Egyenlőség, 1895. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1895-09-06 / 36. szám

EGY­E­NLŐ­­­­S­ÉG. 1­895. szeptember 6. 3־ iki kelettel a következő levelet intézte Steinhercz dr. szé­­kesfehérvári főrabbihoz, a rabbigyűlés egyik főfaktorához: Tiszteletreméltó és tisztelt testvéruram a hiva­­tásban! Makacs asthmatikus betegség már hetek óta szegez az ágyhoz, ami szolgáljon mentségéül annak, hogy m. hó 25-iki keletű becses soraira csak ma és most is idegen toll segítségül hívása mellett felelek. A fönt említett gátló körülmény nagy korommal páro­­sulva, a leghatározottabban lehetetlenné teszik azt, hogy az ön által mindenesetre a legnemesebb motívumok­­ból ajánlott rabbigyülekezetre utazzam. Adja a minden­­ható, hogy önnek jó nagyszámú kartársat sikerüljön egybehoznia, hogy a­z. évi október elsején életbelépő egyházpolitikai törvények által okozható károkat a zsidóságról elhárítsák, amire csak úgy lehet kilátás, ha a magyarországi rabbik összessége vagy legalább a nagy többsége imponáló egyértelműséggel lép föl. Őszinte tisztelettel Weisze József. A másik levél Schnitzer Ármin drtól, az ékes­­szavú komáromi főrabbitól, származik, aki szintén Steinherz dr. székesfehérvári főrabbihoz intézett levelében az október elseje és a rabbigyűlés határozatainak meg­­hozatala közt, eltelő időre is egységes eljárást ajánl és e végből azt indítványozza, hogy az átmeneti időben kövessék a következőket: 1. Az izraelita anyakönyvvezetők a más feleke­­zetek példáját követve, az anyakönyveket tovább is fogják vezetni, és pedig olyképen, hogy az újszülöttnek valamint apjának héber neve,­­fiuknál a születésnap, zsidó számítás szerint is, a halálozási eseteknél szintén a zsidó számítás szerinti nap iktattassék be. 2. A házassági kihirdetések szintén megmaradnak, (és pedig írásbelileg a templom előcsarnokában) azzal a hozzáadással, hogy ha valaki a vallás szempontjából e házasságot gátló akadályt tud, jelentse azt be a rabbihivatalnak. 3. A rabbik kötelezik magukat, hogy más hely­­ről való jegyeseket az illetékes rabbitól megadott fel­­hatalmazás nélkül nem adnak össze. — Badeni grófról a jövendő osztr­ miniszterelnök­­ről ismét olyan hírt közlenek, mely megerősíti róla azo­­kat a korábban terjesztett és közölt híreket, hogy liberális érzelmű és személye az osztrák zsidóságra nézve a hely­­zet jobbrafordultát jelenti. Biala városa díszpolgárává választotta meg és a róla szóló oklevelet a minap kül­­döttség nyújtotta át a grófnak. Ez alkalommal többek között igy szólt a gróf: Bármely helyre állít is engem ő felsége kegye, mindig azon leszek, hogy nemzetisége vagy felekezete miatt senkinek se legyen baja. — A ע semitta«. A szent föld, legalább zsidó kéz­­től, másfél ezredévnél tovább feküdt parlagon. Bevált az a hosszú semitta, amit Jeremiás próféta jósolt egykoron azoknak, akik nem akarták betartani Mózes tanainak bölcs szocziális és nemzetgazdasági törvényeit. Mert a­­semitta nemcsak szombatja volt a földnek, a hetedik esz­­tendő, amikor pihenés a sorsa, s eke nem hasogathatta, még nem szívhatta a humust, de szabadság esztende­­jévé vált a rabszolgának, megkönnyebbülésévé az adós­­nak, aki nem tudott fizetni, mert a semitta év megszül­­­tette tartozását. De a semitta év, mely minden 7-ik for­­dulóján, tehát 50 évenkint »jóbel«-lé, örömévvé, válto­­zott, — rég pihent már, számos »jóbelen« át a feledés ölében, mert apái örökén nem szánthatott-vethetett a zsidó kéz, a tejjel-mézzel folyó ország vérrel folyóvá vált, és a vér sziklává keményítette vögét, elpusztította életadó erőit. Hosszú, hosszú semitta következett, melyet nem írott törvény, de isten végezése