Egyenlőség, 1889 (8. évfolyam, 1-49. szám)

1889-01-06 / 1. szám

9. Zsidó magyar művészek. Szerkeszti : Feleki Sándor. VI. B­ÁRKÁNY :MIA-Bt Csak márczius havában töltötte be huszonkilen­­czedik életévét s már tiz évnél több, hogy a színmű­­vészet eme jelesének nevét ismerik mindenfelé. A szó szoros értelmében mindenfelé. Párisban, úgy mint Szt.-Pétervárott, Londonban és úgy mint Rómában. A merre csak megfordult,— s majdnem minden év­­ben tesz hosszabb művészi körutat, — útja valóságos diadalmenet volt. Nem egy ízben történt meg, hogy a világ leghírnevesebb művészeivel versenyzett ugyan­­egy időben ugyanazon városban, s mindenütt a kri­­tika s a közönség elismerése vagy azon művészek mellé, vagy fölé sorolta. így Pétervárott egy estén lépett fel Sarah Bernhardt-tal, s az ő művészetét sok­­kal jobban csodálták, előadását sűrűbben látogatták mint a hírneves franczia tragikáét. A magyar közön­­ségnek is nem egy ízben volt alkalma művészetében gyönyörködni, így a múlt év őszén is, midőn a né­­met színházban egész színműsorozatban lépett fel, s meghódította a közönséget és kritikát egyaránt. Egyáltalán Bárkány Mária igazi szeretettel ra­­gaszkodik szülőhazájához, Magyarországhoz. Szépen bizonyítja ezt azon önéletrajza, melyet a „Magyar Sa­on“-ba irt. »Noha távol élek édes hazámtól, — így kezdi sorait, — mégis mély szeretettel csüngök rajta.« Majd pedig: »Otthonomnak nevezem a magyar föl­­det, ámbár nem részesültem abban a szerencsében, hogy neki szentelhessem művészi erőmet. Nem mon­­dom, hogy ez a körülmény nem bántott, de most már belenyugszom; ragyogó példányképek mutatják, hogy külföldön is szolgálhatjuk a múzsát, a­nélkül, hogy le kellene mondani a hazai polgárjogról.« Ily nemesen gondolkodik a nagy művésznő a haza iránt való kötelességről és szeretetről, s bizony, bizony so­­kan emlékükben tarthatnák e szavakat, kik a hazai földet elhagyva, arról többé mit sem akarnak tudni. Bárkány Mária született Kassán. A Bárkány név nem magyarosított. Atyját és nagyatyját szintén JANUÁR 6. EGYENLŐSÉG kötelességét a zsidó, ép úgy teljesítette mint más honlakos, szóval: magyar lett testestől-lel­­késtől. S mert ebben nem lehetett kifogásolni valót találni, hamisított talmud-­fordításokból és a boszorkány-porok történetéből kellett ellenök fegyvert kovácsolni, és ezzel elérték ugyan azt, hogy a zsidó polgárok életét és vagyonát egy fanatizált tömeg támadásainak tették ki, de be­­feketítették egyszersmind történetünk évkönyvei­­nek néhány lapját és meggyalázták igazságszol­­gáltatásunk templomát a 19. század végén egy boszorkány-pörrel. A magyarosítás munkájában egy vallásfelekezet sem vett nagyobb részt a zsidóságnál. — De az antiszemitizmus a társada­­lomba is belevetette az égő üszköt s nem be­­széltek többé magyar és­ nem magyar, hanem zsidó és nem zsidó társadalomról. A magyarság ily mesterséges módon történt szétszaggatásának következménye volt az is, hogy a nemzetiségek a magyar állammal szemben soha követelőbben nem állottak elő, mint ez évtizedben. Pusztító munkát végzett mindenütt e harcz, amint hogy a gyűlölet csak rombolni tud és nem terem­­teni. S hogy viselkedett a zsidóság e mozga­­lommal szemben? Még az antiszemiták táborá­­ban sem találkozott senki sem, ki azt merte volna állítani, hogy e mozgalom képes volt a ma­­gyar zsidók hazafiságát csak megingatni is. A szabadságharcz történetének egyik legszebb lapját képezi az akkori zsidó nemzedék küzd­te me, kik, bár nem voltak egyenjogúsított fiai az édes hazának, mely őket csak tűrt gyermekei­­nek tekintette, de azért mint egy ember állottak a szent ügy szolgálatába. Az abszolut kormány büntető hatalma és a nagy száműzött még most is nyilvánuló elismerése tesznek tanúságot e mellett. S mégis bátran merem állítani, hogy a hazai zsidóságnak ez utolsó évtizedben tanú­­sított magatartása még fényesebb bizonyságot tesz házasságuk mellett, mint önfeláldozásuk a szabadságharcz alatt. Nap nap után ki voltak téve a legaljasabb gyanúsításoknak, a legvakmerőbb támadásoknak ; s ha ezek ellen segélyért folyamodtak, érzékeny­­ségüket vetették szemükre, sőt mi több, az ál­­lam közegei és a kormány tagjai között is ta­­lálkoztak olyanok, kik a zsidóság ellen intézett s­­egyenletes hajszát bizonyos jóakaró mulasztá­­sokkal, ha nem is nyilvános fellépéssel támogatták. S a hazai zsidóság tűrt s bizott a magyar nép józanságában. Bizalmában nem csalatkozott, s az antiszemitizmus lejárta magát. A szeretett haza ezeréves fennállásának ünnepén mi is részt­­vehetünk, kiknek az ország bajaiból úgy is eléggé ki­jut a részük. Részt vehetünk és részt is kell vennünk, de nem minden keserűség nél­­kül. Az alkotmányos aera megadta az egyes zsidó egyenjogúsítását, de megtagadta mind ez­­ideig a felekezettől. Hazafiságunkban nem ké­­telkedhetnek, a jelen állapot számtalan ferde helyzetbe juttatja az államhatalmat ép úgy, mint felekezetünket, s jogos kivánatunkat mégis meg­­tagadják. Gondolkodtam felőle, hogy mi­ lehet ennek oka s nem tudom magyarázatát találni. De talán mégis ... Az a sötét felhő, mely felekezetünk egén a mesterségesen szított testvér­harczot jelzi, nem-e ez áll útjában annak, hogy a nap jótékony hatását teljes mértékben élvezzük? S ha igen, nem-e legszentebb kötelessége minden

Next