Egyenlőség, 1896. január-június (15. évfolyam, 1-26. szám)

1896-02-14 / 7. szám

7. szám. Budapest, 1896. február 14. XV. évfolyam. EGYENLŐSÉG Szerkesztőség és Xiadóhivatal. Budapest, V., József tér 10, hová minden küldemény intézendő. Zsidó felekezeti és társadalmi hetilap. SZERKESZTI: SZABOLCSI MIKSA. Előfizetési feltételek: Egész évre házhoz küldve . 8 írt Fél évre................................. 4 . Negyedévre................ ...... 2 » szám­ára 16 kr. MEGJELENIK MINDEN PÉNTEKEN. Tartalom: »Orthodox« és «neolog.— Irta: Egy »orthodox«. —A magyarfalók hazájából. Irta: dr. Fleischmann Sándor. — Hirsch Móricz báró kolóniái. — Hús­ község. Irta : Szabolcsi Miksa. — Két irány. — A közalap. — A kereskedelem és a zsidóság. Irta: M. V. — A X. községkerület közgyűlése. Tudósító: dr. Ungár Simon. — Jakob és Ráchel. (Vers.) Irta : P­al­á­g­y­i Lajos. — Makai Emil versei. — Egy vallás, két vallás. Irta : Haber Samu. — Az ó-budai bad­ur. Regényes korrajz. Irta: Breier Eduard. — Hirek. — Közgazdaság. — Pályázatok. — Hirdetések. Naptár. Vasárnap (1896. február 16.) 5656. Adar hó 2-ika. Hétfő 3-ika. Kedd 4-ike. Szerda 5-ike. Csütörtök 6-ika. Péntek 7 ike. Szombat (Labosz-Zochór) 8-ika. Hetiszidra: Teczave (Mózes II. könyve 27. fejezete 20. versétől a 30. fejezet 11. verséig.) Haftora: „Ka omar Hassém Dz’voósz pokadti ész aser­oszo Amolék l’Jiszróél... ” (Sámuel I. könyve 15. fejezete 2. versétől ugyane fejezet 35. verséig.) ,,Orthodox“ és ״neolog“. A »kerületi elnökök gyűlése« által megála­­pított emlékirat, a­mely orthodox körökben is figyelmet keltett, egyebek közt azzal a kérdéssel is foglalkozik, hogy egy felekezetben több szerve­­zet minő feltételek mellett állhat fönn. Elmondják a »kerületi elnökök«, hogy »nincs kizárva az az eset, hogy egy hitfelekezet minden dogmatikus különbség nélkül, akár a liturgia nyelve, akár pedig eltérő külső szertartá­­sok tekintetéből több testületben szervezze ma­­gát; hogy »Így történt ez a görög-keleti egyház kebelében, a­hol tisztán a nyelv különbsége alap­­ján elváltak görög-keleti román, és görög-keleti szerb egyházzá; de hogy nálunk zsidóknál a liturgiában nyelvi különbség nincsen, és a­mi a különféle rítusainkat illeti, a különböző rítusokat követő hívekben nincs meg a hajlam mindmeg­­annyi külön szervezet alakítására, a­mi kitűnik abból, hogy a különféle rítusok tényleg vegyü­­letesen mindegyik szervezet kebelében föltalál­­hatók. Ennek konstatálása után a memorandum a következőket tartalmazza: »Az a körülmény, hogy hitrokonaink egy részének tetszik magát »orthodox «־ nak, a másik részt pedig »neolog«־ nak nevezni, még nem álla­­pítja meg azt a jogot, hogy a törvényesen bevett izraelita vallásfelekezet kebelében a hívek egy része külön »hittörvényhű orthodox zsidó fele­­kezet«-té alakulhasson, a­mely elnevezéssel az »orthodox szervező alapszabályzat «-ban találko­­zunk. Az »autonóm hittörvényhit (orthodox) zsidó hit­felekezet« czim használata megtiltható lenne még akkor is, ha »a vallás szabad gya­­korlatáról« szóló törvény értelmében akarna hitrokonaink egy része a föntemlített czim alatt új törvényesen elismert felekezetet képezni. Föl­­fogásunk mellett szól ezen törvény 8־ ik §-ának világos intézkedése, a­mely súlyt helyez a val­­lásfelekezet mikénti elnevezésére — a miniszteri indokolás szerint — »azért, mert megtörténhet­­nék, hogy például valamely felekezet »igaz ke­­resztény«-nek kívánná nevezni magát, mi a többi keresztény felekezetekre való tekintetből nem volna megengedhető.« »Ugyanezt az álláspontot foglalta el a tör­­vényhozás a szomszéd Ausztriában a vallástár­­sutátokról szóló törvény alkotásánál, mely tör­­vényjavaslat indokolásában a következők foglal­­tatnak: »Wenn sich z. B. eine christliche Secte, wie die sog. Swedenborgianer als die »wahre Kirche Christi« bezeichnet, oder wenn Dissidenten des mosaischen Bekenntnisses auf den Namen der '»Rechtgläubigen« (Orthodoxen) Anspruch erheben, so würde die Zulassung solcher Benennungen ge­­wiss eine Verletzung der übrigen Anhänger des christlichen oder mosaischen Bekenntnisses in sich schliessen, Ueberdies würde damit dem Staate eine Entscheidung über Glaubensstreitig­­keiten zugeschoben, an welcher er kein Interesse, und zu welcher er keinen Beruf hat.« így szól a memorandum. E szerint a kerü­­­leti elnökök lehetetlennek tartják a mostani »orthodox szervezet« további fönnállhatását és csak akkor tartják lehetőnek a reczipiált zsidóság

Next