rendelt. Ám vége■ szakadt annak a samittának is, melyet Jeremiás próféta jósolt meg. A késő-késő unokák évszázadok múlva vissza­­kerültek a megszentelt rögökhöz, egyremásra alakultak a zsidó gyarmatok, melyek az ősi kővé vált rögökből újra kisarjasztották az életet arczuk verejtékével, két kezük megfeszített munkájával. És az ősi rög megint megkívánta az ő szombatját, a semitta esztendőt. Első ízben nehezen ment a régi szokás fölújítása, mert a föld­­höz ragadt szegényeknek szüksége volt minden év ter­­mésére. A szentföldi új zsidó világ óta jövőre fordul másodszor a semittaév. Már újra készülnek rája. Ez év­­ről megtakarítanak valamit, hogy a jövő esztendőben, amikor az uj vetés tilos lesz, kenyér nélkül ne marad­­janak. A semitta év teendőit, illetőleg a megengedett munkákat a szentföldi rabbik most állapitják meg. — Magyar szónoklatok. A magyar szó hova­­tovább mind nagyobb tért hódit az orth. zsidóság köré­­ben is. Mint velünk közük, a paksi hitközség templomá­­ban aug. hó él-én hangzott el a második magyar be­­széd. Adler Illés félegyházi rabbi, a paksi tavaly elhunyt rabbi fia tartotta és vele a­ nehezen eloszlatható előité­­letek fölött valóságos diadalt aratott. — Adler rabbi különben f. hó 2-án ismét beszélt a zsinagógában; ez alkalommal elhunyt édes atyja és a jótékonyságáról híres özv. Schwarzné (Eszteri Bátya) emlékezetének szentelvén szép szavakat.­­ A székelyudvarhelyi zsidóság első iz­­ben a napokban hallott magyar egyházi beszédet zsidó pap ajakáról. Hirsch Miklós ottani tekintélyes polgár te­­metésén történt ez, kinek elbúcsúztatására a gyászolók Márton Miksa dicsőszentmártoni két­­rabbit hívták meg. A meghívott olyan szép magyarsággal felelt meg köte­­lességének, hogy a tősgyökeres székely nép is szívesen hallgatta a zsidó pap magyar szavát. — Magyarosodás a zsidó iskolában. Bogaras vármegyének egyetlen zsidó iskolája van, mely valóban missiót teljesít. Négy osztályának tannyelvét fokról fokra magyarosították meg, csak a biblia tanítás nyelve volt még német. A német világnak ez az utolsó maradéka is immár eltűnt, mert Klein Márk tanító indítványára az uj hitk. elöljáróság elhatározta, még pedig egyhangúlag, hogy ezentúl a biblia-tanítás is kizárólag magyar nyelven történjék. — A magy. izr. hitk. hivatalnokok orsz. egye״ sülete, melyet Friedmann Mór pesti főkántor 1882-ben ala­­pított meg, a minap tartotta meg rendes közgyűlését Goldberg Ráfael dr. budai főrabbi elnöklete alatt. A gyűlés megnyitása előtt Lazarus Adolf pesti főkántor az egye­­sületi tagok megbizásából üdvözölte az elnököt abból az alkalomból, hogy a­z. évben tölti be lelkészi működésé­­nek negyedszázados fordulóját, természetesen főként azt a tevékenységét méltatván rokonszenvesen, melyet Gold­­berg dr. az egyesület érdekében kifejtett. A megtisztelt elfogódottan köszönte meg a tagok élénk éljenzésével emelt ovácziót és továbbra is fáradhatlan munkát ígért. Ezek után szép magyar beszéddel megnyitotta az ülést, melynek első tárgyát a jelentés bemutatása képezte. Az egyesületnek, mely igazán nagyobb mérvű pártolásra szorulna és főként várhatná is azt a magyarországi kán­­torok részéről, alig 100 tagja van. Ennek daczára fenn­­állása óta 4812 frtnyi segélyt nyújtott arra szorult tag­­jainak vagy özvegyeiknek. Az egyesületnek 10 éven át volt havi közlönye, mely 1893-ban megszűnt. Ezt most negyedévenkint nyomtatott jelentésekkel pótolják. A törzs­­vagyon 7161 frt 71 hr. Az utóbbi időben többen jelen­­tékenyebb adománynyal emlékeztek meg az egyesületről. A terjedelmes jelentést, mely a szerény viszonyok közt is érdemes munkáról ad számot, egyhangúlag tudomásul

Next