Egyenlőség, 1893. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)

1893-01-07 / 1. szám

Január 7 Czibálni—czipálni. Szalmár’ érdemes püspüke, Meszlényi Gyula ur? megirigyelte Shakespeare bolondjait, kik tudvalevőleg nagyon szeretik a szófh­zamokat. A humorizáló püspök­­ugyanis azt mondta egy lap nála járt tudósítójának, hogy a zsidókat előbb meg kellett volna c­z­i­b­á­l­n­i és nem elébb eman­czipálni. Czibálni-czipálni­­ Ügyes rim, ügyes szójáték, különösen, ha tekintetbe ve­szszük, hogy elaggott szellemű ember, püspök mondta, holott a püspökök általában nem szoktak életelő- elmés emberek lenni. Egyébiránt is igen kedélyes hangulat­­ban, talán jó ebéd, pezsgő, cognac után lehetett a püspök úr, hisz a beszéd további során is humoros alakok, mint Kraxelhuber Tóbiás és Tallérosi Zebulon tánczoltak szemei előtt. Csak örvendhetünk, hogy egy püspököt egész háziasan, egész kedélyesen, egész fesz­­telenül láthatunk magunk előtt. Semmi hókus-pókus, semmi czeremónia, semmi szent nagyképűség! A püs­­pök úr amolyan jó pajtás módjára, talán éppen kéz­­szorítás közben mondta el véleményét s ilyenkor nem lehet csodálkozni, ha az elmén kis támolygás, kedélyes szédülés vesz erőt. Csak az interviváló riporternek kellett volna diskrétebb szókat adni a püspök úr szá­­jába. Mert az mégis csak nem járja, hogy egy ripor­­ter kiaknázza az érdemes főpap ebéd utáni gyönge állapotát s mindjárt mindent kiirjon az újságba! A püspök is csak ember s az ő száján is kijöhet véletlen olyan izetlen élet, a milyent a központi kávéház fül­­ dEGYENLŐSÉG Nincsen vallási reformtörvényünk, mely ellen a katholikus klérus ünnepélyes óvást be ne jelentett volna. Így járt el 1608-ban, 1647־ ben, 1791-ben, midőn a protestánsok jogait törvénybe iktatták. Az államférfiakban azon­­ban volt már akkor is annyi felvilágosultság, hogy állami törvények alkotásánál nem vették figyelembe a dogmatikus egyoldalú felfogást. Mi bíztunk abban, hogy a klérus bevettségünk­­nél azt a magatartást fogja követni, melyet 1848-ban az unitáriusok bevettségénél követett, úgy látszik, csalódtunk. De reméljük, hogy a klérus csak elvi ellenzésének nyilvánítására szorítkozik és nem indít heves harczot az át­­térési szabadság ellen. Ha a reményünkben is csalódnánk, kiirthatatlanul él bennünk a hit, hogy a történelmi fejlődés logikája győzelemre jut és a klérus ellenzése éppen olyan sikerte­­len lesz, mint volt a múltban. Dr. Vázsonyi Vilmos, késében szellemeskedni akaró jogászok szoktak mon­­dogatni. Hogy feltevésünk a püspök úr ebéd utáni han­­gulatát illetőleg nem okvetlenül alaptalan, kitűnik abból, a­mit később mondott. A támolygó észjárást bizonyítja Meszlényi úr e nyilatkozata: »A zsidók Magyarországon ma is csak vendégeknek tekinthetők. Hiszen a zsidók ma is két pártra oszlanak« .... Hát azért tekinthetők a zsidók vendégeknek, mert ma is két pártra oszlanak ? ! Ez észjárás oly érthetetlen minden nem püspöki elme előtt, hogy valóban fel kell vetni a kérdést, mily állapotban mondhatta Meszlényi úr e nyilatkozatot, vagy mily állapotban lehetett a reporter, mikor ezeket leírta ? Valószínűleg oly álla­­potban, a­milyenben egy mámoros német poéta így dalolt: Oh Sonne, oh Sonne, du glückliche Nase, Du Nase des Weltgeist’s. Ily állapotban hallják az emberek a szférák ze­­néjét és ily állapotban borulnak idegenek egymás kar­­jaiba! Ily állapotban dalolhatta Petőfi: »Hányadik már a pohár ? az Ötödik. Teremtőcscse, becsülettel Működik.« Komolyan akartunk Meszlényi úr nyilatkozatával foglalkozni, komolyan akartuk neki megmondani, hogy egy felekezet főpapjától nem szép, ha más felekezetről gyűlölködő hangon nyilatkozik, komolyan akartuk figyelmeztetni arra, hogy feladata, a­miért fizetést húz, az emberszeretet igéjét terjeszteni, komolyan kí­­vántuk figyelmét Jézus tanaira felhívni; de látva a szituáczió humorát, látva az ebéd utáni szieszta fesz­­telenségét, csak hasonló kaliberű szójátékkal végez­­hetünk, mint a­milyen a »czibálni-czipálni« volt. Azt kérdezzük nem jobb-e egy jó f­r­ü­s­­­ök, mint ily be­­szédü püspök, s nem különb-e egy pohár nesz­­mélyi mint egy megintervivált Meszlényi? Palágyi Lajos: Az Ahlwardt-választás egy író világításában. A német íróvilág egyik legszellemesebb alakja, Calé Alfred a 61-ik évfolyamát járó »Das Magazin für Litteratur« czimű berlini előkelő heti­lapban az Ahlwardt választás alkalmából »kultúra és antiszemi­­tismus« czimen ritka érdekességei czikket tesz közzé melyből mutatóba adjuk a következőket: I. »Friedberg-Arnswalde csinos vidék és Németor­­szág legnépszerűbb emberét úgy hívják, hogy Ahlwardt

Next