Egyenlőség, 1895. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1895-01-04 / 1. szám

1895. január 4. EGYÉN és a kenyérkeresetnek. Eddig ismeretlen foglalkozások százezreknek nyújtanak új exisztencziát, bővítik a látó­­kört és öregbítik természetesen az állam vagyonát és ez­­által tekintélyét is. A harmadik, igen lényeges faktor az intelligenczia térfoglalása. Az iskolázottság nemzeti vagyon, gyarapodása hatalom ki- és befelé. Tudás és int­elligen­­czia nagy tőke minden más állam életében is, nálunk több ennél, nálunk paizs is, kard is. A növekvő tudás és intelligenczia magyar ebben a hazában és ha nem tudták egy ezreden át legyőzni vagy megnyerni az ország belső ellenségeit erő és hatalom, véghez fogja vinni ezt a csodát magyar tudás és intelligenc­ia békés, embersé­­ges eszközökkel, tisztán fölényével a többi nemzetiségek miveltségi állapota fölött és pusztán azzal a ténynyel, hogy folyton terjed, mindinkább nagyobb erőt képvisel, nagyobb tért tölt be. Mind a három tényezőben becsületes és számarányá­­nál 5-szörte, sőt 10-szerte nagyobb része van a magyar zsidóságnak. Kereskedelmünk­­ fölvirágzásában övé az oroszlánrész, ezt bizonyítani nem kell; a­kinek szeme van és értelme, az látja és tudja. A kereskedelem szüli a közlekedést, teremt hitelt és pénzpiac­ot. A gyáripart, mely karöltve jár a vállalkozással és hitellel, nagy rész­­ben szintén zsidók teremtették meg és fejlesztik foly­­ton Magyarországon. És az ipar lendítésén is embersé­­gesen közreműködnek a zsidók. Egy pillantás az ipari munka képviselőire könnyen meggyőzhet erről bárkit, sőt arról is, hogy vannak egyes iparágak melyeknek a zsidók, kik a lakosság 4 perczentjét teszik csak, 10, 15, 20, 25 és ennél is nagyobb száztalilát tesznek* (betűszedők, lakatosok, bádogosok, kőfaragók, piktorok, szabók és czipészek). És a tudás és intelligenczia terén is igaz be­­csületére való helyet foglal el a zsidóhitű magyarság e hazában. Ez utóbbiról akarunk szólani e helyen a jelen­­tés nyomán, melyet a vallás- és közoktatásügyi minisz­­ter múlt hó folyamán a magyar országgyűlés elé terjesztett. Nem osztjuk azok nézetét, kik azt hirdetik, hogy a zsidó szülők jobban tennék, ha gyermekeiket mesterségre adnák és nem középiskolákba és egyetemre küldenék. Ez a panasz csak akkor volna jogosult, ha a zsidók a mes­­terségeket elhanyagolnák, de mikor látjuk, hogy ugyan­­csak a zsidóság mily hatalmas kontingenst állít az ipar szolgálatába, csak örülhetünk, hogy a közép és felső iskolákba is oly arányban küldi gyermekét, mint egyet­­len felekezet­ sem. Az iskolákat végzett zsidó föltétlenül a magyar intelligencziát szaporítja, azt a hadsereget erő­­síti, melynek föladata, hogy magyarrá tegye Magyaror­­szágot Erdélytől Ausztriáig, Galiczia határától Dalmá­­cziáig; azt, a hadsereget, melynek föladata, hogy tudá­­sával és miveltségével bizalmat öntsön a magyarba, tiszteletet keltsen hazánk iránt a külföldiben, és abban, ki idegen a magyarság iránt ennek saját hazájában vágyat keltsen a magyarhoz való csatlakozásra, azt a meggyőződést keltve 101 benne, hogy a magyar szellem fölénye ellenállhatatlan, és hogy büszkeség és öröm ennek a nemzetnek há fia lenni. Mégegyszer: a magyar intelli­­genczia e hazában nagy nemzeti vagyon. ׳ * A lefolyt iskola­évben Magyarország minden 100,000 római katholikus lakos­ázül kikerült 241 gimnáziumi és 49 reáliskolai, összesen 290 középiskolai tanuló. Minden 100,000 görög, katholikus közül 127 gim­­náziumi és 5 reáliskolai, összesen 132 középiskolai tanuló. Minden 100,000 görög keleti közül 105 gimnáziumi és 20 reáliskolai, összesen 125 középiskolai tanuló. Minden 100,000 ágostai evangélikus közül 332 gim­­náziumi és 80 reáliskolai, összesen 412 középiskolai tanuló. Minden 100,000 evangélikus reformált közül 282 gimnáziumi és 48 reáliskolai, összesen 340 középiskolai tanuló. Minden 100,000 unitárius közül (kik különben csak 55,000-en vannak) 524 gimnáziumi és 54 reáliskolai, összesen 596 középiskolai tanuló. Minden 100,000 zsidó lakos közül 972 gimnáziumi és 461 reáliskolai, összesen 1433 középiskolai tanuló. Ha meggondoljuk, hogy a legtöbb felekezeti közép­­iskolákban a zsidó tanuló a tandíj kétszeresét fizeti, ha meggondoljuk továbbá, hogy az állam rendelkezése alatt álló iskolákba a zsidó tanulóknak csak a fele jár, kala­­pot kell, hogy emeljünk a zsidó szülők áldozatkész­­sége előtt. Az 1893—4. iskolaévben összesen 47,871 közép­­iskolai tanulója volt Magyarországnak. (Csak azok jönnek számba, kik az iskolaévet be is fejezték és a vizsgát is letették.) Római katholikus . . 21,024. Görög katholikus 2139. Görög keleti . . ' . 2503. Ág. evangélikus . 4872. Ev. református . 6766. Unitárius .... 366. Zsidó.......................... 10,147. A 47,871 középiskolai tanuló közül gimnáziumba járt 39,197, reáliskolába 8674. Felekezetek szerint: Róm. katholikus járt gimnáziumba 17,529, reál­­iskolába 3495, görög katholikus: gimnáziumba 2131, reálisko­­lába 62, görög keleti: gimnáziumba 2166, reáliskolába 347, ág. evangélikus: gimnáziumba 3920, reáliskolába 952, evangélikus református: gimnáziumba 6235, reál­­iskolába 531, unitárius­ gimnáziumba 344, reáliskolába 32, zsidó járt gimnáziumba 6882, reáliskolába 3265. A zsidók az összes gimnáziumi tanulók 17 per­­czentjét, az összes reáliskolai tanulók 37 perczentjét teszik. * Maga az Izr. országos kézműegyesület állandóan 400 zsidó tanonczot helyez el a különböző­ foglalkozású mestereknél. L . S . G. 3

Next