerek és Junkerek által erő­­sen befolyásolt Vilmos herczeg fogja követni nagy­­atyját a német trónuson. Stöckeréket annyira elbiza­­kodottá tette, hogy megfelejtkezve elő­vigyázó szere­­pükről, egy pillanatig megmutatták igaz orózájukat, és ez oly rút és elriasztó, hogy támog­ató­k és barát­­jaik undorral fordultak el tőle. A kanczellár lapja valóságos csatákat vív a stöckerianizmus ellen, mely­­nek iránya veszedelmes és elvetemedett.­­ Az an­ti­­szemita ״ Deutsches Tagblatt“ nak ki kellett nyilat­­koztatnia, mennyire kellemetlen Vilmos herczegre nézve, hogy őt a stöckerianiz­­mus áramlatába belekeverték, és hogy a herczeg kijelentette : ״ Én nem vagyok antisze­­mit­a!“ — Stöckernek lapjában a ״ Kirchliche Mo­­natschrift“-ben közzétett imája, mely egész Németor­­szágban oly megütközést keltett, többek közt így hangzik: ״.............Imádkozzunk az aggastyánért (a császár) és az ifjúért (Vilmos herczeg).“ Magá­­ról a koronaherczegről ezeket imádkozza : ״. . . És engedje a Mindenható, hogy a rámért büntetés (Züchtigung) igaz gyümölcsöket érleljen !“ A veszett agitátor ugyanis azt terjeszti, hogy Isten keze a ko­­ronaherczeget azért sújtotta, mert az antiszemitizmust ״ Németország gyalázatá“-nak nyilvánította. — Sir Morell Mackenzie — zsidó. A »Deutsche "Wlacht“ czímű antiszemita lap a következőket közli:­­ ״ Általunk felvetett ama kérdésre nézve, zsidó-e dr. Mackenzie ? Berlinből a következő tudósítást vesszük: ״״ Markovitz Móricz, Londonba vándorolt poseni zsidó a Mackenzie nevet vette fel.“4‘ A nevezett lapra nézve ez a körülmény maga is elegendő arra, hogy a német koronah­erczeg megmentője ellen szennyet és piszkot szórjon. A­mi bennünket illet, mi erről a rokonságról — ha ugyan igaz — nem csekély büsz­­keséggel veszünk tudomást. ־־־־־ újabb kolosszális jótékonyságról, mely־ nek szerzője természetesen Hirsch báró, érke­­zett hír Bécsből. A kiapadhatlan jótevő ugyanis a bécsi izr. kézműves-egyletnek, mely a lefolyt évben" is 600 zsidó ifjúnak biztosított tisztessé­­ges megélhetést az iparos pályán, 350,000, mind háromszázötvenezer forintos adományt juttatott, hogy ezentúl évenként 1200 zsidó ifjút képez­­hessen az iparos pályára. — Elmozdított rabbi. Előző számunkban jelen­­tettük, hogy Glück Izsák, a sajó-szt.-péteri rabbi elhunyt. Temetéséről is érkezett tudósításunk, mely szerint az elhunytat nemcsak a zsidók, hanem a többi felekezetek előkelői is szép számban és élénk részvéttel kísérték az örök nyugalomra. Temetésén, két veje, fiai és a csát­i, szt.-endrei és mis­­kolczi rabbik tartottak, gyászbeszédeket. Két keresz­­tény lelkészen kívül a hatóságok képviselői is jelen voltak. Annál furcsábbnak tetszik ez a következő hír: Borsod megye rá. hó első felében tartott közigaz­­gatási gyűlésén a sajó-szt.-péteri rabbit állásától e­l­­mozdították, mivel a minisztérium részéről hiva­­talvesztés terhe alatt meghagyatott neki, hogy egy év lefolyása alatt tanuljon meg magyarul, ő pedig a magyar nyelvet nem sajátította el A főszolgabíró aztán jelentette e tényt a közigazgatási gyűlésnek, mely ennek folytán kimondta, hogy a sajó­szi -péteri hit­­község pályázatot hirdetni tartozik és elrendelte, hogy ugyanazon ügyből kifolyólag Kazincz zsidó­ la­­kossága is önálló anyakönyvi hivatalt létesítsen. Ér­­dekes, hogy 1885. november hó 13-án kelt ״ Szabály­­rendelet“ 14. §-ának 2. kikezdése szó szerint ezt mondja : ״ A már alkalmazásban lévő rabbik és rabbi­­helyettesek ellen elméleti képzettség hiánya miatt — ha különben megbízhatók és az anyakönyve­­ket is helyesen vezették — kifogás alá nem es­­nek.“ A sajó-szt.-péteri rabbi körülbelül harminc­ év óta töltötte be állását, tehát az elméleti képzett­ség hiánya miatt kifogás alá nem volt vehető. És ha a rendelet daczára mégis elméleti képzettség hiánya miatt — mert megbízhatóságra és az anyakönyvek vezetése körül előforduló rendetlenségek ellen nem emeltek szót — mozdították el: nem kell nevén ne­­vezni e tényt, hogy vele tisztában legyünk. Csak az elvet s nem az elmozdított rabbit sújtja már Borsod­­megye közigazgatási gyűlésének e határozata. A sajó-szt.-péteri szr. hitközség mindamellett szép kegye­r EGYENLŐSÉ­G JANUÁR 1.

Next